Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2756 ggr
[luneri]
3/21/12, 12:00 PM

Utbilda sig eller söka jobb....

Det är mitt största dilemma just nu.

Jag har en utbildning jag inte får jobb inom eftersom det i stort sett krävs att jag öppnar eget och det är ingen bransch jag känner för att starta eget inom.

Just nu är min situation hopplös. Jag är arbetslös och söker jobb hela tiden, men de jobb jag främst söker är inom butik och café. Sådant som de flesta redan söker. På varje intervju får jag höra att det är ca 500 sökande per tjänst.

Detta är tröttsamt.

Jag funderar på att fortsätta att söka jobb som jag gjort tidigare eller om jag ska börja i ny riktning och utbilda mig till något helt annat.

Jag är inriktad inom butik och konst men jag funderar på något helt annat som att jobba med människor tex. Just nu får man kämpa som bara den för en tjänst som många ggr inte ens är en helttidstjänst.

En utbildning är ca 3 år och det är en lång tid, så det måste vara något jag vill.

Att det ska vara så svårt  att få jobb….

Annons:
Mitralis
3/21/12, 12:15 PM
#1

Gör både och. Sök en utbildning och sedan så fortsätter du att söka jobb för fullt. Om du får napp på jobbfronten så kan du ju alltid tacka nej til skolan. Det finns ju även kortare utbildningar som kanske kan ge någonting.
Försök även att gå lite kortare kurser inom sådant som du tycker är roligt. Jag gick en engelskakurs, bara för att. På den kursen så träffade jag en person som jag blev bekant med. Den personen lämnade sedan mitt namn och nummer på sin arbetsplas så att jag fick komma och vikariera. Försök även att använda dina vänners kontaktnät. 

Sök på snabbmastställen som MAX och McDonald´s. Jag har fått jobb på grund av min erfarenhet från McDonald´s. De står högt i kurs hos andra företag som anställer.
Gå till förskolor och ålderdomshem och sök sommajobb och timmar. De skriker efter folk. Du kommer inte att få en fast tjänst inom barnomsorgen om du inte har utbildning, men det kanske kan funka ett tag. När du väl har fått timmar någonstanns så ska du inte sluta söka andra jobb som kan ge en tillsvidareanställning. 
Allt ger arbetslivserfarenhet som ser bra ut på papperGlad



[luneri]
3/21/12, 12:22 PM
#2

jag funderar på förskolor. det är flera i min umgängeskrets som utbildar sig till detta och det är nästan garanterat att få jobb. Om man utbildar sig till detta.

Det är bara det att jag hat väldigt lite barnerfarenhet och vet inte hurpass jag passar inom detta, men värt att söka som vikarie för att testa och se.

Tack för tips:)

Jag gick en franskakurs i höstas, men vi var 4 st i klassenTungan ute varav det var oftast jag och min kompis som var på lektionerna. men annars är fristående kurser riktigt kul.

Jag är dock rädd att jag ska få för mycket tillfälliga anställningar som kommer ge ett negativt intryck hos mina framtida arbetsgivare. Jag har aldrig haft en fast anställning.

Mitralis
3/21/12, 12:41 PM
#3

#2 Jag hade ingen som helst erfarenhet av barn och hade knappt bytt en blöja, men det gick bra ändå Glad

Det där med timmanställningar och tillsvidareanställningar behöver du inte grubbla så mycket på, mer än för din egen del när det gäller att ha en någorlunda fast lön varje månad. 
I dagens läge så finns det nästan inga tillsvidareanställningar och det vet arbetsgivarna om. Det är bättre att de ser att du försöker arbeta de tillfällen du får än att det är långa luckor mellan anställningarna.

Oftast så är timmanställningar och sommarvikariat inkörportarna till en eventuell tillsvidareanställning, då det är inom vikariepolerna som de söker först när de söker.



[luneri]
3/21/12, 12:45 PM
#4

Det låter som att det finns hopp för mig också dåGlad

Det var precis vad arbetsförmedlingen sa. Det är jättetråkigt att man inte kan få en heltidsanställning längre.

Jag kommer visserligen satsa på min konst och det kommer ta fart när jag är mer etablerad. Av den anledningen gör det inget om jag inte har heltid just, men jag vill ändå ha en säkerhet och att jag har såpass att jag kan klara mig.

[luneri]
3/21/12, 12:49 PM
#5

Jag har funderat på studie och yrkesvägledarutbildningen också, men när jag pratat med arbetsförmedlingen om hur framtiden ser ut verkar det inte finnas ett större behov av nyutbildade. Annars tror jag att det hade vart ett yrke som skulle passa mig. Tänker främst på att jobba inom skolor.

Upp till toppen
Annons: