Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4350 ggr
[Jony]
2013-01-09 19:51

Barnflicka

I juni detta år, 2013, slutar vår dotter gymnasiet. Hon vill börja jobba, och flytta hemifrån, och göra något annat än skola ett tag. Så satt hon och kollade lite, sedan hittade hon en annons där en familj en bit utanför Göteborg sökte två unga barnflickor (allt i åldrarna 16-25 år gick bra) till sina döttrar, som är i 6 respektive 10 år gamla. Behövdes ingen direkt utbildning till jobbet (vår dotter går samhäll), och körkort var heller inget krav. Flickorna skall vara inneboende och ha var sitt litet rum. Barn tycker hon ganska bra om, så hon nappade. Hon ringde, och allt verkade bra.

Vår dotter kontaktade dem sedan igen, och snart mailade de till henne vad som förväntades och så. Förutom barnpassning ingår en del andra arbetsuppgifter, bland annat laga mat, städa, tvätta, diska, torka och servera. De sista orden var att hon skulle tänka på att familjen var ganska noggrann med klädsel och uppförande (vara artig och trevlig och så). Om hon undrade något skulle hon skicka mail. Klädsel? Hon som alltid har vanliga, rena, hela kläder. Inga problem.

Jag sa åt henne att kolla upp allt hon kände sig osäker på, så hon skickade ännu ett mail till familjen. De svarade att ja, det hon nämnde om kläder räcker ju till vardags, då hon är med barnen och så (inte så jättenoga så länge det är helt och rent samt inte u-ringat/utmanande/porrigt). Sedan fick hon höra att då familjen har lite finare tillställningar, bjudningar, kvällar/helger, jul och så (då får hon servera en del) skall hon sätta på sig särskilda kläder. Familjen har ännu inte exakt bestämt sig vilka kläder det blir, men helt klart är att det blir antingen en vit blus och en svart kjol, eller en vit skjorta och ett par svarta, snyggare, byxor. Flickorna skall även ansvara för kläderna (hålla dem rena och snygga samt tvätta och stryka dem), men arbetsgivarfamiljer betalar (likadana extraplagg kommer köpas in att användas om hon råkar spilla eller kläderna smutsas ner, och sliter någon av dem ut ett sådant plagg får hon ett nytt likadant gratis, helt utan problem).

Vår dotter aldrig varit mycket för finkläder, så nu började hon tveka (vilket av plaggen det än blev sa hon spelade ingen roll, lika jobbigt). Samtidigt verkade ju familjen bra annars. Jag har full förståelse för att familjen vill att hon skall vara snyggt klädd, men sa att hon måste tänka på saken, för hon kan få problem att hitta jobb, och blir nog kvar där i alla fall några år. Jag försökte prata med henne lite. Nu sitter hon på sitt rum och tjurar, för hon vill komma hemifrån också, och vet inte vad hon skall göra.

Annons:
Honestyisdead
2013-01-10 00:26
#1

Låter konstigt att en barnflicka ska servera vid bjudningar. Får hon mer betalt vid dessa tillfällen?

Vill hon inte detta så finns det fler familjer. Den du beskriver låter ärligt talat lite stel, och det kanske kan vara svårt att känna sig som en i familjen då. Och det är något jag anser är viktigt då man faktiskt bor med den.

[Jony]
2013-01-10 01:10
#2

Hej. Tack för att du svarar. Jo, men det är inte konstigt att de har lite andra arbetsuppgifter i hushållet också, verkar inte som hon får något extra betalt för just det, utan det är en av arbetsuppgifterna. Jag tycker i och för sig faktiskt inte det låter så konstigt, jag menar, hon är ju en anställd i familjen, inte familjemedlemmen. Huvuduppgiften är ju dock ta hand om barnen.

Angående familjen så, ja, visst låter den lite stel, men samtidigt lät de väldigt snälla också, och det är ju huvudsaken. Det är ju bättre än en familj där hon får slita som ett djur 24/7 hela tiden, och arbetsgivaren bara ryter åt henne jämt, och att hitta en bra familj är inte alltid det lättaste. I den här familjen kommer det som sagt finnas två flickor i anställning. Ibland kommer bara en av dem jobba och den andra vara ledig, men ibland jobbar de ihop fick hon veta. Underlättar en del.

Jag känner att jag behöver prata mer med henne om hon skall ta anställningen eller inte, men hur? Den har både för- och nackdelar. Kan hon bara lära sig att acceptera, inte gilla, de reglerna och respektera familjen tror jag hon kommer trivas. Men jag vet inte hur hon skulle reagera.

Honestyisdead
2013-01-10 01:23
#3

Att man har hushållsuppgifter är inget konstigt när man är barnflicka, men att servera är en helt annan sak och det har jag aldrig sett som arbetsuppgift i ett sådant jobb. Och får hon inte extr betalt för arbetsuppgifter som inte tillhör barnflickans roll, så bör man få extra betalt tycker jag.

Visst är hon anställd, men det är inte som på andra jobb eftersom hon blir en del av familjen. Då är det viktigt att man känner sig välkommen också.Jag får intrycket av att man måste vra proper och fin hela tiden i den familjen, inte alls avslappnat.

Hur många timmar i månaden ska hon jobba? Hur ser lönen ut?
Hur långt kontrakt?

Själv hade jag ryggat tillbaka enligt det du har skrivit. Men ni känner ju själva om det passar eller inte. Dessutom är det ju i Sverige, så skulle det skita sig har hon ju inte långt eller svårt att ta sig hem.

[Jony]
2013-01-10 13:37
#4

Hera, jag tror du tänker mer på en au pair-flicka, och inte en anställd barnflicka. För au pair-flickor, som deltar i ett program och inte en traditionell anställning, finns det ofta rekommendationer, beroende på vilken förmedling som används, bland annat inte för många arbetsuppgifter och så (fast tyvärr kan många värdfamiljer ignorera detta och köra med flickan tills hon nästan stupar, och dessutom ofta komma undan med det ganska lätt).

Tar man i stället anställning som barnflicka får man göra de arbetsuppgifter som finns. Jobbar hon sedan övertid på sena kvällar däremot tar jag det för givet att hon får påökning.

Hon lär inte tjäna så jättebra, men fördelen är som sagt gratis mat och husrum gratis. Exakt hur mycket hon skulle jobba var enligt familjens mail till henne inte klart, utan de skall diskutera med henne senare.

Jag mailade till familjen i förmiddags, och berättade hur hon reagerat (hon är i skolan nu) och de sa att hon bara skulle ta det lugnt, och tänka på saken. De sa att de ville att hon skulle åka och besöka dem snart, och inte oroa sig. För de vill gärna träffa henne.

När jag frågade om reglerna sa de att hon kommer få mer information snart, men att hon inte skall behöva känna sig nervös så länge hon kan följa anvisningarna.

Skall prata mer med henne i dag när hon kommer hem.

Honestyisdead
2013-01-10 13:47
#5

Lycka till hur ni än väljer att göra. Men se till att ha kontrakt på hur många timmar hon ska jobba, vilka arbetsuppgifter som ingår, lön och vad som utbetalas vid övertid. Även uppsägningstid.

[Jony]
2013-01-10 13:58
#6

Det är hon som väljer, inte vi. Jag kan bara ge rekommendationer. Jag är säker på att hon fixar det mesta , men frågan är om hon kommer stå ut med reglerna. I går kväll sa hon till slut att hon får väl stå ut med det då, sedan började hon tjura igen. Samma sak i morse. Visst kan hon sluta i värsta fall, men frågan är om jag skall rekommendera henne att försöka och vad man skall säga till henne om det.

Annons:
Honestyisdead
2013-01-10 14:01
#7

Det verkar ju inte som hon riktigt är bekväm med reglerna, och då tycker jag inte hon ska ta det jobbet. Det finns som sagt många sådana jobb och det finns säkerligen något som hon känner sig mer bekväm med.

Inför ett sådant jobb ska man enligt mig bara känna glädje och spänning.

Jag tog själv ett aupair jobb(inte samma sak jag vet) i London. Åkte privat tyvärr och valde en familj som kändes sisådär men jag ville bara komma hemmifrån så jag tog det. Det gick inte bra kan jag säga.

Känner man minsta lilla tvekan inför sådana jobb, tror jag man ska lita på magkänslan.

[Jony]
2013-01-10 17:30
#8

Tack för dina erfarenheter. OK. Hade de några sådana bestämmelser för dig som au pair-flicka? Kanske inte att du behövde servera och så, men att de till exmepel hade en finare tillställning i familjen och att du då skulle ha på dig vissa kläder (som vissa har). I så fall, vad?

Jag kollade runt lite på Internet. I Storbritannien och USA (där det ännu finns betydligt fler flickor som arbetar i hushåll än Sverige) är det här fortfarande vardagsmat på flera ställen (var i Sverige med en gång i tiden).

Dottern är hemma nu och sitter och tvekar. I ena stunden vill hon, i andra inte. Skulle vilja ha råd från någn mer här.

Honestyisdead
2013-01-10 17:35
#9

#8 Nej, ingen dresskode och så. Däremot slängde de tex bananskal på golvet som jag skulle plocka upp, sparade all disk då jag var ledig så jag fick diska den när jag började jobba igen osv. Mamman visade sig dessutom vara en alkoholist som drack minst en flaska vin per kväll. Det hela slutade med att jag sade ifrån och vi blev ovänner. Verkligen obehagligt då jag var i ett främmande land utan skydd av en argentur. Jag hade bara de typiska nanny/aupair uppgifterna såsom hushåll och barn. Vad är det som är vardagsmat menar du? Själv användandet av nanny/aupair? Ja, det är väldigt vanligt i de länderna.

[Jony]
2013-01-10 22:26
#10

Vad jag menade är vardagsmat i de länderna är dels de olika typer av flickor som arbetar i hushåll (exempelvis barnflicka, hembiträdesflicka, köksflicka, tvätterska, diskerska, städflicka, hushållsflicka, kokerska, privat servitrisflicka och allt vad det nu heter), men också klädkod (Googlade lite om det på engelska).

Det du råkade ut för i London lät ju verkligen inte trevligt. Det du beskrev om kasta banskal och så verkade som att familjen gjorde så bara för de vill visa att de verkligen bestämde över dig, och behandlade dig hur illa som helst.

Jag har pratat mer med henne nu, hon är fortfarande lite nervös. Det var därför hon bad mig skriva här. Kontot är dock mitt eget (hon har inget konto just här). De min dotter fått kontakt med verkar hamna i en "fin familj", även om jag sa att om det bara är en ytlig fasad, och de sedan super och slåss och knarkar och kastar massa skräp och saker på golvet med flit hela tiden skall hon inte tveka att packa och dra på en gång!

Man skall också tänka på att även en "fin familj" i dag oftast är betydligt mer avslappnad, vardaglig och lättsam än förr i världen, speciellt i Sverige. Jag tror att om bara hon kan få utveckla bra kommunikation med dem, och trivs hos dem i stort, så kan det mesta bli bra. Till vardags, då hon är med barnen mest, kommer hon i alla fall garanterat känna sig bekväm. Jag tror till och med hon kan fixa det. Men det ställer som sagt vissa krav på henne.

Nu verkar hon piggare på det igen, och säger att hon ändå vill försöka, trots att hon är medveten om reglerna. Hon sa att hon förstår att det ändå är bättre att hamna i en familj som kanske visserligen är lite mer stel och strikt, men utan sociala problem.

Jag vill verkligen stödja, motivera och uppmuntra henne (tro inte jag försöker få "bort henne hemifrån", för det försöker jag verkligen inte.). Som sagt, att det skall arbeta två flickor i hushållet ser hon som en underlättande fördel jämfört med andra liknande platser.

Honestyisdead
2013-01-10 22:39
#11

Hoppas allt går bra för henne :)

Halvdansken
2013-01-12 13:50
#12

Det där med att servera är inte så jätteenkelt, och det kan bli sena kvällar och sen ska hon upp och ta ungarna på morronen? Ska hon ta hand om disken också?

Om man nu kommer från en "finare familj" så brukar man hyra in personal till sånt här. Jag hade aldrig tagit ett sånt jobb.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2013-01-12 15:18
#13

Halvdansken; fast att ha två anställda endast för att ta hand om två relativt stora barn som dessutom bör tillbringa dagarna i skolan verkar enligt mig orimligt, andra arbetsuppgifter skulle då för mig bli självklara. Dock bör allt bedömas utifrån lönen…

Annons:
Honestyisdead
2013-01-12 16:04
#14

Moa, då kanske tjänsten borde kallas hemhjälp eller liknande, om det är mer av annat jobb än barnpassning

[Moa-]
2013-01-12 16:20
#15

Fast barnflickar har genom historien som regel innehaft hushållssysslor, om servering ingår där är väl ett gränsfall.

Om tyngdvikten ligger på barnpassning blir det fel även att kalla det hemhjälp. Enligt mig är det tjänstespecifikationen och ej titeln som är det avgörande.

Honestyisdead
2013-01-12 16:44
#16

Ja, nu menade jag om det är så att jobbet består av mer timmar av annat jobb än barnpassning. Det är ju det som man ska jobba mest med som barnflicka

Halvdansken
2013-01-12 17:59
#17

Hur ska du ha det Moa-? Ska hon kallas barnflicka (som det var det familjen sökte) eller hemhjälp, vilket det verkar vara? Du säger emot dig själv.
Men jag håller med om att det verkar konstigt med två st barnflickor till två barn som är så pass gamla.

TS skriver att det är serveringshjälp kvällar och helger, hur långt in på natten då? När ska de vara lediga? Obekväm arbetstid gäller väl även om man är inneboende?

Hur mycket är lönen på? Och "unga" barnflickor upp till 25 år.

Alltså, jag tycker det verkar lite underligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2013-01-12 18:01
#18

Halvdansken; vart säger jag emot mig själv?

Det jag skrev var att titeln är mindre relevant i detta fall än tjänstebeskrivningen.

Halvdansken
2013-01-12 18:15
#19

Hårklyveri, men du skriver
"Om tyngdvikten ligger på barnpassning blir det fel även att kalla det hemhjälp." och
"att ha två anställda endast för att ta hand om två relativt stora barn som dessutom bör tillbringa dagarna i skolan verkar enligt mig orimligt, andra arbetsuppgifter skulle då för mig bli självklara"

Plus "Enligt mig är det tjänstespecifikationen och ej titeln som är det avgörande" och "Dock bör allt bedömas utifrån lönen.."

Men det kanske bara är jag som inte begriper vad du skriver.

Undrar om man får en jobb-spec på sånt här, det är väl lite av en gråzon när det gäller skatt o sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2013-01-12 18:19
#20

Det är viktigt att den arbetstagande får kontrakt på hur många timmar den ska göra vad varjemånad.

Annons:
[Moa-]
2013-01-12 18:26
#21

Halvdansken; ja, att när du vet att det skall vara två barnflickor och barnen är stora och skall vara i skolan om dagarna så bör man inse att andra arbetsuppgifter än barnpassning ingår i tjänsten. Inget där sagt om vad titeln skall vara.

"Om tyngdvikten ligger på barnpassning blir det fel även att kalla det hemhjälp." – Hera ville att det skulle kallas hemhjälp och jag ansåg att den titeln inte blev mer korrekt än barnflicka om det är tyngdvikt på ansvar för barnen. Fortfarande inte sagt att det är fel att kalla tjänsten barnflicka.

Jag ser inte vart du menar att jag skriver att det ej får kallas barnflicka?"Enligt mig är det tjänstespecifikationen och ej titeln som är det avgörande" - Ja, jag anser inte att titeln i sig är avgörande, utan tjänstebeskrivningen talar om vad tjänsten innebär.

Att klippa citat ur sitt sammanhang från olika inlägg blir mycket konstigt, lönen avgör enligt mig om arbetsuppgifterna är rimliga. Får jag mer betalt så kan jag tänka mig mer omfattande arbete…

Jag har svårt att se vart du skulle ha tolkningsproblem med mina inlägg. (Om du läser dem i sitt sammanhang.)

[Moa-]
2013-01-12 18:27
#22

Sedan har jag svårt att se det som en gråzon gällande skatt…?

Halvdansken
2013-01-12 18:33
#23

Moa - "Jag har svårt att se vart du skulle ha tolkningsproblem med mina inlägg."
Ja, det är möjligt att du har svårt att se det, men det har jag alltså.

Just barnflickor/Au pair/hemhjälp har väl alltid varit klassiska svartjobb? Inte alltid, men ofta.

Men glöm nu gärna det, jag vill inte tjafsa och kapa tråden. Jag kanske bara inte förstår hur du tänker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2013-01-12 19:27
#24

Halvdansken; i sådant fall är det väl ingen gråzon? Svartjobb är ej tillåtna, så antingen skattas det och är vitt eller så gör det de ej och är svart, har kan du få det till grått?

Halvdansken
2013-01-12 22:10
#25

Suck. Snälla Moa… det är bara ett uttryck. Har du aldrig hört det?

Här är tex en förklaring

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2013-01-12 22:20
#26

En gråzon är när något är otydligt eller tveksamt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5zon

Xristina
2013-01-18 14:17
#27

Jony, har din dotter bestämt hur hon vill göra? Glad

Annons:
sofiek90
2013-01-25 15:16
#28

Jag hade inte tagit ett såndant arbete.. Passa barn är något jag gillar, men då är det som är huvuduppgiften och det jag är där för att göra.

Hur har det gått?

MVH

Sofie

Upp till toppen
Annons: