Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 4518 ggr
Sparklingponi
2012-10-09 17:36

Receptionist

Hej hej!

Har precis varit på min första anställningsintervju någonsin(!)

Allt gick väldigt fort, hon frågade lite frågor om vad jag gick på gymnasiet, vad jag ville jobba med i framtiden, om denna karriär verkade intressant osv.

Sedan tog hon mitt nummer och ska ringa mig i helgen för att jag ska få provjobba. Känna på lite bara.

Hur vet man om det gick bra eller inte?? Haha jag är lite nervös fortfarande!

Annons:
Åsa S
2012-10-09 19:05
#1

Provjobba det låter lurt man ska ALDRIG behöva provjobba för att få ett jobb, är väldigt vanligt företag använder sånt för att lura ungdomar. Är ju bara att ta in en massa provjobbare och så har man spart in på löner den månaden och det är inte alltid man tänkt anställa nån från början så var vaksam.

Sparklingponi
2012-10-09 19:57
#2

Mja men det jag menade var mer att jag skulle få följa med och se hur dom jobbar och så. Och det handlade bara om en dag. Glad

martdat
2012-10-10 11:04
#3

tror inte de lurar dig. får du jobbet så måsste du ändå gå på upplärning.  att du fick provjobba är positivt.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nosen
2012-10-10 14:19
#4

Om du jobbar, alltstå utför uppgifter och deltar så borde du få lön för de timmar du lägger ner, oavsett om du får jobbet eller ej i slutändan. Det är ändå en hel dag man lägger ner, plus kanske bensinpengar och sådant. Så klart man ska få lön.

Men om du bara går bredvid och tittar på så skulle jag tycka att det är okej att ej få lön, det är ju något som man lätt gör för att få chansen till jobb.

Men var försiktig med "provjobb" det finns dom som luras för att få gratis arbetskraft. Om de vill testa dig så kan de i stället ge dig en provanställning på en månad tycker jag.

Jag fick provjobba förut, visserligen bara 3 timmar, men jag fick lov att ta ledigt från mitt jobb för att provjobba på det nya så jag ville verkligen ha betalt för de 3 timmarna. Det slutade med att jag fick vänta 3 veckor på svar efter provjobbsdagen. Då sa de plötsligt att det fanns inget jobb överhuvudtaget att få och undrade varför jag hade provjobbat. Där missade jag 6 timmars lön för att jobba gratis 3 timmar på ett jobb som inte fanns.

martdat
2012-10-10 16:30
#5

ja lön ska du självklart ha ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: