Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2008 ggr
Nosen
2012-09-06 11:43

Sjukintyg från första dagen?

Hejsan,

Jag var in till vårdcentralen igår för mina händer. Kan inte räta ut fingrarna och är stel och öm. De sa att jag skulle sova med skena på nätterna för att räta ut dom, detta i ca 2-3 veckor. Jag hade fått skadan från överansträngning på jobbet.

Jag jobbar med hotellstäd. Försökte jobba igår med två fingrar på ena handen och försiktigt med den andra. Gick väl inte så där jätte smidigt om ni förstår vad jag menar.

Jag vill inte att skadan ska bli värre och att fler fingrar ska bli dåliga. Det började med ett finger och nu är det fyra stycken som är paj.

Jag ringde till jobbet för att sjukskriva mig, de sa att jag skulle skicka in ett sjukintyg för att få sjuklön. Då ringde jag tillbaka till vårdcentralen, men de sa att man får vänta en vecka innan man får sjukintyg.

Ringde tillbaka till jobbet igen och jag vet inte riktigt hur dom tog det.

Tilläggas kan att jag bara har en vecka kvar innan jag slutar så är det kanske därför de vill ha sjukintyg första dagen?

Annons:
[Moa-]
2012-09-06 11:51
#1

Nosen; huvudregeln är sjukintyg efter första arbetsveckans frånvaro. Däremot kan sjukintyg krävas från första dagen vid vissa tillfällen, bland annat när det kan misstänkas fusk, när en person har upprepad frånvaro, främst kortare frånvaro enstaka dagar, men även annars när företaget anser att det är befogat. Huvudregeln är arbetsplikt, sjukfrånvaro är ett undantag från detta.

Nosen
2012-09-06 15:26
#2

Tack för svar! Då måste jag boka tid hos läkaren ändå verkar det som.

Om jag riskerar mina händer och jobbar sista veckan så vet jag att ingen kommer att bry sig sen när jag har slutat och ligger hemma med ännu värre skada på händerna :( Tråkigt att det ska bli så här.

[Moa-]
2012-09-06 15:56
#3

Accepterade företaget väntan med intyg så är det ju lugnt ändå, men har de orsak till att kräva det så har de rätt till det.

Nosen
2012-09-06 17:23
#4

De sa bara att de behövde sjukintyg för att jag skulle få sjuklön. När jag frågade om att det gäller efter en vecka så sa de igen att de behövde det nu för att betala ut sjuklön.

Men de sa ingen mer orsak än de..

[Moa-]
2012-09-06 17:25
#5

Okej, i sådana fall får du begära sjukintyg från din lärare. Du kan ju fråga arbetsgivaren om motivering, men troligen finner de en anledning till detta.

Däremot skall din arbetsgivares begäran vara skriftlig. Dock ger två fel ej ett rätt, så för att vara säker på att få dina pengar bör du begära sjukintyget.

Upp till toppen
Annons: