Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 4069 ggr
qawqaw
2012-12-21 09:23

Matematik 1a/b/c???

Jag läste aldrig matematik B på gymnasiet och tänkte nu göra det på distans men vad ska man kolla efter? Vad innebär matematik 1b och samma gäller naturkunskap B där jag istället hiittar 1a,b,c och iblan 2??

Annons:
fidojunior
2012-12-21 10:39
#1

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

deeman
2013-02-07 14:48
#2

Vad jag fått höra är att typ Matematik 1b VUX,
motsvarar tidigare Matematik A

/Daniel

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Moa-]
2013-02-08 19:19
#3

deeman; har du någon källa på det, för det stämmer ej med den offentliga informationen? Skall inte komvux motsvara gymnasieutbildningen? (Givet att det är gymnasieutbildningen som läses in.)

deeman
2013-02-08 23:28
#4

Min källa är en lärare och bekant som jobbar som studievägledare inom Komvux.  Varför påstår du att det inte stämmer och vad skulle Matematik 1b, VUX i så fall motsvara mot tidigare betygssystem? 

I Gymnasiet så läste man ju i princip något som hetter Matematik A? 

Det är bara det, att det numera har delats in i sektioner där t. ex Matematik 1a i stort sett är baserat på grunder, medan matematik 1b fortsätter med f d benämnda Matematik A och går in något på Matematik B. 

Grunder för Matematik A fick man redan bekanta sig med i grundskolan. Vet inte riktig vad du menar med din fråga, ring din kommunala studievägledare för mer info, de borde veta mer i detalj. men jag antar att Matematik 1c motsvarar tidigare Matematik B.

Alternativt att steg 2 mostvarar en B till C-del osv.
Kolla med din lokala studievägledare.

/Daniel

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Moa-]
2013-02-09 10:48
#5

deeman; nej, är det korta svaret.

Det du läser på komvux skall motsvara gymnasiestudierna. Däremot är inte matematik A på gymnasiet matematik B på komvux. Läs länken i fidojuniors inlägg så ser du principen. Matematik 1 a/b/c, abc där motsvarar vilket program som lästes tidigare, ej olika kurser i sig.

Jag som läste matematik a, matematik b och matematik c på gymnasiet på en samhällsekonomisk linje, skulle idag då istället ha läst matematik 1 b, matematik 2 b och matematik 3 b. Hade jag läst på naturvetenskaplig linje hade jag istället läst det som motsvarar matematik 1 c, matematik 2 c och matematik 3 c.

"Översättning av kurser

I den gymnasiala utbildningen som startar efter 1 juli 2012 har alla tidigare gymnasiekurser ersätts av kurser med ny beteckning. Följande kurser kommer att erbjudas på Komvux hösten 2012.

Tidiare kurs Poäng Ny kurs Poäng

Matematik A 100p    Matematik 1b 100p Matematik B 50p     Matematik 2b 100p Matematik C 100p   Matematik 3b 100p Matematik D 100p   Matematik 4 100p Matematik E 50p     Matematik 4 100p" Komvux Norrköping

qawqaw
2013-02-09 13:47
#6

Så det är matematik 2b då som jag ska leta efter?, hur är det med naturkunskap b?

Annons:
[Moa-]
2013-02-09 13:52
#7

qawqaw; ja, troligen, det beror lite på vilken nivå du läser på och vilken kurs du vill att det skall motsvara. (Vilket program det skall motsvara, men matematik 2 b, verkar vara det mest frekvent förekommande, framförallt på komvux.)

Samma länk som den i mitt senaste inlägg ovan säger följande:

"

Naturkunskap A 50p Naturkunskap 1b 100p Naturkunskap B 100p Naturkunskap 2 100p

"

deeman
2013-02-09 14:55
#8

Jaha ok, men jag menade lite så fast trasslade in förklaringen lite.

Men eftersom Matematik 1b är fd. Matematik A så är det ju ändå ganska logiskt att Matematik 2b är fd Matematik B.

Men varför heter det egentligen så som det gör i dag?

Tycker det nya systemet är förvirrande….

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Moa-]
2013-02-09 15:13
#9

deeman; läser du mitt inlägg så är det inte alltid så.

De har bytt så det vi hade som bokstav är nu siffra och våra "programnivåer" förtydligas och visas av en bokstav längst bak.

Matematik 1 a = Matematik A, ex. barn och fritid/

Matematik 1 b = Matematik A ex. samhällsvetenskap

Matematik 1 c = Matematik A ex. naturvetenskap.

Upp till toppen
Annons: