Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 6051 ggr
Wand
2/4/12, 9:01 PM

Telefonförsäljare

Jag har fått för mig att om man arbetar som telefonförsäljare så har man ett relativt enkelt jobb, men jag skulle vilja veta lite mer invecklat hur det är att jobba med detta.  

Sitter man enbart och ringer i telefonen, eller är det något annat man får hålla på med?
Hur brukar arbetstiderna vara, och hur är lönerna? Får man lön på permission eller har man fast lön? Osv.

Vill höra vad ni har för erfarenheter av detta. Jag går i gymnasiet men kan inte leva på 1000 kronor i månaden, därför har jag börjat spåna lite i vad man kan ta som deltidsjobb. Jag har egentligen grov telefonfobi, men att prata genom ett manus som en halvt anonym person kan ju vara ett bra sätt att träna bort detta på samtidigt som jag får in några extra kronor för jobbet.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Stephanie
2/4/12, 9:28 PM
#1

Mitt största hinder när det gäller telefonförsäljning hade förmodligen varit att jag är hemskt dålig på att ta sura personer, jag tar det personligt och mår skit av sånt. Telefonförsäljare är väl inte direkt omtyckta och att ständigt bli utskälld av diverse personer hade jag aldrig klarat.

Sen skulle jag inte heller klara av att sälja på det "uppsökande" sättet som telefonförsäljning är. Jag är inte alls säljande och skulle ha svårt att försöka sälja en produkt till en person som inte ens var intresserad från början.

Men, jag har arbetat med telefonintervjuer (rena telefonintervjuer, ingen dold försäljning, mötesbokning eller liknande) och det fungerar superbra! Jag ber om 5 min av personens tid och det är allt. Folk är mycket vänligare inställda till det, och jag får inte heller provision, vilket innebär att jag får min lön oavsett om jag haft en bra eller en dålig dag på jobbet.

Så egentligen kan jag inte ge dig några svar på dina frågor om telefonförsäljning eftersom jag inte jobbat med det själv. Däremot vill jag slå ett slag för telefonintervjuer! Glad Synd att du inte bor i Sthlm, för då hade du kunnat prata med min arbetsgivare.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Wand
2/4/12, 9:53 PM
#2

#1 Låter ju betydligt trevligare än telefonförsäljning - Hade faktiskt ingen aning om att man kan arbeta som telefonintervjuare. 

Hade jag inte haft skolan som höll mig här så hade jag inte dragit mig en sekund för att flytta till min farbror i Stockholm och arbeta där, men att hoppa av skolan för ett såpass dåligt jobb (du får ursäkta) är inget jag är väl inställd till, ehrm. Skulle din arbetsgivare däremot vara intresserad av en extra arbetare under sommaren så skulle jag vara mycket sugen. Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Stephanie
2/4/12, 10:02 PM
#3

Kanske inte ska säga "har arbetat", för jag gör det fortfarande nu efter nästan 3,5 år! Tungan ute Har varit ett perfekt extrajobb.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Wand
2/4/12, 10:10 PM
#4

Tycker det låter som ett utomordentligt extrajobb. Föredrar nog att sitta bakom en telefonlur i 3,5 år än att servera hamburgare på McDonald's i alla fall. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Moa-]
2/10/12, 9:50 PM
#5

Hur lönevillkoren för telefonförsäljare ser ut varierar från företag till företag, även arbetstiderna, heltid är ofta mellan 13:00 - 21:00, men varierar, deltid blir mellan 16:00 - 21:00 eller 17:00 - 21:00. Provison får du på i stort sett alla företag, oavsett om du har en grundlön eller inte. Som innesäljare (som titeln egentligen är) så sitter du med headset framför en dator och pratar med människor hela tiden. Manus är relativt ovanligt, du kan få en utgångsmall, men du måste anpassa varje samtal och göra det personligt för att kunna bli en bra säljare…

Lycka till! =)

Mitralis
2/10/12, 10:38 PM
#6

#4 Jag har arbetat heltid på McD i 4 år och när jag tänker tillbaka på det så var det ett väldigt bra jobb. Jag kan till och med längta tillbaka ibland Glad



Annons:
[Moa-]
2/10/12, 10:46 PM
#7

Mitralis; det är så med många "bespottade" arbeten, de som faktiskt utför dem får en annan bild än "allmänheten"…

kredka
2/14/12, 5:52 PM
#8

uhh fy säger jag bara till allt som rör telefonförsäljning, när jag var i stor behov av jobbet så flera gånger försökte jag att förmå mig själv och faktiskt börja jobba så där - och alltid när jag skickade cv så har jag fått jobbet, men alltid bara efter inskolnings dagen har jag tackat nej till jobbet. kass tider - vem orkar jobba dagen ut och dagen in mellan 12 och 21 och ringa samtal?? och så som alltid inom sånt försäljning så lägger dem krav på folk -hur mycket abonnemang (tex) måste du sälja om dagen, sedan oftast är det endast provision som lön eller om det finns grundlön så är den riktig kasst typ 8 tusen efter skatt för heltidsjobb resten är provision, sedan om någon ångrar sitt köp inom 14 dagar så får du inte pengar heller, då räknas det som om du har inte såld något… sen är ju också det etiska i det hela - jag kan inte förmå mig att lura folk, typ när jag lyssnar på utbildningar att *säg till dem att det får dem gratis, det blir gratis bla bla, men säg inget om typ ingångs avgift på 250 kr så blir jag illamående)… det är inte jobb för alla helt enkelt…man måste ha skin på näsan för att inte ta åt sig alla sura folk som kan svara på telefonen när man ringer och sen måste man ha lätt att tro på vissa grejer, för om man själv inte känner för eller tror på att nån deal är riktig bra så säljer man inte ett skit.

Välkommen till ferretplanet.se :)

[Moa-]
2/14/12, 10:38 PM
#9

kredka; arbetstiderna vet du ju när du söker arbetet. Vissa är morgonmänniskor, andra är kvällsmänniskor, en stor del av arbetet som innesäljare mot privatpersoner måste ske under kvällstid för att vara lönsamt, det är nämligen då som du får kontakt med människor.

Provisionsbaserad lön kan ses på två sätt, klarar du av jobbet och gör ett bra arbete så får du en bra lön. Säljer du dåligt och inte passar för arbetet så betalar arbetsgivaren trots detta ut en garantilön åt dig (jag har aldrig arbetat utan denna). Arbetsgivaren gör med andra ord en ren förlust på att ha dig där om du inte säljer tillräckligt bra i de flesta fallen. Du arbetar mot mål i telefonförsäljningsbranschen, du har en viss press på dig, på samma sätt som i de flesta yrken.

Det etiska anser jag att du som säljare får ta på dig, jag kan ärligt säga att jag aldrig lurat eller ljugit för någon i telefon under mitt dryga år som telefonförsäljare. Självfallet presenterar du inte de negativa delarna på samma sätt som de positiva, men det kallas för försäljning. Talar du i inspelningen/det muntliga kontraktet inte om alla kostnader och eventuella bindningstider så blir ordern ej bindande.

Däremot så stämmer det att yrket inte passar alla, du måste vara öppen och framåt för att ha en chans att lyckas. Det gäller som i många yrken att kunna släppa motgångar och se varje utmaning och chans för sig.

kredka
2/14/12, 10:43 PM
#10

#9 du jobbar eller jobbade med telefonförsäljning eller hur? ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

[Moa-]
2/14/12, 10:49 PM
#11

kredka; ja, som jag skrev har jag arbetat i över ett år med telefonförsäljning. Nu har jag ägnat snart fyra år åt studier istället, och endast arbetat förrförra sommaren med försäljning.

Det är först när du har ägnat dig åt något som du kan återge hur det faktiskt är utöver alla fördommar…

kredka
2/14/12, 10:59 PM
#12

#11 jag har jobbat med face2face försäljning och det var om det är nu möjligt ännu mer påträngande än telefonförsäljning ;) hur öppen, glad och framåt man än är så vissa jobb helt enkelt passar inte till alla :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

[Moa-]
2/14/12, 11:05 PM
#13

kredka; nej, alla arbeten är inte för alla, men det kan vara en positiv egenskap att kunna klara sig igenom vissa saker även om det inte alltid är det roligaste man gjort. Jag känner ingen som anser att det är roligt att gå till arbetet varje dag. Är du inte positiv och öppen som person kommer du garanterat inte att klara av arbetet som telefonförsäljare, det är som du säger stundvis krävande och du måste ha lätt för att få kontakt med människor. Samma sak gäller med face2face försäljning, något som jag inte prövat på. Hur länge arbetade du med face2face försäljning?

Annons:
LaSadie
2/16/12, 11:26 PM
#14

Jag har jobbat med telefonförsäljning, genom att ringa upp kunder som var kopplade till en bank. Jobbat var la sådär, men vi satt en gäng studenter som jobbade 4 h tre ggr i veckan och hade det riktigt roligt.

Jag har smått problem med försäljare själv, de är så himla påstridiga speciellt de som inhyrda att sälja tele2 abonnemang och har noll koll att vi redan har det -_-

Nu jobbar jag inom kundtjänst som är grymt mycket trevligare.

Upp till toppen
Annons: