Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 2053 ggr
Aussie
10/12/11, 5:33 PM

Plugga på olika ställen?

Hej!

Har länge funderat på detta. Jag vill bli sjuksköterska och undrar då om man under ett år kan plugga i en skola och sedan det andra och tredje året kan göra det i en annan skola?

Jag bor i Skåne och det hade ju varit gött att plugga i Lund men där är intagningspoängen lite för höga för att jag ska kunna komma in där. Kommer hamna på kanske 17 eller så. I Lund är det 18-19. Kan man då plugga det första året i typ "Långt-bort" och sedan ansöka om att få fortsätta i Lunde (ifall det är någon som har hoppat av)?

Är tacksam för svar så jag får det klart för mig!

Annons:
Halvdansken
10/12/11, 5:41 PM
#1

Tror jag säker att man kan, men problemet är att alla utblidningslinjer inte alltid är identiska. Det kan alltså vara så att de kurser man läster i Uppsala på sjuksköterskelinjen skiljer sig från de i Lund och det kan ju vara besvärligt. Jag hade kollat med Universitetet och typ "sjuksköterske-facket-organisationen-föreningen" (googla) och hört vad de har att säga. Just en sån utbildning är ju lite speciell, man ska bli legitimerad osv. Själv är jag Systemvetare och i det fallet är det inte så viktigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aussie
10/12/11, 5:50 PM
#2

#1

Okej, då får jag kolla upp det sen när det närmar sig :) Tack för ditt svar!

Buffaomini
10/13/11, 12:23 PM
#3

det kan gå men som sagt du kanske måste läsa någon annan kurs som din nya skola har läst

jag hoppade av min ssk utb men har kvar en vän som fortfarande pluggar. och hon berättade att en tjej pluggade ca 1½ år för att sen flytta söderut och plugga på det universitetet

vilken skola det handlade om vet jag inte, men det gick

Aussie
10/17/11, 9:04 PM
#4

#3

Åh, tack för ditt svar! :) Får väl se om jag kan lista ut allt med tiden.

Upp till toppen
Annons: