Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3712 ggr
[TosaMi]
2012-12-30 16:22

Vad tycker ni om telefonförsäljare?

Satt och funderade lite på det här med telefonförsäljning. Folk har ju verkligen delade åsikter om försäljning per telefon och jag tycker det är så kul att höra. Hur hanterar ni dem när de ringer?

Annons:
Fridaaaa
2012-12-30 16:24
#1

Jag svarar inte, eller så säger jag: "jag är inte intresserad" och lägger på :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Zlarviig]
2012-12-30 16:27
#2

Min mamma har så svårt att säga nej så när jag märker att det är en försäljare så drar jag ur kontakten.. Tungan ute

De få gånger mamma väl har sagt nej så har hon lyssnat på försäljaren i flera minuter och sen säger hon "Tyvärr jag är inte intresserad".

Jag tror nog iallafall att det är mycket lättare att säga nej till telefonförsäljaren än att säga nej till såna som står i bås i vissa Centrum. En telefonförsäljare ser man ju inte och kommer förmodligen aldrig att träffa.

[TosaMi]
2012-12-30 17:10
#3

Ett tips om man inte vill ska att de ska ringa tillbaka så säg alltid nej tack! Lägg inte bara på eller låt bli att svara för då ringer de om och om igen :)

Fridaaaa
2012-12-30 17:13
#4

#3 Det är inte dem som ringer, det är en "dator" som gör det. Sedan är det den som svarar som samtalet kommer till.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TosaMi]
2012-12-30 17:22
#5

#4, ja, och om du bara lägger på så sätter de det på "återuppringning" och då ringer någon annan upp någon annan dag. Säger man nej tack så sätter de det på "ej attraktivt erbjudande" och då rensas nummret ut och de ringer inte tillbaka. :)

gulzebra
2012-12-30 17:31
#6

Jag tackar nej, kort och gott. De flesta accepterar det och så är det inget mer med det, ett par gånger har de blivit tjatiga men då fortsätter jag tacka nej bara.

Det är väl nån gång jag inte ens kunnat tacka nej för att jag inte fått en syl i vädret, då har jag lagt luren åt sidan och gjort annat. Vill puckot babbla utan att ge mig en chans att säga nånting alls - inte ens ett ja tack om jag faktiskt vore intresserad - så kan han gott sitta där och ödsla tid på sitt babbel tills han slutligen fattar att jag inte är kvar och lägger på luren en sisådär 10 minuter senare Oskyldig

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[TosaMi]
2012-12-30 17:34
#7

#6, haha ja det brukar vara så när de ringer. Det är ju också något man lär sig på utbildningen. Säljare ska prata 90% av tiden och köparen 10% :-)

Fridaaaa
2012-12-30 17:41
#8

#5 inte alltid. Jag har svarat nejtack och ändå har de ringt igen efter några månader :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TosaMi]
2012-12-30 17:47
#9

#8, då är det ju för att det ser bra ut för deras statistik. Ett tips är i alla fall att säga nej tack! Vissa lyssnar på det och stryker er och vissa tänker enbart på sin statistik. :-)

Fridaaaa
2012-12-30 17:52
#10

#9 Pallar inte svara alla gånger ;) De är så tråkiga.
Och ringer titt som tätt och ibland är det samma företag från olika nr :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TosaMi]
2012-12-30 18:07
#11

#10, ja man ringer ju från ett callcenter överallt i landet så det blir ju så :-)

Fridaaaa
2012-12-30 18:11
#12

#11 Jupp men säger man nej på ett ska det ju komma på samma företags alla register tycker jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TosaMi]
2012-12-30 18:22
#13

#12, ja det gör det. Om det är en som enbart tänker på sin statistik så sätter de det på återuppringning och då spelar det iprincip ingen roll om man sa nej eller inte. Däremot finns det många som faktiskt accepterar att vissa inte vill ha fler samtal och då så stryker de dem från listan. :)

Annons:
[TosaMi]
2012-12-30 18:23
#14

Och stryks det från listan så gör det då ringer ingen upp varifrån de än ringer :)

Fridaaaa
2012-12-30 18:23
#15

#13 Alla borde vara så, att säger man nej menar man nej också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TosaMi]
2012-12-30 18:34
#16

#15, jag stryker alltid dem som säger nej. Man vet ju själv hur jobbigt det är när folk vill sälja billigare kalsonger med bästa kvalité men man säger nej tack och ändå ringer de upp igen om samma jäkla kallingar! Har man sagt nej ändrar man knappast sen :-)

Fridaaaa
2012-12-30 18:37
#17

#16 Nej precis^^,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Isak
2012-12-31 07:23
#18

Det bästa är att alltid be dem plocka bort dem från sitt register. Då ska det dröja väldigt lång tid innan de återkommer, annars finns risken att de återkommer med nytt erbjudande en tid efter.

Annars kan man alltid använda sig av detta manuset, som kan få lite rolig fart på samtalet. =)

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

[TosaMi]
2012-12-31 12:02
#19

#18, ja men som jag nämnde är det inte alla som gör det. Haha det manuset var lite coolt, det skulle man kanske kört ;-)

yoanna
2013-01-15 00:42
#20

Jag tycker att det är så tråkigt att sitta å lyssna på dom, och har själv jobbat som säljare så jag tyckte manuset var tråkigt så vet att dom har ett tråkigt jobb. Men jag vet att det som säljare känns bättre om kunden lyssnar på allt man ska säga å sen säger nej, så så gör jag när dom ringer . Sååå glad att ja inte har sånt jobb längre :P

Annons:
deeman
2013-02-06 08:19
#21

Jag brukar köra med 2st scenarion.

#1 Någon försäljare börjar babbla på och jag avbryter

- Du, innan du forsätter med nästa samtal så får jag i stället be dig att maila
mig sådan information om vad det är som erbjuds.

#2 Slår snabbt upp tel.nr på vemringde.se och svarar vänligt och säger kanske något i stil med:

- Nej tack, jag vill inte ha några kalsonger, klick.

#3 Eller så svarar jag t ex "SOS, du pratar med x vad kan jag hjälp till med?"

Den sistnämda var ltie taskig, kör inte den längre mend den hände ett par gånger. Det blev oftats tyst en stund följt av några andningar och ett klick….

Tyst

/Daniel

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Juliasundstrom
2013-02-19 21:21
#22

Jag arbetade som telefonförsäljare år 2011 och ja som det tidigare nämnts så tacka alltid nej om ni inte vill ha fler samtal! Att inte svara eller att lägga på gör att försäljaren sätter dig på uppringning tills de fått ett ja eller ett nej. så folk som tror att dom är smarta när dom lägger på, nej det är ni inte ;) 

Jag vet själv hur jobbigt det är med telefonförsäljare, men det är också viktigt att förstå att det faktiskt är vanliga människor som sitter på andra sidan luren och pratar. Att vara otrevlig hjälper inte ett dugg, och kan faktiskt såra den unga tjejen/killen på andra sidan. Jag var 16 år när jag jobbade med detta och fick ta emot en hel del dumheter och fula ord som varken jag eller någon annan förtjänade. Ville bara säga det nu när ämnet ändå diskuterades :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Rasken90
2013-02-21 17:39
#23

Ett tips är att sluta gå med i diverse tävlingar på nätet, för då brukar man allt som oftast bli uppringd av försäljare..

Annars så kan man ju nixa hemnummer, men tror inte det funkar på mobiler..

Jag brukar oftast säga nej, jag är intresserad eller om det nu är en försäljare som ska sälja mig ett abonnemang så brukar jag lyssna och sedan argumentera i mot honom/henne :p

Emo
2013-02-23 15:33
#24

Jag svarar numera med Hallå.

Den uppringande säger sitt ärende och jag svarar: "Vill du att jag ska betala för något, så ring nästa på listan. Vill du betala mig för något, kan du fortsätta att prata".

Trevliga säljare avslutar då med några vänliga ord och får några vänliga ord tillbaka.

De andra ångrar nog att de inte avslutade när de hade chansen till ett vänligt svar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tanjis
2013-03-05 13:47
#25

Sluta med alla ursäkter, klickande och vita lögner. Lyssna va den som ringer har att säga, tacka bestämt med trevligt nej och tacka för dig! På de alra flesta säljföretag och callcenters så får man inte plocka bort folk ut registret innan man har fått framfört det man vill och fått ett ordentligt nej. Om man klickar eller inte svarar så måste callcenter företaget ringa upp om och om igen vilket blir väldigt frustrerande i längden. Om ni klickar eller använder ursäkter eller låter bli att svara får ni skylla er själva att det är många som ringer för att efter att första företaget har ringt 10 gånger utan att få svar kan 2 3 nya företag börja ringa och även dom försöka om och om igen.

Jag har jobbat mycket med telefonförsäljning och jobbar nu som telefonintervjuare och vet därför exakt hur det går till.

Fridaaaa
2013-03-05 14:14
#26

#25 Sådär kan man ju inte resonera att man får skylla sig själv!
Så många försäljare som ringer titt som tätt, kan man ej svara var gång och speciellt inte lyssna. Och lyssnar man tjatar dem i regel = blir bara irriterad istället.

Jag brukar skita i att svara, så kan de ringa bäst de vill.
Ibland har jag svarat och sagt nej tack men ändå ringer dem. Så hjälper inte alltid. Man ska ej behöva lyssna på saker man ej är intresserad av, bara för att sedan tacka nej till en grej man redan från början visste att man ej skulle ha ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tanjis
2013-03-07 19:37
#27

Jag kör med det där vajre gång och dom ringer aldrig om och om igen till mig så det bör ju funka och dessutom får man inte boka om en som har sagt nej efter att ha lyssnat på vad man har framfört….

Annons:
[Moa-]
2013-03-07 19:51
#28

Tanjis; ett nej är ett nej och skall gälla oavsett om personen lyssnat eller ej, allt annat bryter mot de etiska riktlinjerna, däremot är det skillnad på "inte nu", "har inte tid" eller "jag sitter mitt i maten" som exempel.

Fridaaaa
2013-03-08 14:32
#29

#27 Dock är ett nej just ett nej, man ska inte behöva lyssna klart på allting. Har man sagt nej, så har man.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tanjis
2013-03-10 13:49
#30

Men sen så är det ju faktiskt ett arbete som tillefonförsäljaren sitter och utför… Det finns därför regler, man får inte fiffla med företagets register hur som helst då registret är en stor kostnad för företaget… Sammtalen spelas för det mesta alltid in så ledning och chefer har stenkoll på vad man gör och säljaren kan få jäkligt mycke skit om den inte följer de uppsatta reglerna vilket ofta är att man måste ha fått chans att berätta va det handlar om innan man kan ta bort en person som bestämt säger nej (har inte tid är inte ett nej som många tycks tycka)

Jag ger det tipset för att jag vet hur det fungerar… menade inte att folk skulle ta illa upp

[Moa-]
2013-03-10 13:57
#31

Tanjis; då har du aldrig arbetar på ett seriöst företag, vilket är tragiskt. De regler du nämner stödjer ej branschföreningen och högst troligen skulle dylika företag aldrig beviljas medlemskap. 

Nej, "har inte tid" är som sagt var inte ett nej, men ett "nej" är ett "nej" oavsett om du som säljare berättat ditt ärende eller ej. 

Jag har arbetat som säljare och inget av de företagen jag arbetat för har sekunderat dina uttalanden (inte ens det jag slutade på då det var allt för oseriöst och oärligt). Däremot att du inte skall säga "tack och hej" så fort du får ett nej, det sekunderas, men det är inte samma sak. Däremot är ett nej ett nej och det skall respekteras, tyvärr är vissa säljare oärliga och registrerar inte detta för att förbättra sin "personliga statistik" men då får du istället bli en bättre säljare helt enkelt, det är inte kundens fel att du inte klarar dina mål. Uppdragsgivare ogillar starkt dylika beteenden, detta då det är dessa som får dåligt rykte.

Tanjis
2013-03-10 14:01
#32

# moa: vad har du arbetat för försäljningsföretag? Och hur många seriösa försäljningsföretag finns det… Jag tror att majoriteten av alla säljare arbetar för oseriösa säljföretag

[Moa-]
2013-03-10 14:12
#33

Tanjis; jag har arbetat på tre olika callcenter (eller ja, fyra egentligen), två av dessa står jag 100 % bakom och de var seriösa både gentemot säljare, uppdragsgivare och kunder, två stora företag. Det tredje arbetade jag endast en kort stund på fram tills jag insåg att de uppmuntrade till direkt vilseledande av konsumenter (och i viss mån företag) samt att de direkt och oannonserat ändrade villkoren för personalen. Med andra ord ett direkt oseriöst bolag (som tyvärr finns på flera orter i Sverige). Det fjärde bolaget var ett kort gästspel då jag inte ansåg att deras ersättning till säljarna var acceptabel, däremot håll de strikt på etiken gentemot konsument. 

Oseriösa företag borde du aldrig stödja, det är oetiskt och du som säljare som accepterar dylika saker som gör fel. Vad du gör kan du aldrig överlägga på någon annan.

Små företag bör i stor utsträckning undvikas i högre utsträckning än de större, vilket även överensstämmer med grundläggande ekonomiska och institutionella teorier, detta då dessa lättare uppmärksammas och i större utsträckning undkommer granskning. 

Det viktigaste att komma ihåg är att du som person står för dina handlingar och även det faktum att du stödjer en oseriös verksamhet vilket aldrig är acceptabelt enligt mig.

Jag har sålt alla möjliga produkter och tjänster med gott resultat och alltid med metoder som jag fullt ut kan stå för.

Emo
2013-03-10 14:24
#34

Jag skrev i #24 att det även finns trevliga säljare.

De otrevliga får skylla sig själva att de inte blir trevligt bemötta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Tanjis
2013-03-10 14:45
#35

#34 word

Upp till toppen
Annons: