Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2392 ggr
mnilep
2/2/13, 10:52 PM

Timanställd?!!!

Undrar vad som egentligen gäller vid timanställning/vikariat.

I somras fick jag åtta veckors sommarvikariat inom ett städ företag. Åkte sedan till turkiet en vecka & när jag var där ringde dom upp och frågade om jag ville fortsätta på stället jag städat på då hon som var där gått i pension & jag tackade ja.

Har varit där från början av september fram tills nu. Har timanställning men har schema varje månad hur jag ska jobba. Just nu jobbar jag heltid en månad till minst, innan det var det 5/h dag & heltid ett par veckor innan det. Dom har hela tiden vetat att jag behövs & jag har alltid fått schema på precis vilka tider & ställen jag ska vara på. Ska det verkligen vara så?

Jag menar, jag har varit där sen juni tills nu i februari & dom är mycket nöjda har bara fått goda omdömen & dom säger att jag behövs. Det är dock lite jobbigt att gå anställd på timmar. Att inte veta om man får fortsätta jobba eller inte.

Hur lång tid får gå innan dom måste anställa mig på till exempel deltid? Någon som vet lite mer om detta ?

tacksam för svar!!!

Annons:
Åsa S
2/3/13, 9:55 AM
#1

Lagligt sett finns det ju inget som heter timanställning, finns egentligen bara 2 anställningsformer antingen tillsvidaretjänst eller visstidsanställning. Vad står det på ditt kontrakt? Har du aldrig fått ett sånt så kan ofta tjänsten ses som tillsvidareanställning lagligt sett och blir man uppsagd från en sån utan goda skäl kan man vara berättigad till ett väldigt högt skadestånd. Jag föreslår att du tar kontakt med facket är du inte medlem gå snarast med så att du har nån som kan företräda dig ifall det skulle hända något + de kan hjälpa till att driva fall i AD ifall du ex. skulle bli uppsagd är du inte med i facket får du anlita advokat själv och betala den själv med + får stå för en massa kostnader ifall du förlorar.

Eftersom det är oklart vilken anställning du har, du tog ju faktiskt över en befintlig tjänst från en person som gick i pension (du berättar dock inte om det var en visstidsanställning den personen hade eller ej)

Upp till toppen
Annons: