Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 2243 ggr
julklappen
2012-03-19 19:24

Kan någon ge mig ett svar på detta?

Jag har hört att Företagare måste betala in pansion till sina arbetare.(även om de går på lönebidrag) Måste inte alla Företagare betala ut rätt lön(det man är berättigad till ) till alla dem som arbetar hos henne/honom? (även om man inte är med i Facket, har vart med i det förut men när inte Företaget har något kolektivavtal så hjälper inte facket mig__fast Företaget går ut till almänheten att de har det.Det finns inget sådant och det som jag skulle ha haft i lön, det använder mina två chefer till egen långsemester då och då när de tycker och har tid.Har pratat med arbetsförmedlingen att jag vill byta arbete men de bryr sig inte om att hjälpa mig. Vad är rätt angående mina frågor här? (jag jobbar på en restaurang sen 4 år tillbaka.)

Annons:
Björnidet
2012-03-20 14:27
#1

Vad du skall göra är att gensat gå med i facket igen och be ombudsmannen förhandla om din lön. Även om de inte har kollektivavtal så kan facket förhandla om din lön.

Om du begär och vill att facket skall skriva kollektivavtal med arbetsgivaren så kan dom tvinga dem till att skriva på det. Facket har stor makt i arbetslivet så ta hjälp där.

Är du inte ansluten till facket så har du ingen annan än din chef att förhandla med och då får du snällt acceptera den lön de sätter eller sluta.

Att du misstänker att de har försnillat det du egentligen skulle ha haft i lön är illa, detta skall du redovisa för facket och de kan begäöraatt du får betalt i efterskott för det som saknas men låt det inte gå för lång tid.

Sedan en mycket viktig sak som du inte får glömma::::::::

Har du kontrollerat att arbetsgivaren betalar in till din pension och försäkring, de kan säga att de gör det men du måste ändå kontrollera detta för att inte bli blåst på din pension för de år som du jobbat där. Risken är mycket stor att företaget har fått pengar av arbetsförmedlingen för det lönebidrag du är berättigad till och stoppar pengar i den egna fickan i stället för att betala försäkring och pensionsavgifter för dig.

Om du tar kontakt med arbetsförmedling och facket så skall dom kunna hjälpa dig att kolla detta.

Under gruppen politik har jag en tråd med rubrik de har stulit mina pengar där kan du läsa.

Uppdrag Granskning i teve har nyss haft upp detta där arbetsgivare tagit emot pengar från arbetsförmedlingen och skitit i att betala försäkring och pensionsavgifter för folk vilket har resulterat i stora förluster för de som drabbats.

julklappen
2012-03-22 23:15
#2

Tack för svar.Ska gå in där och läsa.

Upp till toppen
Annons: