Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3156 ggr
[RMSLiners]
5/28/12, 4:49 PM

Byta jobb under dessa omständigheter?

Jag har en fråga som jag försökt ta reda på information om utan lycka. Det är nämligen så att jag varit sjukskriven en bra tid från mitt jobb där jag är fastanställd (lokalvård) och håller nu på att arbetsträna för att komma tillbaka. Saken är den att de kör med mig som djävulen med piska. Meningen med arbetsträningen är att jag ska kunna ta mig tillbaka till mina ordinarie arbetsuppgifter, istället får jag köra storstädningar vilket innefattar mycket krypande mm, grovgörat alltså, från plats till plats till plats och jag har nog kört genom hela stan snart.

Jag har fått utskällningar höger och vänster från min chef kring saker som egentligen är deras fel och får fajtas med det. Det har blivit så energikrävande att jag i princip går hem varje dag totalt förstörd och har noll arbetslust dagen därpå.

De har också höjt arbetsträningstiden utan min vetskap och utan att försäkringskassan visste om det och fk vet att jag är redo att avsluta arbetsträningen och börja arbeta, men min chef vägrar. Meningen var 4 veckors arbetsträning som nu höjts till 4 veckor till, i samband med det säger min chef också till mig att de försöker söka bidrag för mig så de får in pengar för mig, inte ett enda öre av det får jag så klart. Så de tjänar pengar på att ha mig arbetstränande istället för att arbeta vilket gör att de gärna har mig så länge det går i arbetsträning. Samtidigt utnyttjar de mig som resurs och ser till att jag får ta alla tunga arbeten. Vilket har medfört till att min kropp nu säger ifrån av värk mm.

Jag är så less på mitt jobb och min fråga är nu, kan man byta jobb fast man arbetstränar? Måste man fortsätta sin arbetsträning på nya jobbet eller får man starta i arbete direkt?

Annons:
Twisted_T
5/28/12, 4:54 PM
#1

#0 Det är tyvärr vanligt att de kör med en för att tjäna pengar sjävla och inte behöva betala. Extrahjälp som de får betalt för och som gör de jobbigaste arbetena utan att få någon form av respekt för det, det känner jag igen.

När det gällre arbetsträning så har jag ej gjort det än jag har fått praktisera i lång tid innan dock och varit med om samma sak, att de vill förlänga och de vill ta bidrag och de bara skäller och gnäller och inget är bra nog även fast man gör slitjobbet.

Arbetsförmedlingen ser dock ofta inte bra på att man vill byta sådär. Fast det beror ju på vem det är och vem som satt dig i jobb el dyl.

Hoppas det löser sig i alla fall!

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[RMSLiners]
5/28/12, 5:01 PM
#2

#1 Det var inte arbetsförmedlingen som skaffade mitt jobb, jag har inget med AF att göra. Jag är fastanställd som lokalvårdare på detta företag sen flera år tillbaka. Arbetsträningen bestämdes och planerades med min chef, mig, läkare och FK när jag var redo att återgå i arbetet igen efter sjukskrivningen. Men mitt jobb har inte följt de bestämmelser vi sagt och struntar totalt i allt trots att FK varit på dem ytterligare.

Tror jag "slåss" med min chef varje vecka om både det ena och det andra och detta har hållit på i flera veckor nu redan. Jag är så less att jag snart går och gömmer mig i en vrå någonstans.

Twisted_T
5/28/12, 8:16 PM
#3

#2 Ok. Ja Men det är överlag vanligt att arbetsgivare vill tjäna på personalen och vill helst slippa betala, jättebra för dem att de får betalt för att du gör slitjobb då ju.

Men inte lika kul åt andra hållet.

Har det ingenting med arbetsförmedlingen att göra så kan det ju inte skada att kolla efter nytt.

Men klart det är bra att ta reda på om du måste göra om allt från början eller inte.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[RMSLiners]
5/28/12, 10:56 PM
#4

#3 Jo det är det jag försöker men hittar ingen information någonstans och vet inte vart jag ska fråga detta.

[RMSLiners]
5/29/12, 1:05 PM
#5

Kommer ske ändring nu. FK, läkare och facket går mot min arbetsplats. Blir flera möten framöver för att gå igenom allt med mig och sen får mitt jobb en spark i häcken. Känner mig possitiv nu.

Upp till toppen
Annons: