Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
13. Fackförbund

Fackligt ombud..?

2012-09-08 23:00 #0 av: [Highonbluetomorrows]

Kan någon hjälpa mig angående fackliga ombud. Jag har för mig att det måste finnas om ett företag har fler än tio anställda, men jag kommer inte ihåg om termen är korrekt (fackligt ombud?) eller varifrån jag fått denna information.

Någon som kan hjälpa mig?

Anmäl
2012-09-09 07:47 #1 av: Åsa S

Vet att man måste ha skyddsombud enligt lag ifall man är fler än 10 anställda.

Finns ingen lag på att det måste finnas ett fackligt ombud på en arbetsplats. När vårat fackliga ombud hoppade av hade vi ingen och enligt facket var det inget tvång ha det MEN det är lättare att ha ett ombud som är insatt i situationen på arbetsplatsen som kan vara med vid fackliga förhandlingar än att kalla in ett ombud från den centrala organisationen vid behov för även om de som sitter på huvudkontoret är proffs så känner de ju inte till enstaka arbetsplatser

Anmäl
2012-09-09 13:39 #2 av: [Highonbluetomorrows]

#1 Ok! Ja då hade jag missförstått. Verkade så eftersom jag inte fick träffar på google..

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.