Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2048 ggr
ElinaPersson
2012-07-26 16:15

Hur får det gå till egentligen?

Hejsan allihop!

Kom till jobbet imorse och blev uppsagd på direkten efter 4 veckors avklarad utbildning (1 vecka kvar, 7 augusti tills den är klar).

I mina papper står det att provanställningen börjar 2012-08-07 och att efter godkänd Apple-utbildning erhåller jag 7500kr i förskottslön..

"Upphör anställning på eget initiativ eller genom avslutande av provanställning från företagets sida, innan 12 månaders anställning uppnåtts, kommer - att bli procentuellt återbetalningsskyldig för ovanstående förskottslön (7500kr brutto)..

Motivationen löd att jag helt enkelt verkade off och inte så engagerad.. För 2 veckor sedan dog min morfar och de är mycket väl medvetna om detta, arbetsgivaren var däremot mycket nöjd över min intervju och ansåg att jag var väldigt trevlig (så jag är i vanliga fall)..
Jag har INTE fått höra något om detta innan utan de påstod att de kännt så ett tag och nu helt plötsligt gör verk av det? Det gör mig otroligt frustrerad och arg!

Då är frågan, jag vet att de får avskeda mig precis hur som helst under provanställning, men nu verkar det som i papperna att jag inte ens är provanställd?? någon som vet om jag kan kräva pengar för de 4 veckor jag faktiskt har jobbat på företaget??

Sen undrar jag hur det ser ut med arbetsförmedlingen, aldrig vart i kontakt med dessa och det känns lite som bortkastad tid enligt alla andra??

By the way: Någon som har tips på jobb i Stockholm? Oskyldig

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
Åsa S
2012-07-29 19:58
#1

Tror inte du har så mycket att sätta emot du har skrivit på ett kontrakt där du inte börjar din anställning förren 7aug så tekniskt sett är du ju inte anställd än. Angående huruvida du skulle få betalt för utbildningen eller ej borde du nog förhandlat om det innan du skrev på kontraktet.

Angående arbetsförmedlingen så bör du ju vara inskriven för att kunna få handledning och hjälp men själva jobbsökandet sköter man ju själv det är ens eget ansvar.

Upp till toppen
Annons: