Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4996 ggr
Eliinn
2013-02-13 20:32

Mitt självförtroende sviker mig...

Jag behöver få lite tips och era åsikter och hoppas att någon kan hjälpa mig…

Hur ser ni på att besöka företag och lämna CV direkt, är det ett bra sätt?
Hur går man till väga? Ska man fråga efter personalansvarig och sen bara säga att man söker jobb, lämna CV osv… (hur och vad säger man helt enkelt)
Ska man återkomma flera gånger och fråga om jobb eller är de tjatigt?

Behöver ha era tips och åsikter när hur man ska gå tillväga när man besöker en butik eller företag för att lämna CV.

Jag är en väldigt utåtriktad och social person som inte är rädd för att prata på MEN jag blir otroligt feg och har ett otroligt lågt självförtroende när det gäller att besöka en butik för att lämna CV…
Jag tänker för mycket på de negativa, att jag tar deras tid för att fråga efter jobb när det förmodligen inte söker personal och att det säkert har en heeel hög med andra CV….
Jag vet att det egentligen inte är så men mitt dåliga självförtroende säger de…
Jag är som sagt väldigt pratsam utav mig men när jag väl är där så blir jag helt enkelt en annan person som kommer bort mig och låter osäker… Jag är rädd för att misslyckas…

Jag behöver lite feedback känner jag och jag är oerhört tacksam för alla era åsikter!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Katthemsmatten
2013-02-14 15:15
#1

Varför inte skicka in ditt CV. Ta reda på så mycket du kan om företaget innan du skickar det. Förhoppningsvis får du reda på namnet på den som är personalansvarig. I det personliga brevet visar du att du faktiskt vet någonting om företaget och beskriver vad du tror du kan tillföra företaget.

Någon vecka efter att du skickat brevet kan du sedan ringa och höra om det fått ditt brev och om det finns några kompletterande frågor de vill ställa.

Väljer du att besöka en affär för att fråga efter arbete, var noga med att visa att du är medveten om att du tar upp personens tid. T ex "jag förstår om du inte har tid nu, men kan jag återkomma vid en tid som passar dig bättre?"

Medarbetare Hittekatter iFokus

Eliinn
2013-02-14 17:42
#2

Jo skicka in CV kan jag göra men det är bara jag som hört från så många att det ger ett bättre intryck att komma personligen till företaget och att det kan tyckas "fegt" att skicka ett CV…

Men ja som du nämner så kan man ju faktiskt ringa och höra med dem och visa intresse :)

Tack för din kommentar :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Storasyster4444
2013-02-16 21:15
#3

 "jag förstår om du inte har tid nu, men kan jag återkomma vid en tid som passar dig bättre?"

Detta tyckte jag var ett jättebra tips! För då har man helt plötsligt "bokat ett möte" :) Inte ett riktigt möte, men ändå man bestämmer en tid och får god tid på sig att presentera sig. Plus att om det är några dagar emellan så hinner dom på arbetsplatsen fundera över om de behöver någon ny och kanske planera lite. Har man tur så är de positivt inställda när man kommer sen :)

Eliinn
2013-02-17 18:48
#4

Så ni tycker alltså inte att man bara ska lämna över CV:et och berätta väldigt kort varför man lämnar ett CV till dem?
Utan istället fråga om det har tid för en lite "längre" presentation då eller om det passar bättre en annan tid. (jag mena såklart inte att man skulle säga "har du tid för en längre presentation" utan det mer att man ska ha den inställning. hoppas ni förstår vad jag menar…

Jag trodde inte att man skulle säga såå mycket utan som jag nämnde, lämna över ett CV med personligt brev och berätta lite kort varför man är där och lämnar cv.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: