Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 16442 ggr
emoflickan
9/7/12, 7:48 AM

Fråga om LAS dagar?

Hej! Jag har aldrig varit inne här men behöver hjälp med en fråga jag hoppas att någon vet lite mer om än jag :) Såhär är det: Jag har sedan 2008 utbildat mig till socionom (blev klar i våras). I Maj 2010 fick jag ett sommarjobb som personlig assistent och när sommaren var slut fick jag helt enkelt hänga kvar som vikare då och då. Jag jobbade i snitt kanske 40 timmar i månaden fram tills sommaren 2011 då jag jobbade heltid som vikarie i 9 veckor, sen samma sak igen att jag hoppade in ett par pass i månaden fram till sommaren 2012 då jag jobbade heltid igen.

Nu söker jag ju såklart andra jobb men då jag inte hittat något än så fortsätter jag ju jobba här som personlig assistent. Den här månaden har jag redan 70 timmar inbokade. Men nu till min fråga, idag ringde vikariebanken mig för dom behövde att jag skulle stanna kvar och jobba dagen ockso (har jobbat natt) och det är inga problem. Men sen sa hon någon som jag inte riktigt förstod, att jag skulle inte kunna se bokningen just nu (på vår vikarievbank sida på nätet) för att jag har för många LAS dagar? Vad innebär detta? Någon mer insatt som kan förklara?

Tack på förhand! :)

/Hanna

Annons:
Zahara
9/10/12, 8:43 AM
#1

se till att få in dina dagar på rätt konto, du är förmodligen ganska snart uppe i las dagar som berättigar till ett fast jobb!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tiskella
9/16/12, 3:16 PM
#2

Tidigare var det så att efter 720 Las- dagar på en femårsperiod har du rätt till fast anställning, om du uttrycker denna rättighet. De 720 dagarna måste dock vara inom antingen vikariat eller allmän visstidsanställning, man får inte slå ihop kategorierna vid beräkning.

Har du mer än 360 Las-dagar inom en treårsperiod, får du företräde till vikariat och tjänst, dessa 360 dagar kan dock vara inom båda kategorier vid beräkning, dvs, både allmän visstidsanställning eller vikariat.

När det gäller månadstimmarna finns det en ytterligare regel i Las på att man ska ha sammanhängande vila på 36h i veckan. Om du får för många timmar på en månad så att denna vila inte är möjlig, jobbar du för mycket.

Det kan kanske vara något av detta som hon syftade på, men det är alltid bra att dubbelkolla med facket vid tveksamheter :)

Upp till toppen
Annons: