Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 16573 ggr
Ingensomvet
5/22/12, 6:52 PM

Hjälp! Säga upp vikariat (timanställning)

Det är så här att jag har fått sommarvikariat som böjrar i mitten av nästa månad. Skolats in denna vecka och känner att NEJ jag vill INTE jobba här. Jag vet vilka konsekvenser ett jobbnekande innebär hos Arbetsförmedlingen men jag är beredd att ta den smällen. Det jag däremot oroa mig över är min rätt att säga upp mig.

Timanställda ska ju kunna säga upp sig med omedelbar verkan. MEN det här är väl en tidsbegränsad anställning alltså "från XXX XX XX till och med XXXX XX XX". Så jag har ingen rätt att säga upp mig? Vad innebär det om jag skulle gå emot? Domstol? Vad händer?

Min förhoppning är att om jag uttrycker mitt missnöje att de går med på det och anställer någon annan (jag menar, inom yrket jag arbetar är det knappast lämpligt med personal som INTE vill vara där).

Men jag skulle gärna vilja få klart för mig hur det ligger till. Kan jag säga upp mig? Om inte, vad händer om jag bryter avtalet?

Annons:
martdat
5/22/12, 7:21 PM
#1

kolla med facket om du är medlem, har du a kassa så ring dem.

samtidigt så är ju en vecka inte så mycket att verkligen veta  säkert, de första tre veckorna på mitt jobb lipade jag var da jag kom hem o trodde aaaldrig jag skulle klara det. men sen vände det, allt handlar ju inte om arbetuppgiffter, vilka personer man jobbar med är väldigt viktigt.  vet inet hur ditt kontrakt ser ut, en månads uppsägningtsid brukar det vara. men vet oxå att jusst somarvikariat så kan det stå att man förbinder sig att jobba hela perioden, hur det skulle sluta om du vägrar det vet jag inet,  och att hitta en annan vikarie o lära in för uppgiffterna är inte kul för kolegor o arbetsgivare.

vi hadde en sådan som gjorde så på mitt jobb nu,. hon hadde schemalagts hela sommarn, sen kom hon från en dag till en annan o skulle inte jobba. vi har bara vanliga timanställningsavtal så vi kunde inge göra, men nu sittter vi i skiten,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Åsa S
5/22/12, 8:49 PM
#2

Jo kan ju vara svårt säga upp sig från en tidsbegränsad tjänst ifall man inte avtalat något annat innan man skrev kontraktet men vet inte vad man får för straff kan gissa man inte får A-kassa eller ersättningar på några månader + kanske kan ju arbetsgivaren begära skadestånd ifall de drabbas av extra kostnader för att anställa en ny och lära upp den.

Jag tycker nog du ska stå ut, alla jobb är inte kul eller trevliga men man lär sig även på de platserna och man kan knyta kontakter så man kan skaffa andra jobb. +Ofta är de första veckorna alltid jobbiga och man känner ingen så¨man kan känna sig väldigt ensam. Men efter ett tag då man börjar bli van i kläderna och man kanske börjar lära känna nån så brukar arbetet gå lättare och man brukar ofta hitta nått man gillar även i ett arbete som kanske inte är ett drömjobb.

+Man blir tuffare och mer självständig då man tar sig igenom utmaningar och ser att man faktiskt kan klara av dem, vilket brukar ge mod ta sig an andra utmaningar i livet, slutar man hela tiden  för något är obehagligt eller man inte gillar det är det lätt man stannar i samma fas hela livet.

[Moa-]
5/22/12, 9:59 PM
#3

Jag håller med Åsa S i hennes inlägg.

Har du tecknat ett allmänt visstidsavtal utan särskilt uttalat uppsägningstid så har du arbetsskyldighet tiden ut och företaget kan (och bör) stämma dig på skadestånd om du ej fullföljer din del av ett tecknat anställningsavtal. På samma sätt hade du krävt din rätt om de plötsligt hade sagt att de trots allt ej ville anställa dig, anställningsavtal är tvåsidiga, du väljer arbetsgivaren lika mycket som arbetsgivaren väljer dig.

Ingensomvet
5/23/12, 11:19 AM
#4

Tack för alla svar!

Jag ringde i morse och berättade hur jag kände. De sa att det var ok och att de ska försöka hitta en annan ersättare till ordinarie personal.

Jag vill inte gå in på varför jag inte ville ha vikariatet mer än att jag sökte jobbet och tackade ja för Arbetsförmedlingen och min familj pressat mig. Jag har sen länge vetat att jag inte vill jobba inom detta yrke (poängterat det flera ggr) men har inte lyckats stå emot pressen att jag måste ta dessa jobb om jag får dem. På inskolningen (två dagar, skulle få tre dagars inskolning) kände jag dock att jag inte skulle klara av det och jag samlade mod till mig att gå emot andras önskan. Det kändes inte värt att må dåligt i nästan 2 månader bara för vara alla till lags, i höst börjar jag nämligen att studera igen.

Självklart är det viktigt med jobb och att komma in i arbetslivet. Jag är inte kräsen heller men jag gick fel program på gymnasiet och hoppade inte av trots att jag tidigt insåg att det var fel program men jag hade hittat kompisar och ville inte gå med ännu yngre klasskamrater. Ångrar valet något enormt och men det är lätt att säga så här när jag är 5 år äldre och en aning klokare. Men ska jag få sota hela mitt yrkesliv för ett val jag gjorde när jag var 17 år? Skulle jag känna samma sak idag skulle jag genast avbryta utbildningen. Det viktigaste (hade jag fått infuntat i mig) var att få gymnasieutbildning oavsett karaktär.

För övrigt var jag timanställd men under en begränsad period, så det är ingen uppsägningstid. Schemalagt arbete innebär dock att en måste fullfölja schemat/perioden vilket jag hade. Folk som är timanställda och rings in (alltså inget schema) kan sluta med omedelbar verkan. Uppsägningstid gäller de som har tillsvidare anställning. I mitt fall gick det bra för att jag hörde av mig en månad innan schemat ens hade börjat. Dessutom hade de krav på ytterligare utbildningar som jag absolut inte kände att jag ville genomgå för 2 månaders arbete som jag dessutom inte trivs med.

Ingensomvet
5/23/12, 11:25 AM
#5

Jag vill också tillägga att det är en enorm befrielse att äntligen våga säga nej. Inte bara till jobbet utan att säga nej till familjen. Jag är trött på att hela tiden vara folk till lags och hålla allt inom mig. Det känns som att livet är alldeles för dyrbart för kastas bort på det sättet. Jag är hellre fattig men lycklig än svenssonrik och olycklig. Självklart kommer jag göra allt för kunna försörja mig själv på något jag trivs med och jag är öppen för prova på flera yrken.

Mina sommarplaner blir att ta körkort. Förhoppningsvis ger det mig fler jobbmöjligheter!

martdat
5/23/12, 5:38 PM
#6

Skönt att det löste sig och att det känns bra för både dig o arbetsgivare. det där att studera fel har jag med gjort, tänk om man ändå hadde kunnat göra om studievalen,,, vad anorlunda livet kunde sett ut.,….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: