Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 14509 ggr
[Weima]
1/14/13, 7:03 PM

CV för sommarjobb, vad tycker ni?

Hej!

Jag har under kvällen suttit och skrivit ett CV för att söka sommarjobb i olika livsmedelsbutiker. Vad tror ni om detta? Något jag bör ändra eller lägga till? Detta är mitt första CV någonsin så är lite osäker på vad jag ska ha med.

Ansökan för sommarjobb!
(Här ska mina kontaktuppgifter stå men jag tog bort dom nu när jag lägger det här)

"Jag är en social, lojal och aktiv person som älskar att vistas bland människor och jag vill alltid  ha något att göra. Jag är otroligt hjälpsam och tycker det är jätteroligt att få hjälpa till. Jag har praktiserat veckovis på olika affärer som till exempel Ica nära torget i Skärplinge (2010), Djurkompaniet i Valbo köpstad (2011), Brynäs zoo(2011), Arkens zoo i Uppsala (2012) och Konsum i Forsbacka (2012).  Jag trivs i affärer för att jag får chansen att hjälpa till och framförallt så får jag vistas bland människor. Jag är ordentlig och tar ansvar för mig. En egenskap som jag  tycker är viktig hos en människa är att man ska behandla andra människor så som man själv vill bl behandlad. Jag vill bemötas trevligt och med rättvisa så därför behandlar jag andra personer med artighet, respekt och rättvisa. På fritiden tillbringar jag mycket tid i stallet och mycket tid med min hund. Jag är mycket ordentlig i skolan och jag sköter mig i privatlivet också. När jag är hemma är jag ordningsam och jag tar alltid ansvar. Mina föräldrar brukar alltid säga att jag är mycket självständig.

Anledningen till att jag söker sommarjobb hos er är att jag verkligen vill ha ett sommarjobb på en affär. Jag funderar på att efter gymnasiet bli säljare, förhoppningsvis så kommer jag kunna starta eget. Att passa sina tider och sköta sina arbetsuppgifter är något jag är mycket nogrann med, har man skaffat sig ett jobb så ska man utföra det ordentligt.

I slutet av augusti kommer jag flytta till Forshaga och där börja gymnasiet, hundsportslinjen. Mina förhoppningar är då att genom att sommarjobba kunna flytta hemifrån med lite extra pengar i bakfickan och några nya erfarenheter.
Jag är flexibel när det gäller dagar och tider, ett jobb går först och fritiden får komma sen.
Med vänlig hälsning Pernilla"

Vad tror ni?

Annons:
Linjerat
2/13/13, 12:49 PM
#1

Hej!

Det du har skrivit är mer ett personligt brev än ett CV. I det personliga brevet skriver du bland annat varför du söker jobbet och vad du kan bidra med, vilket du har gjort i texten ovan. Ett CV är mer uppstolpat där man lätt kan se vad du har för utbildning/tidigare yrkeserfarenhet/kompetenser/förtroendeuppdrag osv. Googla på exempel på CV så får du lite tips om hur man kan stapla upp all information. Jag brukar tänka CV: uppstaplade och relevanta fakta och Personligt brev: du skriver och berättar mer personligt om varför du vill ha jobbet och varför du passar för det. :)

Mattiasjoh
4/15/13, 6:16 PM
#2

Försök hålla ditt CV mer formellt och punkta upp dina kompetenser och erfarenheter. Här kan du hitta CV-exempel som du kan utgå ifrån. När det kommer till personligt brev så kan du skriva som du gjort, alltså mer personligt och varför du passar för jobbet.

Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: