Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4309 ggr
Silversak
2012-01-25 17:00

Jobba utomlands

Hej!

Jag går snart ut gymnasiet och vet inte om jag vill börja plugga på en gång. Så, jag tänkte att jag kanske ska ta ett år då jag jobbar. Nu är det så att jag helst inte vill bli kvar i Sverige utan jobba utomland, vet någon något om att jobba i t.ex. Irland som är det land jag vill åka till?

Jag tänker då på om någon vet om det är några kriser eller arbetslöshet eller liknande. Hur ska man gå till väga?

Vet några som bara tagit en enkelbiljett till ett annat land och sökt jobb på plats och hoppats på det bästa, dock haft en reserv så att de har råd att åka hem om dem inte skulle få jobb. Är det värt att göra det…? :)

Nu skulle ju jag kunna ta i princip vilket jobb som helst, bara jag klarar av att leva på lönen så att säga. :P

Annons:
ettlitetalias
2012-01-25 20:33
#1

Jag bor och jobbar i UK nu, och jag skulle inte rekomendera att bara åka hit och hoppas på jobb. Det är enormt svårt att få jobb - 1 av 5 under 25 är arbetslösa och butikskedjor stänger ner i en rasande fart över hela landet. Lönerna är även låga. Är du under 20 kan du räkna med en lön på £5.93/h, dvs ca 60kr/h. Med hyror som sedan ligger på mellan 2500-4000kr för ett rum i ett delat hus så är det inte mycket pengar kvar i plånboken efter det att maten och council taxen och räkningarna är betalda.

Vill du prova på det dock så rekomenderar jag att åka till längre söderut i UK. Ju längre norrut du kommer desto svårare att få jobb. Inte nog med att jobben är färre norrut, bitterheten över "invandrare som tar alla jobb" är även större då det är mer konkurrens över jobben.

Men nog med negativitet! Det är en bra erfarenhet - och kan du klara dig ekonomiskt ett tag även utan ett jobb/med ett lågbetalt jobb så kör på! Glad

Silversak
2012-01-25 20:40
#2

okej, det lät ju inte så jättebra, men det var som jag väntat mig x) Irland har man ju hört mycket kriser och liknande om, men det är ett land jag dras till. :)

Ska man bara åka dit och hoppas på jobb eller söka på något vis? :)

ettlitetalias
2012-01-26 19:26
#3

Ja, de har ju rätt rejäl kris med ekonomin just nu..

Är du säker på att du vill dit så tycker jag att du ska köra på och åka dock! Du kan kolla runt på deras arbetsförmedling (job centre). Sök på orten du tänkt åka till och se vad för jobb som erbjuds. Kolla också över ditt CV innan du åker. Det är värt att se till att betygen blir rätt översatta så att du slipper bli bortvald för att de inte fattar vad det är du pluggat, eller till vilken nivå. Du kan t.o.m. be skolans syo att översätta ditt betygsdokument åt dig, det gjorde min innan jag sökte min utbildning :)

Att söka jobb online innan du åker är inte något som känns sådär superviktigt. Du åker för att uppleva något, inte för att säkra någon topposition i ett stort företag, så de flesta jobben kommer vara att du bjuds in på en intervju allt från dagen efter till ett par veckor efter, så är du inte i landet blir det ju svårt att gå. Många jobb annonseras även ut i fönstrena, eller på anslagstavlor. Barer osv annonserar inte ut, utan där är det tur och personlighet som spelar in när det gäller att få ett jobb.

Du måste även se till att du ansöker om ett National Insurance number. Utan det så får du inte jobba.

Vad som också är värt att ordna innan du åker är boende. Vad som är värt att kolla upp ang. det är:
- vart det ligger. Det finns områden man bör undvika. Gå inte och hyr det billigaste du kan hitta, för då är det nästintill garanterat någonstans du inte vill bo - ens för en kort tid.
- vad som ingår i hyran. Har du tur kan du hitta ett rum där council taxen ingår, och även övriga räkningar. Internet ingår sällan om du inte hyr privat.
- om council taxen inte ingår - kolla upp vilket band det är och vad den ligger på. Jag betalar £100/månad för min, vilket inte är roligt när lönen ligger på £400 och hyran på £240!
- kriterierna för att få hyra. Många hyr inte ut till arbetslösa.

:)

Silversak
2012-01-26 22:08
#4

Okej. Kanske man åker då om jag lyckas skrapa ihop en reserv med pengar för säkerhetsskull.

Låter som att du har bra koll på läget så får kolla upp saker du skrivit. Väldigt tacksam för ditt svar, hjälpte mycket! :D

Khadidja
2012-02-03 13:11
#5

Googla efter jobbsajter i respektive land eller kolla på monster där du enkelt kan söka på valfritt land! :) Lycka till!

Ett tips är att även kolla om det kanske finns en grupp på facebook, för svenskar i irland typ, på sånna sidor brukar det dyka upp jobbtips m.m!

Flört

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Silversak
2012-02-03 15:33
#6

Har googlat en del, men får väl fortsätta med de också. :)

Ja, det kan man ju kolla upp. Nu för tiden finns ju nästan allt på Facebook. :P

Annons:
Khadidja
2012-02-10 10:49
#7

Här har du en facebook grupp för Svenskar på Irland om du inte redan sett den :)

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Khadidja
2012-02-10 10:50
#8

Åh hittade en annan sajt för svenskar på resande fot ! Svenskar i Världen.

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Silversak
2012-02-11 23:07
#9

Jaha, nä, dom hade jag inte hittat. Tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: