Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2472 ggr
Halvdansken
2012-03-29 19:09

Ny arbetsgivare

Imorron är det sista dan på min nuvarande jobb, efter 12 år. Lite konstigt att byta arbetsgivare när man inte valt själv. TDC (Tele Danmark) förlängde inte kontraktet med den firman jag arbetar för och alla som (råkade) jobba med TDCs ITsystem vid den tidpunkten följer med det nya kontraktet till den firman som övertar. I vårt fall TCS, Tata Consulting Service. Har packat alla saker som ska med, och imorron ska vi lämna in maskiner, telefoner och ingångskort. Tack o lov är jag inte ensam, vi är ca 300 totalt, men det är en lite konstig känsla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
ettlitetalias
2012-04-03 12:26
#1

Hur har det gått med nya jobbet?

Halvdansken
2012-04-03 13:14
#2

Jäkla röra! Alla springer runt och packar upp och intallerar nya skärmar, datorer, keyboards, dockingstationer, downloadar mailklienter och försöker komma ihåg password. Plus viktiga saker som att hitta kaffemaskiner och toaletter….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Björnidet
2012-04-03 18:10
#3

Har dom hittat fikarummet än.

Halvdansken
2012-04-03 18:19
#4

Finns inget. Man tar kaffe när man har lust. Enda gemensamma saken är frukost samman på fredagmorronen. Men så har det varit hela tiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Björnidet
2012-04-05 12:11
#5

Vad är det för bolag som inte har ett fikarum!! Är det något som har för avsikt att snabbt försvinna eller.

I mina företag har alltid funnits minst ett fikarum som personalen och vi i ledningen fikat i tillsammans. Det du skriver om fredagsmogonen är det ett utvärderingsmöte efter den gågna veckan eller vad?

På måndagsmorgonen har vi arbetsplatsträff kl 8, då går vi igenom vad som skall ske under veckan som kommer, den personal som inte finns på plats underrättas separat när de kommer om mötet är avslutat, mötet brukar ta c:a 30 minuter.

Detta möte har visat sig vara mycket bra därför att då kan vi ta upp sånt som gick snett förra veckan för förändra till kommande vecka, personalens synpunkter är mycket viktiga att höra så att alla kan bli bättre, personalen har många gånger mycket bättre lösningar på problem och därför är mötet viktigt. Mina företag är produktionsbolag inom marknadsföring (har sålt dem nu) och där är information bland det viktigaste mellan anställda och chefer.

Vi har också datorer på företaget men min mening var att de inte skulle ta över viktig information som ges, det blir så sterilt då och det bästa är att sitta i samma rum med alla för att dryfta spörsmålen.Internet är bra men opersonligt.

Om du får frågan: vem är din arbetsledare? och du pekar på datornskärmen, den är det, det försöker vi undvika så långt det går.

Hur har ni det och i vilken bransch jobbar du?

Halvdansken
2012-04-05 12:37
#6

Jag jobbar i IT-branschen, fd. programmerare numera mest analys och teknisk design av system (programmeringen sker i Indien).

Man jobbar i olika projket mot kunden, oftast mer än ett åt gången, och det finns liksom inga "gemensama planer" som gäller alla. Nån håller på med uppdateringar till kundsystemen, nån med nya interface, nån med konverteringar av databaser osv. Det är olika nivåer av design (High Level eller Detail). Det kan också vara estimat eller småproblem som ska lösas. Alla arbetar med olika saker.  

Jag har varit i denna branschen i snart 30 år och har sällan sett ett fikarum, eller liknande. Man snackar med de personer man jobbar ihop med just då, det skiftar hela tiden beroende av projekt. Det är många möten, folk reser, är på olika platser och jobbar några dagar, i en annan byggnad och har en design-review mm.
Firmorna kommer nog att överleva, det är typ  IBM, Accenture, CSC, TCS, Logica osv… TCS som är min nya arbetsgivare (indisk) har 250.000 anställda världen  över (CSC som var min förra är amerikanskt med 90.000) och ofta är man i video- och telefonmöten med kolleger i Indien eller andra delar av landet. Underleverantörer kan finnas 40-50 mil bort, men jobbar med samma system.

Fredagsfrukosten är väl just till för att samla gruppen (vi är 20 som jobbar med samma system) och då tar våra två närmsta chefer upp lite organisatoriska frågor och ibland är det nån som går lite djupare in i nån grej de håller på med.

Datorerna för oss är ju våra arbetsredskap och nästan all information sprids på det sättet via Intranät (inte internet) från olika delar av världen. Man är också ofta med i olika internationella grupper där vi utbyter erfarenhet.

Kaffe tar man vid sin maskin när man vill.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: