Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3697 ggr
Smålänning
2012-05-23 09:00

Lärling, jobba svart? Vad ska jag göra??

Nu praktiserar jag de sista två veckorna som elektriker. Försökt få lärlingsplats men de ska ta in en yngre som de får halva arbetsgivaravgiften på. Helt sjuk.. Men de erbjuder mig så kallat muntligt avtal. Svartjobb då.. Över sommaren och sen får de se om det finns tillräckligt med jobb till att anställa mig. Vet inte hur jag ska göra, skitsvårt att få tag i lärlingsjobb. Sen har jag familj och vill inte jobba oförsäkrad heller… Riktigt dilema. Kan gå hem och vara föräldrarledig och sen ser om de har mer jobb då. Men då kansker de tycker jag svikit dem och inte vill he mig jobb?? Vad ska jag göra?!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
martdat
2012-05-23 17:49
#1

säg att du järna hoppar in dagar vid behov, men tacka nej till svartjobb är mitt råd,,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Smålänning
2012-05-23 20:32
#2

Ja, just svartjobb känns jobbigt :S Pratade mer med en kollega om hur företaget är och vad han trodde "muntligt avtal" menades med och om något händer mm. Känner mig lugnare nu, men söker fortfarande en fast lärlingstjänst. Saken är att om jag jobbar, säg 1000tim på företaget och sedan inte får anställning utan kanske få anställning på ett annat företag förlorar jag de 1000tim:( Jag behöver 1600tim för att bli behörig elektriker. Vi får se vad som händer, men är det några som har erfarenheter av detta får ni gärna tipsa, dela lite:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Åsa S
2012-05-23 21:36
#3

Jag säger också jobba inte svart. Och jag är osäker på att du kan tildoräkna dig timmarna på ett svartjobb för att bli behörig för officiellt sett existerar ju inte svartjobbare på en arbetsplats + det finns inga försäkringar ifall du blir skadad och det låter som du har barn så det är ju inte bara du som blir drabbad ekonomiskt ifall du råkar ut för en arbetsskada.

Ring runt till andra företag och även såna som ligger en bra bit bort, kan du hitta en bra firma som kan ge dig de där timmarna kanske du kan stå ut att pendla långt under ett tag. Vet det är tufft när man har barn att även lägga på lång pendlartid men det kan vara värt det ifall det betyder att man har en inkomst + gör klart sitt yrke så man kan få ett bra jobb såsmåningom.

Honestyisdead
2012-05-28 16:54
#4

Jobbar du svart kan du inte räkna in de timmarna. Det är ju inte lagliga timmar.

Imasy
2012-05-29 16:38
#5

Vet inte hur det fungerar med "lärlings-timmar", men det vore ju otroligt tråkigt om du blir tex arbetslös och inte får ut ett arbetsgivarintyg på att du har jobbat 1600 timmar när du söker a-kassa och kanske blir utan den då?

Eller om du blir sjuk och blir sjukskriven och kanske inte får den rätta ersättningen.

Likadant som andra sa, om du får en arbetsskada gäller ju inga försäkringar. Facket kan ju inte heller hjälpa dig om problem uppstår för du är ju inte anställd på riktigt.

Smålänning
2012-05-29 23:49
#6

Tack alla:) känns ju inte roligt att jobba svart. Idag ringde en arbetskamrat och sa att han hade get mitt nummer till en som rekryterade till ett stort elföretag i samma stad! Han skulle ringa i veckan. Hoppas det ska gå bra… Detta är ju verkligen en chans, arbetskamraten hade oxå berättat hur läget var mm. Sen fick jag namnet till vd:n:) Nu får vi hoppas.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Smålänning
2012-05-29 23:50
#7

Tack alla:) känns ju inte roligt att jobba svart. Idag ringde en arbetskamrat och sa att han hade get mitt nummer till en som rekryterade till ett stort elföretag i samma stad! Han skulle ringa i veckan. Hoppas det ska gå bra… Detta är ju verkligen en chans, arbetskamraten hade oxå berättat hur läget var mm. Sen fick jag namnet till vd:n:) Nu får vi hoppas.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: