Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 4357 ggr
Stephanie
2012-01-16 22:23

Söka jobb via facebook?

Tänkte be om er åsikt! Tycker ni att det är oseriöst att skapa ett evenemang på facebook och bjuda in sina vänner i ett försök att hitta ett jobb?

Kontakter är ju ett av de bästa sättet att få ett jobb på, men samtidigt kan det vara svårt att få ut till alla att man söker jobb. Då känns facebook som ett rätt bra alternativ för att berätta för ens vänner.

Men vad tycker ni? Min syster tycker att det skulle låta oseriöst om arbetsgivaren får reda på att man sökt jobb på facebook, att det skulle antyda att man är för lat för att söka jobb "på det vanliga sättet" etc.

Inte säker på att jag skulle kunna svälja stoltheten och göra något sådant, men det är en tanke jag har i alla fall…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Sehvrin
2012-01-17 09:11
#1

Jag skulle kanske inte skapa ett evenemang för det, men att berätta på facebook att man söker jobb ser jag inget fel med: Det sägs ju hela tiden att man ska utnyttja sitt nätverk och ens facebook-vänner ingår ju där.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ettlitetalias
2012-01-18 21:28
#2

Jag ser absolut inget fel med att söka jobb via facebook! Letar man efter ett jobb aktivt och tar sig för det med entusiasm så är ju det ett stort plus i kanten tycker jag iaf!

Det är väl "lata" människor som bara tittar på vad som är utannonserat på arbetsförmedlingen. Inget illa menat, för jobben är ju utlagda där för att folk ska söka dem! Tänker bara som så att det är många arbetsgivare som uppskattar att de blivit uppsökta för tjänster av någon som visar så tydligt att de är entusiastiska, målmedvetna och tar sig för saker istället för att vänta på att saker ska hända.

Stephanie
2012-01-18 21:37
#3

Jag vet inte om jag ska kalla mig för lat just nu, men sjuuukt dålig motivation. Obestämd Känner att jag behöver få ihop bättre personliga brev men har bara lyckats knåpa ihop ett enda idag… Känns som om jag pratar(/skriver) rakt ut i luften bara.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[luneri]
2012-01-25 14:40
#4

Alla vägar är bra om de leder till jobb. Vissa har mer tur än andra och behöver inte ens skriva en ansökan, så jag ser inget fel med det att ta en "lat" väg om man kan få jobb på det. Om det känns som en okej lösning för dig tycker jag du ska satsa på detGlad

Tänk bara på att visa framfötterna när du väl har jobb!Glad

Min jobbcoach tyckte jag skulle "söka" via facebook. men det har jag inte gjort för jag vill inte att personer som jag har på min lista ska veta att jag är i en sådan situation. Tyvärr är det ju inte bara sina närmsta vänner man har där.

Khadidja
2012-02-03 13:12
#5

Jag sökte inte mitt jobb på Facebook, däremot hittade jag det där! :)

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Stephanie
2012-02-03 13:26
#6

#5 Härligt! Glad Jag gjorde aldrig nåt sånt på facebook, men fick ett jobb som jag hittade på arbetsförmedlingens hemsida.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2012-02-09 12:41
#7

Alltså, förstår inte varför det skulle vara "ovärdigt". Allt handlar ju om att sprida information på så många sätt som möjligt. Om man BARA lägger in ett CV på olika bemanningssiter är det lika dåligt som att BARA lämna in CV i stans fyra livsmedelsaffärer vilket är lika dåligt som att BARA söka över internet. Sen kan jag också säga att jag inte skulle gjort ett evangemang av det hela, men definitvt kan man fråga runt, skriva på sin wall att man finns till tjänst osv.

Jag tycker man ska göra allt man hinner med. Oavsett vad det är. Testa ALLTID nya vägar.

I min stad är det i princip omöjligt att få jobb i affärer om man inte har erfarenhet, då det finns arbetslösa studenter i överflöd och affärerna får in sådär 20-50 CV:n/dag (!). Detta gäller även kedjor som McDonalds. Då får man vara kreativ och inte fastna i gamla banor eller lyssna för mycket på den äldre generationens råd (arbetsmarknaden var HELT annorlunda för ungdomar förr i tiden). För min del har det blivit att jag sökt mig till privatpersoner i stället, annonserat på "grannar.se" och liknande. Man får ta sina chanser helt enkelt :).

ettlitetalias
2012-02-09 22:24
#8

Nu finns ju även BranchOut som app på facebook för att hjälpa en att hitta jobb :)

Stephanie
2012-02-09 22:26
#9

#8 Får testa det nästa gång jag söker jobb Tungan ute Nu börjar jag på mitt nya jobb imorgon!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ettlitetalias
2012-02-09 22:37
#10
[Highonbluetomorrows]
2012-02-09 22:48
#11

Vad blev det för jobb :)?

Stephanie
2012-02-09 23:08
#12

Fick jobb på en förskola Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Khadidja
2012-02-10 10:23
#13

Grattis! Vad kul! Glad

Never regret anything cause at one time it was exactly what you wanted.

Annons:
Upp till toppen
Annons: