Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4135 ggr
Ketang
4/18/12, 8:42 PM

Hur viktigt är det att ha allt på papper?

Ska börja jobba på Landstinget efter midsommar, men har inte skrivit på ett enda papper än. Hur gör man med sånt? Jag har tidigare skrivit papper på andra jobb, men ändå blivit lurad…

Annons:
kredka
4/18/12, 8:52 PM
#1

Det beror nog om ifall du blir lurad orkar du kämpa för dina rättigheter eller bara struntar i det och snabbt letar upp annat jobb…annars så är det bra att ha på pappret tex. överenskommelse om lön så att det står hur mycket får du i timmen/månaden och vilken dag pengar utbetalas, så ifall arbetsgivare försöker lura Dig på pengar så kan du gå till polisen med papper :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Ketang
4/19/12, 8:18 AM
#2

Jo, men nu har jag blivit lovad jobbet, men inte skrivit några papper. Kan han ringa när som helst och säga att han ex gett det till någon annan?

[Moa-]
4/19/12, 3:33 PM
#3

Muntliga avtal är fullt ut giltiga, det finns inga formkrav gällande anställningsavtal. Däremot så skulle jag begära det skriftligt snarast möjligt, detta i rent bevissyfte.

Skulle det hela leda till en civilrättslig konflikt så är det alltid den som hävdar något som har bevisbördan gällande det som påstås (finns ett fåtal undantag, men som huvudregel).

Ketang
4/20/12, 7:41 AM
#4

#3 Misstänkte detta. Frågan är hur man smidigt ber om ett papper. Kan arbetsförmedlingen begära det så kan jag hänvisa till dom? Ska till af på måndag så jag får nog prata med dom då.

[Moa-]
4/20/12, 8:17 AM
#5

Ketang; ja, eller endast be om ett kontrakt och säg som det är att det känns tryggare då du blivit lurad flera gånger tidigare…  Det är absolut inget konstigt att vilja ha ett skriftligt kontrakt på det som är överenskommet, det borde vara en trygghet för båda parter.

Åsa S
4/22/12, 11:25 AM
#6

Jo se till att få allt på papper även om muntliga avtal är giltiga det är ju så svårt bevisa.

+Om du inte är med i facket gå med, du skrev du tidigare blivit lurad och jag gissar du inte var med i facket och kontaktade dem. Felaktiga anställningar och brott mot anställningskontrakt ses som ganska allvarligt av facket och arbetstagaren kan få ganska stora skadestånd och facket driver ju det hela åt en i arbetsdomstolen mm. och den hjälpen ingår ju i medlemsavgiften. (ska man driva det hela själv som civilrättsfall så kan det ju bli ganska dyrt med advokater och sånt)

Annons:
Ketang
4/22/12, 10:11 PM
#7

#6 När jag blev lurad handlade det då om att chefen SA att jag fick en provanställning. Men efter 6månader fick jag gå utan snack! Och då tittade jag på mina papper och såg att han skrivit VISSTID 6månader vilket innebär att anställningen endast är 6månader och inget annat :-/ Ja jag veeet… Man ska läsa igenom allt, saken är den att om jag frågat varför det stått visstid när jag skrev på så hade han garanterat sagt att "det är så man skriver nu för tiden" och det hade jag svalt med hull och hår :-(

[Moa-]
4/22/12, 10:26 PM
#8

Ketang; det är inget lurande i det, även om det är en provanställning så har din chef rätt att säga upp dig efter 6 månader. En provanställning saknar uppsägningstid och din chef behöver ej ange orsak till din uppsägning, senast vid utgången av prövotiden har din chef rätten att informera dig om att anställningen ej kommer att fortlöpa. LAS 5a§.

Visstidsanställningen gav dig ett större skydd än provanställningen, då en visstidsanställning ej har någon uppsägningstid och i regel ej går att säga upp i förtid, en provanställning saknar även den uppsägningstid men kan i regel avbrytas utan förvarning.

Ketang
4/23/12, 9:43 AM
#9

Fast enligt facket och af så ljög han. En provanställning är ju en "prövotid" för att se om man passar för jobbet osv. Där ska det även vara så att anställningen går över i "tillsvidare anställning" om allt fungerar efter 6månader.( Givetvis hade han kunnat säga upp mig ändå, men provanställning är ändå en större chans till "fast" anställning.) En visstidsanställning är en begränsad anställning där 6månader är det man får jobba. Hade jag vetat att det var en visstidsanställning jag fått hade jag sökt andra jobb undertiden! Men nu sa han ju att det var en provanställning och hörde jag inget så fick jag tillsvidareanställning när dom 6månaderna gått.

Att jag inte fick vara kvar kom som en överraskning och jag fick gå hem arbetslös. Hade han varit ärlig och sagt visstid och att jag bara skulle få jobba i 6månader så hade jag ju sökt andra jobb undertiden!

[Moa-]
4/23/12, 12:36 PM
#10

Ja, fast den risken är lika stor för en provanställning och en visstidsantällning, det är avsikten hos din chef som är avgörande, de två anställningsformerna påverkar ej din möjlighet till fortsatt tjänst.

Ketang
4/23/12, 9:15 PM
#11

#10 Nä det är klart att man kan få en fortsatt tjänst även om man fått en visstidsanställning. Men en provanställning ger ju en mycket större chans till fortsatt jobb än en visstid.

[Moa-]
4/23/12, 9:37 PM
#12

Ketang; inte i sak och rent juridiskt, det kan möjligen ses som en avsiktsförklaring som du som arbetstagare kan tolka positivt, rent skyddsmässigt skulle jag säga att visstidsanställningen faktiskt ger dig ett bättre rent juridiskt. Har arbetsgivaren för avsikt att anställa någon att behålla på längre sikt så blir det ingen skillnad, trivs inte arbetsgivaren med dig som person under/efter som provanställning så kan du få gå på dagen utan förvarning. Det kan ej ske vid en visstidsanställning, där har du ett starkt skydd och får behålla din tjänst tiden ut även om det varslars för uppsägning så skall de med tillsvidare anställning avskedas före dig, du är i regel säker tiden ut.

Sammanfattning; även om det hade stått provanställning på ditt papper så hade arbetsgivaren kunnat avbryta anställningen efter sex månader, även tidigare om denne under tiden inser att du ej är "rätt man för jobbet"… Enda gången som du skulle ha bättre skydd av en provanställning är om din arbetsgivare skulle glömma att säga upp dig under sista dagen, då du blir tillsvidare anställd (dock skall även visstidanställning varslas inför avbrytande i vissa fall, brott mot detta ger dock ej fast tjänst utan skadeståndsmöjligheter).

Upp till toppen
Annons: