Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2976 ggr
pessy
2012-01-26 22:54

Högsta dröm - Skådespelerska

Hej! 
Jag har en liten fråga här, hur går man tillväga om man vill blir skådespelerska?
Detta är inte någon grej som jag vaknade upp med en dag oh tänkte att jag skulle bli utan jag vill verkligen bli en framgångsrik skådespelerska. Det är min allra högsta dröm.

Problemet är att jag har 0 erfarenhet, är 16 år gammal, går första året på gymnaiset (samhälle och ska välja inriktning media) så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag bor inte i någon storstad heller utan ca. 40 mil från Stockholm.

Någon vänlig själ som skulle kunna ge mig användbara tips??

Tack på förhand!

Annons:
Wisby9211
2012-01-26 23:02
#1

Min kompis gick estetiska programmet på gymnasiet och går i en teater grupp på sidan av skolan och hon är påväg in i filmvärlden!

Sen har jag ju min kompis Saga Björling som du kan se i The voice sverige just nu hon håller ju också på med teater men satsar ju mest på musiken!

Så börja i en teater grupp för där kan du få bra tips och råd!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

pessy
2012-01-26 23:10
#2

#1 Tack för svaret! 
Om jag hade fått välja om gymnasiet idag hade jag valt ett estetiskt program men eftersom jag nästan gått ett år och trivs så bra på den linjen jag går så är det ju försent känns det som när det gäller gymnasiet ..

Jo jag har tänkt på det med en teatergrupp men jag tror inte det finns någon i närheten av där jag bor och jag har inte precis möjlighet att flytta :(

Wisby9211
2012-01-27 13:23
#3

Finns det inga bra tåg/buss förbindelser så du kan gå på en teater lektion i veckan då? ingen som kan köra?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Halvdansken
2012-01-28 12:59
#4

Sen har du ju Scenskolan, eller Teaterhögskolan som det egentligen heter. Vet inte hur gammal man ska vara för att söka in där. Vänta tills du gått ut gymnasiet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Khadidja
2012-02-03 13:15
#5

Leta upp auditions och så, kanske kan du hitta en agentur som kan hjälpa dig. T.ex. som "commercial" modell så kan du ju få reklamsnuttar osv och där kan ju en karriär ta fart också.. Ansök om alla roller du kan hitta! :) Lycka till!

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

pessy
2012-02-03 20:00
#6

Tack för alla svar och förlåt för segt svar! Uppskattar verkligen svaren :) Efter gymnasiet funderar jag på att flytta ner till Stockholm (känns inte som en skådespelarkarriär är så lockande hemma i Sundsvall haha..) och gå teaterskola :) 

Är det någon av er som gått teaterskola och vad får man göra där?

Annons:
Wisby9211
2012-02-03 20:41
#7

jag gick på teater skola men fick hoppa av men vi fick lära oss mycket självkänsla och lita på varandra i gruppen sen började vi med att träna till en pjäs hann aldrig vara med den tyvärr =/

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[FruStein]
2012-02-12 17:04
#8

Om du bor i en så stor stad som Sundsvall så finns det garanterat teatergrupper. Hör med en estetlärare, de brukar ha bra koll.

pessy
2012-02-13 17:45
#9

Tack för svaren :) 
#8 Jag går dock på en skola där det inte finns någon estetlärare :( men jag ska kolla upp det ändå!

[FruStein]
2012-02-13 20:30
#10

#9 På så sätt. Själv är jag från Hudiksvall och där har vi bara en gymnasieskola… ^^

Upp till toppen
Annons: