Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 4707 ggr
[Highonbluetomorrows]
2012-01-18 21:40

Söker jobb - saknar meriter

Tjoho. Vad för jobb ska man satsa på att få när man inte har särskilt mycket meriter?

Jag valde att börja plugga direkt efter gymnasiet och kom sedan rakt ut i en lågkonjuktur (som ju dalat runt i flera år nu, jag trodde det skulle ha blivit bättre!) vilket gjort att sommarjobb varit i princip omöjligt att få. Mitt alternativ har därför varit att söka privata arbetsgivare, och nu har jag varit dagmatte (under två arbetsgivare) i snart ett år samtidigt som jag pluggat heltid. När jag var yngre jobbade jag lite hos min hyresvärd några enstaka gånger i månaden och delade ut papper etc i flera år. Men det är allt jag har. Praoen var värdelös. Jag har inga särskilda kontakter. Min utbildning är en typisk samhällsvetarutbildning (inte färdig än!) som är väl meriterande om jag söker ett kvalificerat jobb, men inte ett dugg meriterande för att exempelvis jobba på ica.

Jag skäms för att överhuvudtaget börja söka enklare jobb just för att jag inte kan ge ett bra svar på meriter. Har alltid presterat bra i skolan och fått högsta betyg i det mesta, men det känns inte som att arbetsgivare bryr sig om det heller.

Vad skulle ni gjort i min situation? Vilka jobb kräver minimala meriter utan att vara ett skitjobb (som stenhårt utnyttjade provisionsförsäljare - jag är inte försäljartypen)? Det finns så mycket studenter här som slåss om samma jobb så det känns inte som att jag har något att erbjuda =/.

Annons:
Aniara4
2012-01-18 21:43
#1

Personlig assistent brukar det finnas stort behov av, särskilt om man är en någorlunda vettig person… Eller hemtjänsten, om du har god fysik. Säkert inte det du har tänkt dig med din utbildning, men bättre än att gå arbetslös!

Stephanie
2012-01-18 21:44
#2

Har samma problem… Har inga erfarenheter eller nån utbildning som är relevant alls Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[isdrakee]
2012-01-18 22:04
#3

Hej, jag blev klar med mina studier i somras men har inte lyckats tagit mig in i min branch ännu. (Eller jag jobbade med det ett tag men sen skulle dom såklart dra ner på folk).

Kan tipsa om att jag fick jobb som timanställd städare utan vare sig kontakter eller erfarenhet. Det annonseras mycket tjänster inom lokalvård på platsbanken.

Inte så roligt arbete och du kanske klassar detta som en skitjobb. Men det betalar hyran i alla fall.

[Highonbluetomorrows]
2012-01-18 22:05
#4

#1. Jag räknar mig själv som en någorlunda vettig person ;). Men måste erkänna att jag har svårt för tanken att hjälpa någon på toa/i duschen. Det kanske inte alltid behövs? Det ultimata inom den branschen hade varit att vara promenadsällskap/hjälpreda till någon äldre person tex, men det kanske bara går att söka privat?

Städning är också ett alternativ men där vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig.

#2. Känns rätt hopplöst ellerhur =/. Naivt nog så var jag heeelt sääker på att den ekonomiska situationen skulle vända. Nu sitter ju utbildade akademiker OCH studerande och söker samma låglönejobb. Affärerna behöver ju aldrig annonsera om arbetstillfällen, de har fullt med sökande ändå. Om du har bra telefonröst så kanske marknadsundersökningar?

Stephanie
2012-01-18 22:13
#5

#4 "Om du har bra telefonröst så kanske marknadsundersökningar?"

Haha, visste du att jag gjorde det eller sa du det bara ändå? Tungan ute Har jobbat som telefonintervjuare i drygt tre år nu, trivs jättebra, men det är bara ett extrajobb dessvärre. Kan gå flera veckor mellan projekten och det är oftast bara 4h per dag de dagar det finns jobb. Så det är inte hållbart alls…

Tyvärr verkar det inte hjälpa när jag söker andra jobb Obestämd

Jag har också funderat lite på personlig assistent, men då hade jag helst varit hos någon frisk men funktionshindrad person. Hade haft svårt för utvecklingsstörda, jag vet inte alls hur jag ska bete mig Förvånad Men det känns lite fel att söka såna jobb och inte veta vad det är.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Aniara4
2012-01-18 22:13
#6

#4 De flesta behöver nog hjälp med den personliga omvårdnaden (som det heter), men det finns också en del personer med t.ex. hjärnskador som kan göra saker själva men inte klarar att planera och göra saker i rätt ordning. Så man kanske får stå bredvid och tala om att de ska ta papper och torka sig med, eller ta shampoo och tvätta håret.

Men städning kanske är ett bättre alternativ då. Googla efter städföretag där du bor kanske?

Inom kommunen kan man få uppdrag som kontaktperson eller ledsagare till personer med funktionshinder, det är lite som du tänker med promenadsällskap, men det brukar vara ganska få timmar och låg ersättning, så det funkar kanske inte riktigt som ett jobb, det är mer ett förtroendeuppdrag.

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2012-01-18 22:56
#7

#5. Haha nej jag hade ingen aning ^^. Det var bara att det varit det jobb jag hittills varit närmast att få, men som inte gick pga ändrade planer som gjorde att de skulle minska sin personalstyrka i stället för tvärtom. Ska dock försöka igen.

#6 Tack för användbar info :).

Khadidja
2012-02-13 15:29
#8

#TS man måste ju börja någonstans! Ingen har ju meriter att ge vid första jobbet! Visa intresse och att du faktiskt är rätt person för jobbet ändå!

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

[Highonbluetomorrows]
2012-02-13 16:44
#9

#8 Jag tycker bara det är så jobbigt…

- "Varför ska vi välja dig, då?" 
- "Ja du… "

Oskyldig

Tycker nästan det känns oartigt att slösa på deras tid, när jag vet att det finns ett hundrtatal andra arbetslösa ungdomar med bättre meriter.

Lojs
2012-02-13 17:09
#10

Om man hittar jobb som behöver en massa sommarjobbare så är det ju ett perfekt ställe att börja på. Själv sommarjobbade jag som tidningsbud förrförra sommaren, de behövde massa folk och hade jag velat så hade jag kunnat stanna kvar efter sommaren, eftersom de tyckte att jag hade skött min runda bra under sommaren.

Och det jobbet var i sig en bra merit för mitt sommarjobb förra sommaren. Det var på ett företag som behövde 100 personer som inte behövde några tidigare erfarenheter i något liknande branch. (Men det var viktigt att man var ansvarsfull, man var tvungen att ha referenser de kunde ringa mm) Det var som brandskyddsvakt på ett säkerhetsföretag på Ringhals. Jag hade en kanonsommar, men återgick till studierna som planerat efter sommaren, flera av mina arbetskamrater fick dock vidareutbildning och stannade inom företaget som skyddsvakter. Nu i sommar ser jag fram emot att gå tillbaka till samma jobb igen. =)

Men i alla fall, kontakta företag med tidningsutdelning, det kräver inte erfarenhet, det finns överallt och de behöver en massa sommarvikarier vilket kanske kan leda till vidare anställning. (Sedan så är det kanske inte ett jättekul jobb, men alla jobb ger ju erfarenhet och kan vara meriter för senare anställningar)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: