Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 4375 ggr
pessy
2012-09-23 16:27

Söka jobb

Hej!
Jag är fyller 17 år nu i december och är ute efter extrajobb! Jag går andra året på gymnasiet så jag är intresserad av att arbeta deltid. Jag skulle bli jättetacksam för tips om ställen som är bra att jobba på. Skulle helst vilja jobba extra i t.ex. matbutik men jag vet inte riktigt hur jag ska tillväga. 

T.ex. om man ska ringa dit, vem ringer man och vem frågar man efter? Och vad säger man? Haha!  

Hjälp uppskattas verkligen. Har varit på arbetsintervju för Mcdonalds men de är alltid så många som söker deras jobb (det var 300st som hade sökt och 2 skulle få jobbet..) så det är rätt svårt. Känns som att det går bättre om man bara går till en butik och frågar om de söker extrajobbare.

Tack på förhand!

Annons:
Nosen
2012-09-24 19:50
#1

Jag kan tipsa om att söka jobb på hotell. Hotellet jag jobbade på hade några som gick gymnasiet som fick hoppa in på helgerna.

Om du ringer dit du vill söka så brukar de ofta kunna ge ut en mail som du kan skicka ditt cv till och lite info om dig. Annars så är det bara att du tar med dig cv till platsen och frågar om du kan lämna det där.

Många har mejl på sin hemsida som du kan leta reda på också.

Ett annat tips är att volontärarbeta. Låter kanske inte så kul att jobba gratis men jag fick två jobb tack vare att jag hade volontärarbete med i mitt CV. På intervjun så sa dom rakt ut att många hade sökt men att de valde mig pga av volontärarbetet!

En grej som alla klarar av är att volontärarbeta på ett katthem och det behövs alltid hjälp där! Man tar ett pass när man känner för det och ger katterna mat, tömmer lådor och städar. Säg till om du vill ha länkar till det :)

pessy
2012-09-25 12:51
#2

#1 Tack för svaret! :D 
Men om man ringer hotell t.ex. vem frågar man efter då ifall man vill ha tag på den personalansvariga? 

Ja, länka jättegärna.

Halvdansken
2012-09-25 12:57
#3

Man kan ju fråga efter "den personalansvariga".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pessy
2012-09-25 16:23
#4

#3 Har ringt 4 Icabutiker idag, en sökte ingen personal, den andra sökte inte heller men man kunde lämna in cv/personligtbrev så de kunde ha de när de skulle anställa igen, sen de andra två svarade inte. Sökandet fortsätter imorgon… Haha :(

Nosen
2012-09-26 19:11
#5

#2 När jag sökte på hotell så mejlade jag helt enkelt till den mejladressen som de hade på hemsidan. Sedan ringde de upp mig :) Om du vill ringa så kan du helt enkelt säga att du söker jobb och undrar hur man går till väga för att söka jobb hos dom.

Om du vill prova volontärarbete så kan du få en hel lista här på alla katthem i Sverige. Jag lovar det är verkligen en stjärna att ha i CV. Men även att man får arbetsträna lite också :)

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige

Åsa S
2012-09-27 07:55
#6

Man kan ju söka volontärjobb via volontärbyrån med och den finns på internet finns ju rätt många sätt att jobba som volontär, ex. packa flygblad till amnesty, hjälpa till på en leksaksbytardag, hjälpa till hos kyrkan etc. och som ovan man får ju arbetsträning, ser bra ut i CV:t + man träffar en massa nya människor som kanske kan leda till ett jobb, många jobb får man ju via kontakter.

Jag hjälper till på en sopplunch en dag i veckan hos kyrkan medans jag söker jobb, väldigt trevligt och inte speciellt svårt eller stressigt utan väldigt lugnt arbetstempo. Och jag tror det ser bra ut i CV:t att man gör något istället för att bara sitta hemma.

http://www.volontarbyran.org/

Annons:
Mrjag
2012-10-08 17:22
#7

Själv skickar jag mycket spontanansökningar. Vad du än gör så är det kvantitet som gäller :)

Åsa S
2012-10-08 17:48
#8

Även jag försöker skicka in många ansökningar 2-3st per dag, söker även jobb där jag inte fyller alla kraven. Har under de hät 6v lyckats få 3jobbintervjuer så man behöver ju söka rätt många jobb för att ens komma på intervju. Ska på intervju i morron är bara ett föräldravik men är ju nästan en heltidstjänst är inte lätt hitta såna och jag har ju ett extrajobb så då blir det ju heltid i veckorna.

Perly
2012-10-24 16:20
#9

Lämnar avtryck för att kunna snappa upp tips

Alltid Oavsett

Juliasundstrom
2012-10-30 20:59
#10

Jag sökte jobb som telefonförsäljare när jag var 16 år. Det är inget jobb som anses vara speciellt "värdigt" men jag kan säga att det är väldigt kul när man har bra arbetskompisar! Alla är ungefär i samma ålder (16-20) så man trivs väldigt bra tillsammans! Det är ganska lätt att få jobb också så det är ett tips från min sida! :)

Du har ingen praktik eller liknande i skolan? Det kan vara ett bra sätt att få in en fot och oftast erbjuder de extrajobb om man gjort bra ifrån sig! :)

Lycka till!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Moa-]
2012-10-31 09:39
#11

Ja, frivilligarbete är jättebra! Dock anser jag nog att andra alternativ än just katthem är att föredra, eller komplettera sitt CV med. Stadsmissionen/Röda Korset/Frälsningsarmen/Kyrkan/Egna Aktiviteter väger för mig högre både i erfarenhet och i arbetsinsats än katthem, om det inte är just specifikt djurvårdande arbeten som du söker.

Var inte blyg med att du söker arbete, utan tala gärna om det och låt även dina föräldrar påtala detta, om du är villig att arbeta. Lokalvård brukar vara en bra inkörsport som även ser bra ut på CV;et till framtiden, det visar att du är prestigelös och beredd att arbeta hårt.

Som Juliasundström säger, innesälj är ett bra (men bespottat) arbete! Jag trivdes mycket bra och har återvänt flera gånger under somrar. Du måste vara framåt och våga tro på dig själv, det värsta som kan hända är ett nej… (För att nyttja en gammal floskel.)

Vilken stad bor du i?

Ser att det är en ganska gammal tråd, har du fått något arbete ännu TS? =)

Nosen
2012-10-31 10:58
#12

#11 Jag fick två lokalvård jobb tack vare mitt volontärarbete på katthem. Helt enkelt för att när de såg att jag gärna städade gratis så hade jag bevisligen ett intresse och städade bra :)

Så katthem kan vara bra om det är lokalvårds jobb man söker senare.

[Moa-]
2012-10-31 12:23
#13

Nosen; absolut finns det säkert sådana tillfällen och synvinklar också, dock tror jag ej att det är det vanligaste, eller det som främst föredras. Detta då det för många snarare är ett sätt att få ägna sig åt sitt intresse och gosa med mysiga katter än något annat…

Däremot kan det säker vara bra i vissa specifika fall och är definitivt bättre än ett tomt CV, dock tror jag andra alternativ ofta väger tyngre… =)

Annons:
pessy
2012-10-31 18:27
#14

Tack för era svar! 

Har inte fått jobb än, men var nyss på intervju på Mcdonalds! :) Har mejlat/ringt flera olika ställen men de verkar inte vara till någon fördel att bara vara 16 år… :/ Menmen, någon dag löser det sig! haha :)

Upp till toppen
Annons: