Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4811 ggr
[Koppsal]
1/31/12, 5:30 PM

Sommarjobb - 16 år

Jag är 16 år, Går första året på gymnasiet på linjen Estet Media. Jag tycker det är dags för lite jobb. Så nu i sommar vill jag ju jätte gärna sommarjobba. Men grejen är, Jag tycker det är sjukt tråkigt att jobba i en affär och jag vill absolut inte jobba på typ mcdonalds. Jag blir snabbt rastlös och uttråkad och klarar inte av press särskilt bra.. typ.. eller om man säger såhär, Jag klarar inte av att göra fel i stressande situationer, så undviker liksom sådana ställen där det kan uppstå sådana situationer.   

På fritiden, liksom i skolan, Så är jag mycket kreativ. Allt från Filmar, fotar till att sitta 6 timmar och jobba med en bild i photoshop. Jag kan absolut inte göra något om jag inte är inspirerad, vilket är en nackdel. Men när jag väl har en Idé och jag är inspirerad så kan jag sitta flera timmar med samma sak.
Ett annat intresse är Djur. Har två egna gerbiler här hemma. När jag var mindre hade vi hundar och katter med. Just nu så varje måndag vaktar jag en hund och får 100 kr per dag för det.Förra sommarlovet vaktade jag en hund i 12 dagar och fick totalt 1200 kr för det. Jag har Prao:at på ett Hunddagis inne i Stockholm och så en lokal djuraffär. Men vakta hundar tjänar man kanske inte så mycket på och det räknas ju inte som ett riktigt jobb. Däremot tyckte jag att det var kul att jobba på hunddagis! 

Men annars har jag riktigt riktigt svårt att komma på fler ställen jag kan söka till.. Några förslag? :) 

Jag är ganska grym på Engelska med, Har gått i en Engelsk skola i 4 år, och min pappa + släkt är från England. Men det är inget som har påverkat min engelska dock. Pratar flytande Engelska utan brytning.  

Jobbar på CV nu :) 

Som sagt, några förslag dit jag kan söka? :)

Annons:
Halvdansken
2/1/12, 6:07 PM
#1

"Jag blir snabbt rastlös och uttråkad och klarar inte av press särskilt bra.. typ.. eller om man säger såhär, Jag klarar inte av att göra fel i stressande situationer, så undviker liksom sådana ställen där det kan uppstå sådana situationer….  
Jag kan absolut inte göra något om jag inte är inspirerad"

Har ett råd till dig. Get real! Var nånstans tror du at du kan hitta ett jobb (när du blir stor) som inte har stress i vissa situationer och som inte är oinspirerande och tråkigt i andra?

Det är bara att bita ihop och fixa det, om du tänkt dig betala hyra och mat! Och om det dessutom är ett sommajobb du söker, så kan du nog inte förvänta dig så mycket med spännade och inspirerande än kassan på ICA eller nåt. Sjukt tråkigt… tja, så är livet ibland.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Koppsal]
2/1/12, 7:28 PM
#2

#1 Såklart alla jobb är tråkiga på något sätt. Men det finns ju faktiskt jobb som är roligare än andra.. 

När jag pratar om stressade situationer pratar jag om typ Mcdonalds vid plattan i Stockholm på sommaren…..  Skulle man göra fel så får man mycket skit helt enkelt. Även på ICA och alla ska storhandla och man kanske tar för lång tid på sig. 

Alltså vanlig stress "det ska lämnas in på måndag" går ju såklart. Eller fixa de här tre sakerna innan lunch. Men inte när det är, Fixa detta NU, SNABBT, PROBLEMFRITT och SMIDIGT. du har 30 sec på dig.  
svårt att förklara .. 

Jag ska inte betala hyra, mat, kläder eller något annat viktigt. Jag ska fixa lite fickpengar så jag kan köpa något kul helt enkelt. kanske spara pengarna så jag kan köpa ett par degusar åt mig själv senare, eller köpa en flygbiljett till England och hällsa på min pappa. Jag vet inte riktigt. Kanske köpa en ny bur till gerbilerna..   

Jag är inte ute efter att tjäna mycket pengar. Bara så jag kan skriva i mitt Cv att jag har sommarjobbat. Jag har ju gjort andra småjobb som designat små saker, gått på kurser och liknande roliga grejor.. Men inget riktigt sommarjobb så.. "/ 

Livet behöver inte bli tråkigare än vad det redan är nu i tonåren. Man kan vänta med det tills man är 8 och ska ta hand om sig själv. Då är jag villig att sitta på en OKQ8 mack dygnet runt för att kunna betala hyra och mat. Då är det en annan sak…

Halvdansken
2/1/12, 7:58 PM
#3

Jag förstår fullständigt, jag har sommarjobbat mellan jag var 12 och 20 (när jag slutade på universitetet). Problemet är att de sommmarjobb som finns är av typen " Mcdonalds vid plattan i Stockholm på sommaren…..  " Fixa detta NU, SNABBT, PROBLEMFRITT och SMIDIGT. du har 30 sec på dig.".

Grejen är när du bli äldre är så heter det  "Fixa detta inom budgeten, eller så kan du hitta ett annat jobb".  "Ge ett bra estimat som kunden accepterar, och se till att fixa det inom den tiden". Det är stess på riktig det…

"Ska lämnas in på måndag" är beroende av vad du ska lämna in på måndag.
Sommarjobb är sommarjobb, det varar i en-två månader. Det jag undrar över är vad för sorts jobb du räknar med att ha när du blir stor?
Om du inte klarar stress och att det ska vara kreativt. Just kreativa jpbb är oftast mest sressiga, pga att du måste komma med en kreativ lösning  NU - vi har möte imorron, kunden kommer kl 9…

Ta MacDonalds. Det är bra träning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Koppsal]
2/1/12, 8:57 PM
#4

#3 Jaa alltså.. jag har funderat på det där. Ett kreativt jobb har aldrig varit första alternativet för mig.
Jag har alltid tyckt att arbeta med djur hade verkat roligare samt att det är mer fysiskt. Och djur är ju inte människor heller.

Jag har ingen aning om vad jag ska jobba med senare i livet…

vissa saker går inte att undvika och sådant får man bara äta upp.

Men jag har iallafall tänkt söka till hundagiset jag praoade på i ÅK 8. Sen har vi ett lokalt hunddagis också som jag tänkte söka till… djuraffären jag praoade på är också ett alternativ, men inte det bästa. 
Sedan om någon av mina kompisar kan så blire väl typ Willys.. bara för att det ska bli lite roligare.. men sen kommer jag inte på så mycket mer..

Halvdansken
2/1/12, 10:27 PM
#5

Jag är lite hård mot dig, upptäkte jag. Hoppas att du hittar ett sommarjobb du gillar, fördelen är ju att man har möjlighet att prova olika saker.

Läs vidare och studera det du gillar, den värsta stessen som finns är att jobba med nåt enbart för att betala mat och yra.

Ett av mina roligase sommarjobb var faktiskt i en livsmedelsbutik, jag var i frukt-och gröntavdelningen. Kul, fick lära mig att beställa varor och "pynta upp" så det såg fint ut. Försök komma till nåt sånt, och inte kassorna. Packa upp på hyllorna är helt ok också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Koppsal]
2/2/12, 8:31 AM
#6

#5 haha ingen fara :)

Ja precis! jaa den stressen får jag mer smak på senare när jag blir myndig …

jaa det får väl vara något att söka till antar jag.. "/  :)

Annons:
Khadidja
2/3/12, 1:09 PM
#7

Jag håller me de andra och speciellt i början kommer man ju inte få särskilt roliga jobb.. Jag jobbade två somrar som städerska och avskydde det verkligen. Sen jobbade jag extra på café i två år, inte heller en höjdare men jäklar vilka muskler jag fick! Sen började jag arbeta på kontor när jag var 17 och det är ju inte särskilt givande men det passade mig ändå, dagarna kan bli sjukt långtråkiga men man slipper hantera otrevliga kunder och så ser det dessutom bra ut på CV:t.

Kanske kan du söka typ nå receptionist jobb eller så? Och sen är det ju beroende vart du bor också? Hur känner du om typ fritids eller dagis? Då får du ju vara ute en hel del. Eller om du bor nära en djurpark kan det ju vara bra att få in foten även om första sommaren kanske blir ett skitjobb!

Jag tar mig igenom sega arbetsdagar genom att fokusera på sakerna jag kan köpa för pengarna jag tjänar! Hjälper. Speciellt om jag har kollat in nåt jag verkligen vill ha!

Om du skulle vara intresserad av kontorsjobb kan jag tipsa om trafikverket, inte så jätte skoj men som sagt, sällan mycket stress och du får bra erfarenheter.

Lycka till!

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

[Koppsal]
2/3/12, 2:18 PM
#8

#7 tack så mycket! Jo tänkte typ skansen först.. men alltså.. De sökte folk som redan hade utbilding och sådär när det gäller djuren.

Men aah, receptionist hos en av våra lokala veterinärer kanske :))
Ska kolla upp det lite :)

Vi har ju dagis och sådant nära.. men jag är inte stort fan av barn.. haha. Men kanske på min lillebrors skola… 8 åringar som jag känner dessutom. men jag venne.. det får bli sista alternativet :)

Jag har precis sökt ett 'jobb' som grafiker på en lokal ungdoms teater.. även fast jag inte får betalt så är det ju en kul grej och något som man kan lägga i portfolion sen :)

tack så mycket! :)

SimsBrooke
2/8/12, 11:33 PM
#9

Tyvärr så innefattar alla jobb någon typ av stress. Inget jobb är utan stress. Att sitta på ett kontor innebär inte att man sitter enbart på en kontorsstol och håller på med datorn. Det innebär mycket ansvar och sådant. Att passa tider och dylikt. 

Att "kräva" att hitta ett jobb utan den här stressbubblan är nog en ren omöjlighet i dagens läge. Alla jobb som jag sa tidigare i inlägget innefattar någon typ av stress. Alla kanske inte har den här råstressen men stress finns överrallt vare sig man vill eller inte.

att gära misstag på jobbet är ju en bra erfarenhet så du ska ju inte se det som att du inte klarar av det, för då klarar du inte av ett jobb när du väl är så pass gammal att du ska ut i arbetslivet tills du går i pension. Man kan bli bättre på att hantera stress, att jobba i butik har inte alltid det där stressreliterat du skriver om.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[isdrakee]
2/9/12, 9:05 AM
#10

Det känns som du har liknande intressen som mig. Skapande (design osv) och djur.

Jag tycker du ska satsa på något jobb du tycker är roligt i första hand men glöm inte bort dessa "tråkiga vanliga jobb". Det är väldigt tufft att få ett jobb idag. Det är väldig stor konkurrens även på McDonalds. Även om du säker dit är risken stor att du inte får jobb där. Man ska vara GLAD om man får ett sånt jobb.

Så om du verkligen vill ha jobb. Sök allt du kan komma och tänka på, inte bara dom roliga jobben.

[Koppsal]
2/9/12, 10:54 AM
#11

jo i helgen ska jag skicka in mitt CV lite här och där. Idag blir det till att desgina en snygg layout :)

Jag har valt ut några ställen, nu är det bara hoppas på att någon svarar. Gör de inte det lägger jag ut en annons på blocket att jag kan vakta hundar hela sommarlovet igen :)

#9 men förlåt mig att jag inte vill göra fel. Jag är inte redo för sådana jobb än. Jag vet precis vad jag klarar av och inte klarar. Så här är jag. Söker efter jobb som jag inte vill ha, som jag inte är redo för. sluta klaga. Jag söker i alla fall till några jobb. man måste inte söka till jobb som alla andra söker till. Man kan faktiskt söka till roligare jobb och ändå tjäna pengar.

SimsBrooke
2/9/12, 11:27 AM
#12

#11 jag klagar inte.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Highonbluetomorrows]
2/9/12, 12:07 PM
#13

Du gillar djur och behöver inte tjäna en full lön. Mitt tips är att sommarjobba som dagmatte: antingen hela dagen eller bara någon timme kring lunch. Tar du två hundar blir det 2000-4000 i månaden beroende på vad ni sluter för avtal. En riktlinje är 40-70 kr/dag för en "lunchrunda", och uppemot 100 kr/dag för en heldag.

OBS: Var tydlig när du söker med att säga att det enbart gäller över sommaren.

Edit: Såg nu att du redan skrivit dagmatte som alternativ. Då fick du lite info om det i alla fall :P.

Annons:
[Koppsal]
2/9/12, 12:16 PM
#14

#13 jo precis, det är ju sjukt kul med djur.
som sagt, förra sommaren hade jag en hund hemma dygnet runt i 2 veckor. Roligaste jag gjorde den sommaren. långa promenader, bada med hunden, leka, mys osv. Det var underbart!

[isdrakee]
2/9/12, 12:33 PM
#15

Nu kommer vi väl inte på saker som farför Koppsal vill jobba. Är det bara för att få lite pengar så kan man väl jobba svart med att rasta hundar. Men det är inte direkt något att skriva upp i CVt sen.

En riktig anställning på ett företag kommer se mycket bättre ut när Koppsal ska söka riktiga arbeten i framtiden.

Men som sagt nu beror det lite på syftet bakom arbetet. Vill man vara laglydig så kan man ju faktiskt skatta och sånt utan att starta företag.

[Koppsal]
2/9/12, 1:15 PM
#16

#15 precis.

Khadidja
2/10/12, 10:29 AM
#17

Kan också tipsa om det att söka de jobb även där de söker viss erfarenhet/ utbildning som du saknar. Jag saknar fullständig gymnasieutbildning och ändå har jag nu ett bra jobb :) Bara man har intresse och lätt för att lära brukar det lösa sig ändå :)

Har du fått några svar än?

p.s inför en sommar sökte jag drygt 100 jobb och fick endast 3 svar, så sök-sök-sök-sök allt! :)

Och p.s har man viljan att utvecklas finns det inte mycket som kan stoppa än och när man söker jobb skall man tänka att man är bäst och att självklart klarar man det där, man måste ju våga prova på nya saker och göra saker man annars inte hade gjort för att fortsätta utvecklas som person! :)

Kram

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Upp till toppen
Annons: