Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3789 ggr
[luneri]
1/25/12, 2:51 PM

Söker utan resultat

Att få ett fast jobb är praktiskt taget omöjligt av egna erfarenheter. Och  när jag pratade med arbetsförmedlingen idag så sa hon samma sak.

Jag är så trött på att vara arbetssökande hela tiden och ha flera anställningar. vissa månader får man mängder med jobb och andra månader får man inget. Man har inget som säkerhet och det är påfrestande. Dessutom tär det på självförtroendet.

Nu har jag två anställningar, men ingen av de har haft behov av mig i januari så jag sitter här utan jobb och utan pengar.

Hur ska man göra för att få ett jobb egentligen? jag skickar in ansökningar hela tiden, men det finns alltid någon som är bättre. Jag lämnar in en intresseanmälan hos företag, men de hör inte heller av sig.

Värt att nämna är att jag söker inom restaurang och butik eftersom det är där jag har mina erfarenheter.

Dela gärna av er av era egna tips.

Hade vart så skönt om man kom vidare i livet.

Den enda utbildning jag kan tänka mig just nu är konditor, men det är förmodligen nattarbete och det skulle också innebära att jag åt lite väl mycket socker som jag är en motståndare till. Det är roligt att baka:P men om man kunde baka utan att äta hade vart det bästaTungan ute

Annons:
Fridaaaa
1/31/12, 4:04 PM
#1

Har dessvärre med samma problem! Så vill med gärna ha tips & råd!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[luneri]
2/1/12, 11:32 AM
#2

Att det ska vara så svårt att få jobbRynkar på näsan

Fridaaaa
2/1/12, 11:51 AM
#3

#2 verkar inte mkt bättre :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2/1/12, 6:00 PM
#4

Och jag förmodar att du går runt till restauranger och presenterar dig "fysiskt"?

Problemet är väl att just i de branscherna så är det ett överskott på arbetssökande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Khadidja
2/3/12, 1:18 PM
#5

Kollar ni i städer runt omkring också? Många är rädda för att flytta för ett jobb, men flytt kan ofta leda till många spännande möjligheter man inte trodde fanns.. Ett annat tips är kanske att be någon man känner kolla på CV:t och det personliga brevet! Jag använde ett cv som jag tyckte lät jätte bra men fick aldrig några svar och sen fick jag hjälp av en med bra koll på sånt där och plötsligt ramlade svaren in! :)

Lycka till!

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Stephanie
2/3/12, 1:33 PM
#6

Kan du inte söka fler jobb då, som du inte har erfarenhet av? Nån gång kanske du får napp Glad Det går ju inte att få nya erfarenheter om man inte provar på något nytt!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[luneri]
2/4/12, 7:39 PM
#7

#4 Inom just restaurang har jag inte gjort det, men i butiker brukar jag gå runt och presentera mig. Nackdelen är att de aldrig är intresserade.

#5 Åh vad roligt!Glad Jag har gått hos jobbcoach. Det var rätt mycket som behövdes filas på CV och personligt brev, men det hjälpte mig mycket. Sedan dess har jag faktiskt fått gå på en del intervjuer också, men det är ca 500 sökande per jobb, men nån gång måste man ha lite tur tycker jagGlad

#6 Jag har funderat på det, men vet inte vad. svårt att få in en fot i en ny bransch utan erfarenhet eller utbildning, men det brukar alltid finnas genvägar om man är medveten, jag funderar hur man hittar dem baraObestämd

Tack för alla svar!Glad

Jag är själv väldigt förvånad, jag lämnade en ansökan till ett utannonserat jobb, men de verkade inte vilja ha den, och jag tänkte inte mer på det. Nu har jag fått gå på intervju där så det var en rolig överraskningGlad

Stephanie
2/4/12, 8:18 PM
#8

Jag själv ska börja på ett nytt jobb nu nästa vecka. Har bara jobbat med telefonintervjuer tidigare och sökte främst "telefonjobb" så som kundtjänst, reception, orderhantering och såna saker. Även café, butiksbiträde och liknande eftersom jag gillar service. Men när jag satt och kollade på arbetsförmedlingen hamnade jag på en annons från en förskola, vilket jag sökte - och sedär, jag fick komma på en intervju och nu fick jag jobbet Tungan ute Inga erfarenheter eller kunskaper what so ever, men personligheten räckte visst! :)

Lägg energi på att skriva ett bra personligt brev. Du ska sälja in dig själv helt enkelt! Skriv ett bra "grundbrev" och modifiera det för varje tjänst du söker. Ta bort och lägg till delar som är relevanta för just den tjänsten.

Och framförallt - ge inte upp!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[luneri]
2/7/12, 12:39 PM
#9

det var inte dåligt! Grattis!Glad

Okej, det är värt ett försök dåTungan ute

Stephanie
2/7/12, 1:05 PM
#10

Om jag kan så kan alla, that's for sure! Tungan ute Så kör på säger jag!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[luneri]
2/7/12, 1:24 PM
#11

Det låter bra!Tungan ute

Khadidja
2/10/12, 10:43 AM
#12

Det är absolut värt att söka jobb som man inte tidigare provat, alla måste ju börja någonstans? Även om första jobbet på ett företag du verkar intressant kanske inte är så spännande är det ju ändå värt att få in foten? Glad

Jag saknar gymnasieutbildning men har ändå ett bra jobb och även om det inte är exakt vad jag vill göra så tar det mig ändå ett steg närmre drömjobbet! :) Söker alltid jobb där de ber om någon speciell utbildning eller erfarenhet men jag hoppas alltid att min personlighet och mitt intresse och egenskapen "lätt att lära" ändå ska väga upp det jag saknar i utbildning/ erfarenhet och so far so good! :)

Lycka till!

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

felixhaljeskog
2/11/12, 8:28 PM
#13

Jag har sökt i 2 år och inte fått ett enda jobb, det är knappt så att jag har fått svar från företaget jag sökte till.. Så jobb e Omöjligt att få..

Annons:
Fridaaaa
2/11/12, 9:50 PM
#14

#13 Samma läge här :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stephanie
2/12/12, 12:35 AM
#15

#13 och #14, jag blir lite nyfiken - hur gamla är ni, vad har ni gjort tidigare (jobb/studier osv), vad söker ni för jobb, hur (arbetsförmedlingen/besöker/mailar osv), hur frekvent söker ni (ett jobb i månaden eller en per dag typ?) och vad skickar ni med (cv, personligt brev, bild osv)?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[luneri]
2/12/12, 11:07 AM
#16

#12 Det gäller bara att ha lite självförtroende!Glad Jag är dock orolig att de isåfall skulle bli missnöjda efter en tid eftersom jag inte har den kompetensen som krävs.

#13 Det kan vara väldigt många sökanden beroende på jobb. De jag söker verkar vara ganska attraktiva och de är ca 500 sökande för en tjänst. Men det gäller bara att jobba ännu mer med sin presentation och söka vidare. Jag kan tipa som jobbcoach. Även om många andra är missnöjda med den tjänsten är jag helnöjd med den hjälp jag fick. Det är tack vare allt min coach lärt mig som jag faktiskt gjort stora framsteg i jobbsökandet.

felixhaljeskog
2/12/12, 11:08 AM
#17

#15 Jag e 20, och själv har jag bara pluggat tidigare och praktiserat, jag skickar oftast via mail men kan även besöka, sedan söker jag så fort det har kommit in nya jobb, men som dock inte händer varje dag. Och jag skickar med PB, CV och foto.

Fridaaaa
2/12/12, 11:12 AM
#18

#16 Jag var hos jobbcoach i 6 månader, kom inte vidare direkt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[luneri]
2/12/12, 11:14 AM
#19

vad tråkigt:(

Fridaaaa
2/12/12, 11:17 AM
#20

#19 Jupp gick på lite föreläsningar där folk pratade om sina yrken, gick på en föreläsning om just cv. och sedan diskuterade vi mest vad jag ville göra med framtiden

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
felixhaljeskog
2/12/12, 11:19 AM
#21

Jag va också hos en jobb coach och hon ville få iväg mig till Norge och jobba, jag vill gärna inte jobba i ett okänt land..

Fridaaaa
2/12/12, 11:21 AM
#22

#21 Min frågade med om jag ville jobba utomlands. Personligen hade jag inte klarat det, att vara så långt bort ifrån familj och vänner. hade mått skit då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[luneri]
2/12/12, 11:26 AM
#23

#20, 21 Låter inte som något vidare:/ för det första ska man inte bli tvingad till något om man inte känner att det är rätt.

Jag fick personlig hjälp med cv, personligt brev, intervjuer. hon tittade på allt detta och gav mig direkt feedback hur man kunde göra saker bättre. Dessutom utgick hon från vad jag ville uppnå med jobb och allt. Synd att inte alla är sådana.

felixhaljeskog
2/12/12, 11:34 AM
#24

#23 jag vart inte tvingad men hon försökte verkligen :P

[luneri]
2/12/12, 11:39 AM
#25

Det blir ändå känslan av det. sådant gillar inte jag.

Halvdansken
2/12/12, 4:06 PM
#26

#21. Är Norge ett okänt land? Låter på dig som om hon vill eskicka dig till Afrikas djungler. Varför inte prova, det kan ju bli jättekul och du träffar nya människor.

Du kanske träffar en norsk kille, gifter dig och får barn och blir jättelycklig. Eller kommer hem efter ett år, många erfarenheter rikare. Man måste våga lite också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

felixhaljeskog
2/12/12, 5:01 PM
#27

#26 ja Norge e okänt för mig som aldrig har vart utomlands..
Ne jag vill helst vara kvar i sverige :)
Och sen e jag faktiskt inte bög ;) Jag e en kille och har en flickvän ;)

Annons:
Halvdansken
2/12/12, 6:44 PM
#28

Sorry felixhaljesog, vet inte varför jag tog för givet att någon som hette Felix var en tjej…. Skäms.

Men nångång ska väl vara den första at prova nåt nytt? Eller är det bättre att gå hemma och vara fattig? Norge är ju kanonfint, och du kommer att lära dig massor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2/12/12, 6:47 PM
#29

#23 Så är det med af nu, skickar ut jobb jag måste söka, som ligger långt bort ifrån där jag bor, och skulle jag få jobbet & tacka nej så blir jag utskriven av av och får ingen ersättning :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

felixhaljeskog
2/12/12, 7:00 PM
#30

#28 haha det gör inget :P
Nja asså jag och min flickvän har precis fått en lägenhet och tänkte inte riskera den bara för att flytta till norge nått år :P

Halvdansken
2/13/12, 9:44 AM
#31

#30. Ok, då förstår jag bättre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

felixhaljeskog
2/13/12, 11:49 AM
[luneri]
2/13/12, 3:20 PM
#33

Jag skulle inte heller vilja resa till ett annat lland för ett jobb, jag har mycket här som jag håller kvar vid. det tycker jag arbetsförmedlingen borde respektera.

felixhaljeskog
2/13/12, 3:34 PM
#34

#33 det enda AF tänker på är sig själva..

Annons:
[luneri]
2/13/12, 3:37 PM
#35

Ja de gör de verkligen. Jag har inte fått nån hjälp därifrån. De tryckte verkligen ner mig en gång dessutom. Jag blev jätteledsen. De antar saker utan att ha tagit reda på information. Jag hade sökt massvis med jobb, men hon hade inte frågat om det ens innan hon började klanka ner på mig.

felixhaljeskog
2/13/12, 4:11 PM
#36

#35 vad gjorde hon som du inte gillade då?

[luneri]
2/13/12, 4:35 PM
#37

Jag hade sökt massvis med jobb, jag hade ett usb-minne med en lista på alla jobb jag sökt. men jag hade inte fått komma på intervju på något av jobben förutom på en av de. på papprerna står de att man ska ta med cv och listor allt möjligt. det gjorde jag.

Men hon frågade bara hur det hade gått och när jag sa att jag inte fått napp så sa hon att jag måste göra något som är fel och sen ifrågasatte hon mig hur jag var på intervjuer som om jag skulle ha sagt nåt fel där. jag kände mig iaf misslyckad. Jag är dålig på att säga ifrån och speciellt om jag blir kritiserad.

Om någon borde hon veta hur svårt det är att få jobb.

Halvdansken
2/13/12, 4:41 PM
#38

#37. Dina teckingar är ju fantastiska, kan du inte jopbba med det? Jag hade ju skickat ut dem till alla bok- och skivbolag som finns. Börja med lite mindre, kanske får du gör några gratisjobb först. Ta även med Norge och Danmark, eller USA för den delen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[luneri]
2/13/12, 4:54 PM
#39

#38 Åh tack!

Jag har som planer att utveckla detta och det skulle vara jätteroligt att få göra illustrationer till böcker.

Jag hade tänkt i framtiden om allt går som jag vill att marknadsföra min konst och starta som ett "litet" företag. sälja reproduktioner, vykort m.m. Men det får vi se hur väl allt går!

Jag försöker utvecklar hela tiden med min konst. När det gäller utlandsjobb inom konsten kan jag tänka mig eftersom det är verkligen en chans man inte får missa. Marknaden är såpass liten i Sverige dessutom.

Fridaaaa
2/13/12, 5:54 PM
#40

#33 Af tänker inte på sånt :/

Lite lön för mödan! Inskriven på en till vikarielista :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2/13/12, 6:31 PM
#41

#39. Skit i "framtiden" skicka ut prov (maila) till alla bok- och skivbolag du kan hitta. Så fort som möjligt, varför vänta? Öppna en sida på FB också.

Man kan inte sitta och vänta på rätt tidpunkt, nu är du arbetslös, se vad som händer. Se till att "komma ut", gör lite gratisjobb med cd-omslag (hitta små bolag och erbjud dig). Så kan du bygga upp en katalog. Nu har du ju tid! Du behöver inte alls starta en firma först. Ev inkomster kan läggas till i din vanliga deklaration.

Kom igen nu!

PS. Det finns inga pengar i vykort och reproduktionen. En kompis till mig är illustratör. Han jobbar över hela världen med Disney och film osv. Torbjörn Jörgensen heter han. Kolla hans sida, klicka på Artwork tex. Men några vykort sälger han inte… Skicka ett mail till honom, han är skittrevlig och vet hur det är att försöka slå sig fram i den branschen. Jo - GÖR DET!! Inte känna dig fånig, det blir du inte rik på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[luneri]
2/15/12, 6:36 PM
#42

#41 Tack för uppmuntran och förslagen!Glad

Du har rätt i det du säger, jag behöver inte vänta när det gäller att göra den typen av jobb.

Jag ska verkligen försöka!Glad

Åh, tack, jag ska läsa hans sida ikväll. Men det gör ingenting att jag skickar ett mail till honom? Jag tänkte om han har mycket att göra och så

Detta är ju vad jag verkligen vill hålla på med, så jag är väldigt tacksam för all uppmuntranGlad

Halvdansken
2/15/12, 6:47 PM
#43

Nä, skriv du och säg att du är en ung (han är 50) illustratör som försöker slå dig fram men vet inte var du ska börja. Säg att du sett hans arbete och är djupt imponerat och inspirerad (lite smicker skadar aldrig). Fråg om han har några råd om hur du går vidare. Skicka med prov!! (länka till din sida)

Tobbe är väldens goaste, men det är klart, jag känner bara honom som gammal skolkompis och inte son en av världens toppillustratörer. Men buss på, det kommer ingen och bankar på din dörr och undrar om du möjligen vill formge ett bokomslag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[nataschaj]
2/16/12, 9:09 PM
#44

Är med utan jobb….svårt som f'n att få jobb!! vart arbetslös sen ja sluta i gymasium för att ja saknar de ena elr de andra.. å fel ''utbildning'' gick man med…

haft ett timjobb, å dem sluta ringa efter soc va på dem, sen råka ja ut för än av dem oseriösa inom säljar brachen.. sen tycker ja inte om provitionslön..

Så har inte sökt nått på ett bra tag, ska dock gå på mässorna dem har nu och försöka ta nya hårda tag, men självförtroendet e borta för långesen för min del…

inte så kul med praktik hela tiden heller..

Fridaaaa
2/17/12, 8:57 AM
#45

#44 Soc gjorde fel då. För du får jobba timmar men soc drar av lönen ifrån bidraget du får av dem

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nataschaj]
2/17/12, 1:00 PM
#46

45 alla andra får göra det, men jag fick välja då att stå utan bidrag elr chansa på timmar…. så ja va ju tvyngen att ta soc ifall om att ja inte fick jobba i 2v heltid… Men andra får som sagt, men inte jag.

Fridaaaa
2/17/12, 6:00 PM
#47

#46 Märkligt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nataschaj]
2/17/12, 6:06 PM
#48

47 de tyckte jag med, men men. nu slipper ja dem, har föräskringskassan nu bara.

Annons:
Fridaaaa
2/17/12, 6:16 PM
#49

#48 Ok skönt att slippa soc kanske, dem är ju som dem är där :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: