Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 6938 ggr
Mitralis
2012-02-19 21:54

Regler A-kassa

Behöver lite hjälp att klura ut vad som är bäst när det gäller A-kassereglerna.

Just nu så har jag möjlighet att stämpla heltid, men jag har väldigt få dagar kvar att stämpla av första perioden. Det händer ibland att jag bli inringd på tillfälliga jobb som vikarie inom kommunen.

Vad händer med min stämpling om jag tar ett sommarjobb på 50-65%? Kommer jag då att tappa möjligheten att stämpla upp till 100% när jag slutar då?

Inkomsten som jag får om jag ska stämpla 80% av 50% kommer att bli alldeles för låg för att jag ska kunna leva på det. Socialbidrag kan jag inte få för jag har sambo och bostadsrätt. Sambons inkomst är extremt blygsam så vi kan omöjligt leva på endast den.

Dessutom så tror jag att de slår ut de 50 eller 60 procenten över ett helt år och då blir det 80% av 25% eller 30%.

Är otroligt villrådig då jag gärna vill jobba men inte hamna på obestånd sedan för att jag gör det.



Annons:
martdat
2012-02-20 10:04
#1

du får ju använda 75 dagar att stämpla upp till heltid när du deltidarbetar, så de dagarna tar fort slut, de dagarna används ju i den vecka du arbetar något, arbetar du inget på en vecka så rörs inte de dagarna,  sen har de nån regel o att man iinte får tacka nej om lönen uppgör till 90 % av vad a kassan kan ge, så om du tar detta sommarjbbet så lär de 75 dagarna har gått innan sommarn e slut,

 samtidigt kan ett vikariat vara en fot in på arbetsmarknaden senare, o har dina dagar börgat ta slut ändå så kanske det spelar kvitta,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mitralis
2012-02-20 11:36
#2

#1 Det är ett mindre ställe så jag tror inte att jag har någon möjlighet att få fortsatt anställning där. Det är fas1 som dagarna snart är slut i. Sedan har jag fas2 och 3 kvar.
En föredetta arbetskamrat till mej fick ett sommarjobb förra året och han hade stämpeldagar kvar från våran tidigare arbetsplats.
När sommarjobbet sedan tog slut så fick han inte stämpla och han fick inte socialbidrag för han hade tagit sommarjobbet.
Då hade det varit bättre att han hade varit arbetslös och stämplat vidare. Han hamnade på obestånd och mådde otroligt dåligt efter detta. Vill gärna undvika att hamna i samma situation. Kanske det är bättre att endast söka heltidsjobb.



martdat
2012-02-20 12:00
#3

kan inget om fas 2 vad i hela friden namn är det???

och vad ger det för % ersättning??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mitralis
2012-02-20 15:50
#4

"Jobb- och utvecklingsgarantin är indelad i tre faser

Fas 1 innehåller följande aktiviteter: kartläggning, jobbsökaraktiviteter med coachning och förberedande insatser.

Fas 2 innehåller följande aktiviteter: arbetspraktik, arbetsträning och förstärkt arbetsträning.

Fas 3 innehåller följande aktivitet: sysselsättning hos anordnare.
Som arbetsgivare betalar du inga löner, arbetsgivaravgifter eller försäkringar utan får 225 kronor per dag för att täcka handledarkostnader med mera."
Källa:http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Stod-och-service/Insatser-och-program/Langtidsarbetslosa/Jobb--och-utvecklingsgarantin.html

Fas 2 ger 65% har jag för mej. Men det är ju ändå mer än 80% av 25% och det gäller ju att räkna kronor och ören för att få det att gå ihop.
Men med tanke på hur många sökande det är på varje jobb så skulle jag bli förvånad om jag får något arbete alls.



martdat
2012-02-20 17:17
#5

 aha , tack,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: