Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 3500 ggr
Sehvrin
7/4/12, 7:18 PM

Många intervjuare, normalt?

Hej!

Jag har varit på tre "vanliga" anställningsintervjuer i mitt liv (och en lite udda, men den är inte applicerbar i min frågeställning). I alla tre har jag fått prata med flera personer (mellan 3 och 2+5) och jag är lite nyfiken på om detta är det normala? Jag har alltid tänkt mig anställningsintervjuer som något där man pratar med en, max två personer som representerar arbetsgivaren. Alla tre jobb har varit på mynigheter (kommun och länsstyrelse)

Hur många har i regel varit med på de intervjuerna ni gått på?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Moa-]
7/4/12, 8:49 PM
#1

Jag har i regel haft en eller två intervjuare så som du skriver. Dock beror det på anställningsform och vilket arbete det är fråga om, det kan vara många inblandade i vissa fall, till exempel företrädare för facket, arbetsgruppen, gruppchef och eventuell avdelningschef, utöver eventuell rekryterare…

drika
7/6/12, 11:29 PM
#2

1 på alla:)

Hälsningar

Fredrika

Halvdansken
7/7/12, 3:12 PM
#3

Allt mellan en och fem…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

yoanna
7/13/12, 10:56 PM
#4

Jag har vart på väldigt många intervjuer och då har de oftast vart en person bara. Men när jag sökte jobb inom kommunen var det 2st (en chef och en som var cheefens assistent), och igår på ett bemanningsföretag var det också 2st :)

Maja
8/1/12, 11:19 PM
#5

Normalt sett söker jag alltid första intervjun och stämmer av så att den arbetssökande kan passa oss, vad han/hon har för erfarenhet etc. Går det bra så får personen träffa avdelningschefen och/eller vår VD som bestämmer om han/hon ska anställas.

När du söker arbete är du oftast nervös och då är det bara dumt av företaget att ha många personer med på intervjun… Men är det så att det är "för många" med på intervjun beror det ofta på att företaget har tidsbrist och snabbt behöver anställa. Då "slipper" de ha en andra intervju. Men nej, jag tar hellre några dagar extra på mig vid rekrytering och ser till så att personen som söker känner sig bekväm. Det är viktigt.

Upp till toppen
Annons: