Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2795 ggr
kyrkeliden
7/10/12, 5:34 PM

Jobb - tänkte ringa

Har hittat ett jobb jag verkligen är intresserad av. Det står att man ska skicka ansökan via mail. Men jag tänkte jag skulle ringa. Känns som det kanske vore en god idé. Mest för att visa att jag verkligen är intresserad.

Men jag vet inte riktigt vad jag kan säga. Har ni några tips?

Pratade med en som arbetar på arbetsförmedlingen som tyckte jag kunde nämna min bakgrund, alltså min kompetens. Men hur gör jag det mer exakt?

Är en person som verkligen blir nervös av att ringa till människor jag inte känner och jag ivll ju inte ge det intrycket.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Annons:
[silkesnosen]
7/10/12, 5:43 PM
#1

Du ringer upp och presenterar dig. Du berättar varför du ringer och att du även kommer att ansöka via mail, men att du känner att det är jobbet är som klippt och skuret för dig. Du berättar lite kort att du arbetat med samma sak tidigare, eller de kompetenser som du tror de hungrar efter mest. Sedan kommer hon ha ett namn på dig och förmodligen be dig maila. Go!

kyrkeliden
7/10/12, 5:54 PM
#2

#1 Tusen tack! blir till att peppa sig och iaf låta som man tor på sig själv :)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Sehvrin
7/10/12, 10:39 PM
#3

Det kan också vara bra att be dem berätta lite mer om jobbet: allt framkommer inte av annonsen alltid. Att ringa är ett jättebra sätt att göra ett bra intryck på den potentiella arbetsgivaren och konstigt nog är det väldigt få som gör det. Jag är övertygad om att minst en av de intervjuerna jag blivit kallad till var på grund av att jag ringde. Lycka till!

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maja
8/1/12, 11:20 PM
#4

Ring, presentera dig, berätta varför du ringer, fråga lite om tjänsten och motivera varför du passar bra för tjänsten. Avsluta med att du kommer att skicka in ditt CV och säg "Jag skriver med i CVt att jag ringde dig idag kl. XX".

Det visar ett driv som uppskattas av de flesta! :)

Upp till toppen
Annons: