Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2676 ggr
Emmetem
2/12/13, 10:58 AM

Hjälp att söka jobb?

Nu är det så att jag är en snart 17årig tjej som har märkt att min ekonomi inte räcker till då jag har så många djur.

Och då har jag tänkt mig att skaffa ett jobb!
Men hur ska jag göra?
Jag har aldrig sökt jobb tidigare, och jag tycker det känns så jobbigt att bara gå till en affär och fråga: "Hej, har ni jobb till mig?"
Hur ska man göra när man söker jobb? :O
Hur gjorde ni?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
fidojunior
2/12/13, 8:16 PM
#1

Skriv ett CV och personligt brev till jobben du söker.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[ErikSvensson]
2/13/13, 8:21 PM
#2

Nar du inte arbetat tidigare sa brukar inte ett CV ge lika mycket som att ringa upp/ga till arbetsplatsen du ar intresserad av. CV ar i princip bara anvandbart nar man har mycket under baltet. 

For att fa ett forstajobb sa tror jag mer pa en personlig kontakt an ett brev. Ga till platser du tycker ar intressanta och visa intresse/fraga om jobb sa kommer du sakerligen hitta ett!

Lycka till!

Storasyster4444
2/16/13, 9:11 PM
#3

Jag fick tre olika jobb förra året, inte långvariga men alltid något.

Första gången så såg jag en annons på internet. Jag mejlade mitt CV med foto och ett peronligt brev. De frågade om jag ville komma in på intervju. Nästa dag klädde jag upp mig och gick på intervjun och fick jobbet.

Andra gången så mejlade jag direkt till ett företag fast att de inte sökte någon. Då ringde dom upp mig och jag fick komma på intervju. 

Tredje gången så tog jag med mig mitt CV och besökte en arbetsplats. Jag klev in, gick till receptionen och frågade om personalansvarige finns på plats. När han kom så skakade jag hand, presenterade mig berättade att jag väldigt gärna ville jobba extra och att de gärna fick ringa mig om någon blev sjuk. Nästa vecka ringde de och jag fick gå på några intropass. Just nu ringer dom mig så fort någon blir sjuk där.

Men så här enkelt är det inte, jag sökte många många jobb mellan dessa. Hade en väldigt tur att jag fick tre på rad bara sådär.

Så ha tålamod och var envis! Innan de hinner säga "tyvärr vi har inte något behov här" säg det själv ungefär såhär: Jag förstår om ni inte har behov just nu men jag jobbar gärna extra!"

Då får du inte ett blankt nej, utan om du har tur så lägger de ditt cv på skrivbordet i stället för i papperkorgen så fort du gått.

Många företag har idag fullt och inte behöver nyanställa. Men extrapersonal behövs alltid och då kan du åtminstone få in en fot :)

När du ska besöka en arbetsplats, fråga ALLTID efter personalansvarige. Lämna aldrig ditt cv till kassörskan eller någon annan. Om personalansvarige inte finns på plats berätta att du kan komma förbi en annan dag :)

Mattiasjoh
2/19/13, 3:09 PM
#4

Hej Emmetem,

Om du ska förbereda dig till att söka ditt första jobb så rekommenderar jag dig att sätta dig ned och fundera på vilka arbetserfarenheter du har samt vilken utbildning du går just nu på gymnasiet. Om du inte har jobbat tidigare kan du välja att lyfta fram sådant som du är bra på. Börja i den här ordningen:

1. Punkta upp erfarenheter, målsättning, kunskaper, utbildning

2. Skriv ett CV

3. Skriv personligt brev

4. Börja söka jobb och matcha ditt CV och personliga brev till det sökta jobbet

5. Förbered dig på anställningsintervju

Om du vill ha tips på hur du ska skriva CV och personligt brev så kan jag tipsa om min blogg www.cvmall.net. Där har jag skrivit många artiklar om ämnet dessutom finns några CV-mallar du kan ladda hem. Där kan du också läsa om hur du ska tänka kring den kommande anställningsintervjun och sådär.

Lycka till!

/Mattias

Upp till toppen
Annons: