Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 4884 ggr
Chiyu
11/26/11, 8:20 PM

Hoppa av 9:an

Hej! Jag funderar på att hoppa av 9:an. Är sjuk mycket, och lärarna vill att jag ska gå om. Tänker aldrig göra det! Jag vet redan vad jag vill bli. Roadie. Jag har redan de flesta erfarenheter man behöver för det och jag känner att jag inte behöver någonting av det jag lär mig i skolan. Har funderat vääääldigt mycket på det här och det här är vad jag vill.

Mina föräldrar tjatar mycket på mig om att "satsa på höga betyg i skolan så kan du få vilket yrke du vill ha". All press och allt gör att jag blir sjuk, jag blir hjärntvättad!

Vad ska jag göra?

Tacksam för svar!

Annons:
[ErikSvensson]
11/26/11, 10:08 PM
#1

Jag tycker du ska ut 9:an med godkänt i alla ämnen oavsett. Att hoppa av 9:an kommer du ångra när du blir äldre, tro mig. Jag är säker på att många i den åldern *tror* att de vet vad de vill göra men jag tycker inte man ska ta så stora beslut just då.

Däremot kan du alltid skjuta på gymnasiet om du nu är skoltrött, dock tror jag det är svårt att hitta något i yrkesväg som 16-åring.

Chiyu
11/27/11, 10:54 AM
#2

Men jag vet redan vad jag vill bli…

Dessutom är det här inget om att jag tror, jag vet redan vad jag vill göra.

Och jag funderade på att hoppa av och senare göra ett prov för att få mitt skolbetyg.

[ErikSvensson]
11/27/11, 11:08 AM
#3

Du gör givetvis som du vill men jag vet många som "visste" vad dom ville bli och som ångrat sig senare i livet. Att gå ut 9:an är väldigt viktigt medans gymnasiet är något man kan skjuta på om man nu promt vill det. Innan du gör något drastiskt som att  hoppa av skolan så tycker jag du ska prata med en studievägledare/någon du litar på.

I övrigt, har du t.ex. kollat upp arbetsmöjligheterna som roadie? Känner du någon inom det som du kan kontakta? Tror du att hoppa av 9:an, vara sjuk ofta m.m ökar eller minskar dina chanser att få ett jobb inom det? Jag tror helt klart du kan bli roadie men inte under dina nuvarande förutsättningar. Det är bra att ha mål men gör inget förhastat innan du pratat ordentligt med någon om det.

Lycka till oavsett hur du väljer att göra! Glad

Halvdansken
11/29/11, 2:40 PM
#4

Det är ett hårt liv att vara roadie, vad gör du om du tröttnar efter ett par år? Och hur får man ett sånt jobb egentligen? Har du kontakter, vad betalar det? Kan man ha familj med ett sånt jobb? Vad gör du om ryggen lägger av?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
11/29/11, 4:44 PM
#5

Enligt de arbetsgivare jag pratat med så är de första jobbansökningarna de sållar bort såna som hoppat av grundskola/gymnasium = tecken på att man inte kan slutföra eller uthärda en utmaning och sånt som kanske inte är roligt (inget jobb är roligt hela tiden).

Så nej hoppa av 9:an är inte någon god idé och man vet faktiskt inte vad man vill i den åldern även om man ofta tror det. Har träffat många som trodde de viste vad de ville i grundskolan men som senare valt helt annan inriktning. Ex. Syrran hatade verkligen sina historia och samhällskunskasplektioner sa hon aldrig tänkte syssla med sånt i framtiden det var hon helt säker på. Hon gick barn och fritid på gymnasiet och jobbade sedan några år innan hon kommit på vad hon ville = hon pluggade till histora och samhällskunskapslärare.

Hjärnan är inte fullvuxen förren man är i 25års åldern så man fattar inte alltid beslut som är bra för ens framtid ifall man gör fel val när man är ung.

+Du är inte myndig så det kan vara svårt bli roadie innan du är 18-20år, det är ju ofta åldersgränser och man brukar sällan anställa nån som är omyndig då det innebär resande i jobbet. +Om du tror grundskolan är mycket stress och press så är det ingenting jämfört med vuxenlivet så njut av din ungdom då du har nån som betalar dina kläder, betalar så du har tak över huvudet och mat på bordet.

Halvdansken
11/29/11, 5:13 PM
#6

Och jusr roadi innebär väl massor med stress och press för att få allting klart till en konsert. Låååånga dagar och sena kvällar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Chiyu
11/29/11, 8:50 PM
#7

Bara för att någon vet någon som inte visste vad hon/han ville bli så betyder det inte att jag inte vet vad jag vill bli!

Och att säga att jag ger upp är sjukt lågt tycker jag, min åsikt. Har kämpat ända sedan 7:an, försökt hålla mig frisk men skolan vill att jag ska gå om. Jag vill inte göra det för det skulle fan ta knäcken på mig.

Och ingen verkar ha läst att jag om jag skulle hoppa av så ska jag göra provet så jag får ut mitt skolbetyg…

Kanske läsa innan ni svarar?

[ErikSvensson]
11/29/11, 9:21 PM
#8

#7

Tyvärr verkar du bara söka någon form av bekräftelse på att du ska fortsätta så varför skapade du då tråden?

Du har fått jättemånga bra svar men om du nu tror på ditt val så kör hårt. Det finns inget som säger att det kommer gå åt det ena eller det andra hållet men om man kollar statistiken så talar det snarare emot än för.

ElinaPersson
11/29/11, 9:58 PM
#9

Nu tänker jag faktiskt sätta mig ner och skriva ett långt och vettigt svar..

Jag var PRECIS i dina tankar när jag gick i 9an, dock hade jag bra betyg och kunde komma in på nästan vilken gymnasieutbilning jag ville..

Redan då verkade det självklart att jag skulle gå IT för att jag har ett intresse för datorer, photoshop, datorspel osv.. Redan efter första året (som innehöll nätverk & programmering) så kände jag att det inte var något för mig så jag bytte till Teknik i tvåan (som då innebär kemi & fysik - högskoleförberedande utbildning)..

I 2an lyckades jag drabbas av stress och ångest vilket gjorde att jag hade HÖG frånvaro och blev sjuk väldigt mycket. Till våren fick jag ha ett möte med kurator, rektor, lärare + förälder för att få en vettig "planering" över de sista månaderna. Det slutade med att jag fick skjuta upp matten + fysiken till 3:an då jag helt enkelt inte orkade med varken psykiskt eller fysiskt.. Obestämd

Nu i 3an har allt börjat om - stress, ångest, oro inför vad jag VILL göra med mitt liv och vad jag faktiskt har behörighet till.. Jag vet att jag absolut INTE vill studera vidare efter gymnasiet utan börja jobba ett år eller två innan jag kanske hoppar på en yrkeshögskola (som är max 2 år studie med cirka halva tiden praktik).

Jag har sökt jobb sedan i vår och har fortfarande inte fått något trots att jag fyllt 18. Antingen så har jag inte tiden på grund av studierna eller så har jag helt enkelt inte behörigheten som krävs för jobbet trots att jag VET att jag skulle göra ett bra jobb bara jag fick chansen.
Jag är en sån person som lär mig utifrån att göra, inte utifrån böcker.

Precis som dig vill jag hoppa av och börja jobba.. Jag tycker inte studierna ger mig så mycket nu och jag känner flera som lyckats trots att dom inte haft en stadig utbildning.
Dock vet jag att jag skulle känna mig besviken om jag gav upp nu när jag bara har 1 termin kvar och ge upp alla de möjligheter en färdig utbildning faktiskt ger.

Har du stöd från någon i din familj, skola, vänskapskrets?
Det bästa du kan göra är att prata med någon du känner dig trygg med. Jag trodde verkligen att min mamma skulle bli besviken och arg för att jag inte orkar satsa fullt ut på betygen (jag brukar ligga på VG-MVG men ligger nu på G-VG). Men hon förstog mig, hon stöttar mig och sa "Du behöver absolut inte tro att jag skulle bli sur för att du inte får högra betyg, jag blir däremot GLAD om du lyckas bli godkänd".

Jag har ALLTID haft höga krav och mål, siktade in mig på en Civilingenjörsutbildning i Medieteknik (5års utbildning) redan i 1an då jag "visste" att det var det jag ville göra. Nu i efterhand så vet jag att jag inte har kreativiteten (pga all stress, ångest osv), orken eller kunskaperna till det - det är stört mycket fysik i denna utbildning Obestämd

Lyssna på de som tycker att du ska gå klart 9an, du behöver inte vara bäst på allt och gå ut med de bästa betygen, det är trots allt DIG det handlar om inte någon annan. Människor som jämför betyg och kunskaper har inget bakom pannbenet, de försöker bara lyfta sig själva genom att trycka ner andra.

Förlåt att texten blev så osammanhållen, men försök läs allt och ta till dig det jag försöker säga!

Kram på dig /Elina Flört

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[ErikSvensson]
11/29/11, 11:11 PM
#10

Mycket bra inlägg Elina!Glad

Och som Elina säger, att vara godkänd räcker gott och väl, betyg kommer ändå bara vara ett papper i slutändan. Det enda som kommer betyda något är vad du lärt dig och kan. Jag hoppas även vi kommer få fler yrkesinriktade utbildningar så de som vill ut i arbetslivet kan göra det istället för att sitta i en skolsal och läsa.

Av egen erfarenhet, så fort jag var klar med gymnasiet så gick jag en KY utbildning vilket hade 1/3 praktik (30 veckor av 90) och det gav mig mitt drömjobb. Du behöver absolut inte studera en massa för att nå dina drömmar men grundskola är aldrig fel att gå ut. Sedan kan du ju alltid leta jobb parallellt med att du går ut nian så du har något efteråt som du kan ta. Det räcker att spendera 20-30 minuter om dagen på platsannonser, ringa runt och kolla läget så du vet hur marknaden ser ut.

Chiyu
11/30/11, 1:13 PM
#11

Tack :)

Men det stora problemet är att skolan vill att jag ska gå om nian, och på Torsdagen kan det hända att dom får som dom vill då min pappa ska på ett möte. Men jag tänker inte gå om, men det kan hända att jag ska börja gå på sjukhusskola…

Jag har inga vänenr i skolan heller :(

Halvdansken
11/30/11, 1:15 PM
#12

vad är sjukhusskola för nåt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Chiyu
11/30/11, 1:17 PM
#13

Man bor på sjukhus över veckorna och studerar med lärare där, och om man blir sjuk så har man lättare till att få hjälp :)

Vet inte riktigt hur det går till själv men…

Annons:
Halvdansken
11/30/11, 1:54 PM
#14

Är du så sjuk? Ojdå. Vad är det för sjukdom?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Chiyu
11/30/11, 1:59 PM
#15

Har lite för hög hjärnaktivitet så jag kan lätt få krampanfall + att jag har svag hälsa (blir lätt sjuk)…

Det är ingenting jag behöver ligga på sjukhus för men efter vad lärarna har sagt så kan det vara ett bra alternativ.

Halvdansken
11/30/11, 2:27 PM
#16

Då kanske du skulle välja ett lite mindre ansträngande jobb än roadie, som ju går ut på att bära saker och resa massor och mycket stress.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Chiyu
11/30/11, 2:34 PM
#17

Tro inte att jag tänker ge upp min största dröm bara för att jag är sjuk…

Tänker inte ge upp fastän jag skulle vara döende :P

[jakke94]
12/9/11, 6:41 PM
#18

nejnejnej, jag och en annan kompis sket i gymnasiet och börja jobba istället, du vinner ingenting på det kan jag lova!! 

Man blir behandlad som skit på många arbetsplatser för man är minderårig och kastat fram o tillbaka mellan olika företag hela tiden, när ett företag ska skära ner så slänger dem oftast ut dem minderåriga först!!

Upp till toppen
Annons: