Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 5904 ggr
Skurtrasan
2012-05-24 07:08

vikariat och bostadsbidrag?

hur fungerar det här ? kommer förmodligen få sommar vik och jag sitter på bostadsbidrag nu, så ville veta så jag inte blir återbetalningskyldig en jävla massa senare i år.

Livet i varje Andetag

Annons:
[Moa-]
2012-05-25 18:55
#1

Vikariat ger en inkomst som räknas in i din sammanlagda årsinkomst, vilket din rätt till bostadsbidrag baseras på.

Honestyisdead
2012-05-29 16:41
#2

Du måste genast kontakta försäkringskassan angående bostadsbidraget och tala om hur mycket du komemr tjäna.

Skurtrasan
2012-05-29 19:04
#3

glömde säga med att eftersom det är vik med rörliga timmar och arbets dagar så ska jag ju skälvklart rapportera arbete till Arbetsförmedlinge men hur gör jag med bostadsbidraget ? får preliminärt bostadsbidrag idag, vet dock inte vad det står för men är det samma sak där att jag rapporterar till dem också `? så man inte får en jävla skuld att betala tillbaka sen bara

Livet i varje Andetag

Honestyisdead
2012-05-29 19:08
#4

Ring till dom och kolla hur du ska gå tillväga. Och gör det fort. Du ringer alltså till dom som ger dig bostadsbidraget.

Skurtrasan
2012-05-29 19:10
#5

okey ska göra det då så man slipper strul och krångel.

Tack för hjälpen ! :)

Livet i varje Andetag

[Moa-]
2012-05-29 19:10
#6

Skurtrasan; du får uppskatta din sammanlagda inkomst för året som kommer, det som skiljer sig mellan din uppskattning och utfallet får du utbetalt som en klumpsumma alternativt så blir du återbetalningsskyldig och får betala tillbaka det som du fått för mycket. Vill du vara säker på att inte behöva betala tillbaka så bör du avsäga dig bostadsbidraget…

Annons:
[Hildegrim]
2012-05-29 20:04
#7

Dock så kan man bli återbetalningsskyldig även om man avsäger bostadsbidraget. Man räknar ju på hela året och om du sommarjobbar så kan det innebära att du totalt sett tjänar för mycket och därför behöva betala tillbaka.

Nu var det ganska många år sedan men jag vet att min sambo fick bostadsbidrag när han var arbetslös. Sen lyckades han få jobb och sa upp bostadsbidraget. Men han blev ändå skyldig att betala tillbaka runt 10,000 sen.

[Moa-]
2012-05-29 20:07
#8

Hildegrim; självfallet, bostadsbidraget räknas per år, deras regler är tydliga och det står tydligt på ansökan vad det är du skriver under på. Någon annan ordning hade ju varit felaktig då vem som helst skulle kunna ansöka om (och beviljas) bidraget och det ej längre vore behovsprövat.

CelsiusT
2012-06-11 21:45
#9

Bostadsbidrag är så fult egentligen, eftersom det alltid utbetalas preliminärt. Tänka sig att en myndighet som försäkringskassan får ge ut ett "lån" till människor som inte har någon inkomst, och det är ju inte direkt små summor som man blir återbetalningsskyldig. Så fult att man för att få lov att ta emot socialbidrag måste söka bostadsbidrag, som ju är ett prelliminärt tillsvidarelån som man eventuellt kan få avskrivet om man nu inte lyckas tjäna pengar det året.

Själv råkade jag bli återbetalningsskyldig, dock pga en miss från både min och försäkringskassans sida. Efter mycket jobb och överklaganden fick jag tillslut rätt. Men det är inte lätt att bli av med sin skuld, trots att den är otroligt lätt att dra på sig även om man gör allting rätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2012-06-11 23:28
#10

CelsiusT; det är väl ganska snällt ändå att du kan få ett lån på upp till 13200 kr år, utan att behöva betala räntor och avgifter?

Dock är det bedrägeri att nyttja det på så sätt då du intygar att samtliga inkomster som anges stämmer.

Ekonomiskt bistånd från socialtjänsten är tänkt som en sista utväg, om du har en inkomst har du ej rätt till ekonomiskt bistånd, har du ingen inkomst har du rätt till bostadsbidrag… Jag ser helt ärligt inte problemet. Skulle du senare under året få ett arbete har du fått låna några tusen kr räntefritt under den period som du hade ekonomiska svårigheter…

CelsiusT
2012-06-11 23:47
#11

"10 jo de är superbra, om man sedan får ett jobb så man kan betala tillbaka. Och om man hade fått information on att det faktiskt bara är ett lån som inte är säkert att man får. Men så är inte alltid fallet. Att gå från en bidragsform till en annan är däremot inte lika lätt alltid. Bedrägeri? Nu hänger jag inte med på vad du menar? Menar du att jag gjort ett bedrägeri eller vad pratar du om?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2012-06-11 23:52
#12

CelsiusT; du skriver under ett papper på att du läst igenom samtliga villkor för att få bostadsbidrag när du ansöker, så att skylla på att du ej kände till förutsättningarna blir ju lite dubbelt… Begår du bedrägeri då när du skriver under på saker som uppenbarligen inte stämmer?

Om du ansöker om bostadsbidrag väl medveten om att du ej uppfyller förutsättningarna och anger falska belopp under inkomster så är detta bedrägeri. På samma sätt enligt ovan, om du skriver under saker som ej stämmer i syfte att få ut pengar som du ej har rätt till.

Antingen har du ju fått ett arbete och kan spara pengar och betala tillbaka, eller så får du ej att arbete och har därmed rätt till bidraget, jag kan helt ärligt inte se problemet…

Honestyisdead
2012-06-12 00:00
#13

Jag visste inte att det är ett lån. Kan inte minnas att det står i papperna som man fick hem. Då är ju namnet missvisande om det inte är ett bidrag.

Annons:
[Moa-]
2012-06-12 00:04
#14

Hera; det är inte ett lån, det är ett behovsprövat bidrag. Om du angett falska uppgifter och vid kontrollen ej har rätt till detta blir då återbetalningsskyldig, dock om du betalar i tid (före du får besked om detta) slipper du ränta och andra avgifter.

Honestyisdead
2012-06-12 00:05
#15

Men om man direkt tackar nej till bi draget så fort man får veta att man får ett jobb, ska man ändå betala tillbaka allt man fått under året om man får jobb i tex december?

[Moa-]
2012-06-12 00:08
#16

Hera; det beror på hur mycket du tjänar, det är din sammanlagda årsinkomst som räknas (enligt kontantprincipen), om du ej uppfyller behovskraven kommer du att krävas på återbetalning av delar av eller hela summan som du fått utbetalad.

Honestyisdead
2012-06-12 00:11
#17

Förstår inte riktigt hur dom kan göra så. Jag har ju behovet just nu då jag får bostadsbidrag och kan ju inte på något vis se in i framtiden om jag kommer tjäna för mycket då jag förhoppningsvis får ett jobb.

Jag fuskar ju inte på något vis.

[Moa-]
2012-06-12 00:21
#18

Hera; du skriver under och intygar noggrant att det är dina verkliga uppgifter som du ansöker med, om dessa förändras bär du ansvaret för detta. Försäkringskassan kan ju omöjligt gissa att du helt plötsligt tänker börja tjäna mera pengar, då har du ej rätten till bidraget. Nivån för att ha rätt till bidraget är lågt, du kan tjäna (ha i inkomst) maximalt runt 80 000 kr/år, söker du arbete/har arbete under ett helt år uppfyller du rimligen ej behovskriterierna… Jag förstår inte hur de rimligen skulle kunna ha ett liknande behovsprövat bidrag med andra regler, i sådana fall skulle samtliga personer ta dessa bidrag, det är ej tanken.

Dessa regler är väldigt tydliga, både på informationsbroschyrerna, hemsidan och ansökningshandlingarna.

Honestyisdead
2012-06-12 00:25
#19

Alltså nu förstår du mig nog inte.

Självklart bär jag ansvaret om detta förändras, då meddelar jag ju detta direkt. Vad menar du med att jag inte uppfyller behovskriterierna om jag söker arbete? Det rä väl just det man gör då man behöver ett jobb?

OM jag skulle få ett jobb i slutet av året, och jag meddelar detta direkt till FK. Då har jag väl inte gjort något fel. Så jag ser inte varför jag skulle betala tillbaka något då. Jag vet ju inte nu när och om jag får jobb. Alltså kan jag ju inte meddela dom om det fören det kanske händer.

[Moa-]
2012-06-12 06:59
#20

Hera; ja, söker du arbete så uppfyller du kriterierna, men förhoppningsvis så kommer du inte att söka arbete under hela året, utan då får du uppskatta en framtida inkomst…

Du får kalkylera på om du får ett arbete och när, det är detta som försäkringskassan baserar sitt beslut på, dessa uppgifter har du sanningsintygat, det är dessa som är grunden till utbetalningsbeslutet, stämmer ej dessa så stämmer ej den preliminära utbetalningen. Jag själv skulle aldrig kalkylera sig som arbetslös ett helt år då jag vet att jag till slut skulle ta vilket arbete som helst.

Om du får ett arbete i slutet av året och därmed ej längre uppfyller kriterierna för behovet så får du betala tillbaka de pengar du har fått, försäkringskassan erbjuder dock avbetalningsplaner där du i stort sätt själv kan välja hur mycket du vill betala av i månaden (inom vissa gränser givetvis). På samma sätt om du tjänat mindre än du har beräknat betalar försäkringskassan istället ut mellanskillnaden mellan det belopp du fått utbetalt och det belopp som du hade rätt till.

Annons:
CelsiusT
2012-06-12 09:08
#21

#12 Det där är ju jävliga anklagelser från dig! Varifrån har du fått att jag har gjort något fel? Att sedan dessutom säga att jag medvetet skulle gjort något fel är ju ännu värre! Du har ingen som helst aning om vad som hänt i mitt fall. I mitt fall har jag inte gjort något fel, jag har gjort allting som jag blivit tillsagd. Och ja jag har läst och försökt att inhämta information. Men vad som står på ett papper är inte alltid exakt vad som kommer hända i verkligheten.

Att man inte får arbete innebär absolut inte att man har rätt till bostadsbidraget!

Hera: Nej det heter inte att det är ett lån, men dom kan få för sig att du ska betala tillbaka och det är ibland jävligt svårt som vanlig människa att förstå hur och varför dom tänker som dom gör. Det som står i paprena låter ju hyfsat vettigt, men har man varit med om att det blir fel så ser man i efterhand något helt annat. I verkligheten fungerar det ju som ett lån eftersom du får pengar som dom ännu inte har bestämt att du ska få. Dom betalar ut först och bestämmer i slutet av året hurivida du faktiskt ska få pengarna eller blir skyldig att betala tillbaka dom.

Grejen är ju att om man går på socialbidrag så har du inte rätt att välja om du vill gå med på dessa villkor, du är skyldig att gå med på villkoren annars får du leva på gatan. Om man inte önskar att ha ett så osäkert "bidrag", ja då får man helt enkelt se till att inte vara i behov av bidrag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2012-06-12 09:33
#22

CelciusT; har inte skrivit någonstans att du har gjort fel. Däremot har jag talat om hur reglerna ser ut och hur det går att bryta dem, om du då känner dig träffad så är det ditt eget avgörande. Just när det gäller myndigheter kan du vara ganska säker på att det som står på pappret är det som gäller, deras verksamhet tillåter inte allt för mycket flexibilitet… Alla deras ingrepp skall nämligen ha stöd i lag.

Angående socialbidrag (ekonomiskt försörjningsstöd) så är även detta behovsprövat och vid missbruk kan du bli återbetalningsskyldig.

CelsiusT
2012-06-12 10:17
#23

#22 Kände mig inte träffad, men påhoppad. Tolkade det som om du menade att detta var dom enda orsakerna till att bli återbetalningskyldig och att du i o med det menade att jag gjort fel. I mitt fall var det FK som gjorde fel. Visst hade jag rätt både enligt papprena och i verkligheten. Men att HA rätt och att FÅ rätt är dock två helt olika saker. Nu löste det sig på ett sätt som var okej för mig tillslut, dock kanske inte precis så som jag önskat och inte helt enligt vad som är "rätt enligt pappret".

Ja även socialbidraget kan man behöva betala tillbaka, men där ska det till lite mer. Det är ett något tryggare bidrag än bostadsbidraget.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2012-06-12 10:46
#24

CelsiusT; nej, jag menar att det är något du intygar med sanningsförsäkran och därför är det inte konstigt att du får återbetala om du avviker från detta får du givetvis återbetala detta. Som sagt står villkoren tydligt vid ansökan.

CelsiusT
2012-06-12 10:55
#25

#24 Fast så var inte fallet för mig.

Det är lätt att se det svart och vitt om man aldrig råkat på fallgroparna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
2012-06-12 10:57
#26

Tycker det är mycket underligt att man ber folk föräkra något som man faktiskt inte kan svara på. Ingen kan se in i framtiden.

Nu söker jag själv inte jobb flr tillfället, så för mig är det lugna puckar. Men de som lever på soc och blir tvingade till att söka bostadsbidrag, de söker ju samtidigt jobb. Hur ska man kunna gissa sig till hur mycket man kommer tjäna under året? Man kan ju inte svara ärligt på den frågan när man inte har svaret?

CelsiusT
2012-06-12 11:01
#27

#26 Precis. Och det är inte direkt så att man enligt soc får lov att skriva att man kommer tjäna pengar om tv å månader, för från den månaden får du isf inget soc.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2012-06-12 11:04
#28

#27 Rörigt måste jag säga.

[Moa-]
2012-06-12 11:26
#29

CelsiusT, Hera; i sådana fall kan du få en avbetalningsplan av försäkringskassan om du ej har pengar att direkt återbetala det som du fått för mycket. Jag kan helt ärligt inte se problemet.

Är det problem med ett tillfälligt socialbidrag ansök om bostadsbidrag på så sätt att du räknar med att få ett arbete längre fram så sätt beloppet ned till en rimlig nivå. Att återbetala det man fått för mycket av samhället på sikt är för mig naturligt. (Då står jag trots detta långt till vänster på den politiska skalan.)

Upp till toppen
Annons: