Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 4589 ggr
Buffaomini
2011-10-11 16:34

Bild i ansökning

Hej.

Jag brukar ha med en bild i mina ansökningar.
Ser till att det är en uppdaterad bild också.

Rent spontant tycker jag inte att man har mössa på kortet. men jag har börjat fundera lite på det.
Med mössa menar jag ingen som är ner dragen så man inte ser ansiktet, utan det är tydligt ändå.

Vad tycker ni?

Annons:
Halvdansken
2011-10-12 11:01
#1

Beror på vilket jobb du söker. Men min omedelbara reaktion är nej. Ingen mössa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

FrökenFrisk
2011-10-23 10:59
#2

Jag har läst ett antal Personliga brev med bilder. Jag har sett allt från bar överkropp, vin drickare, pälsmössa och själv tagna bilder från badrum.

Det som jag föll för var de bilder så visade personen som person. Alltså inget passfoto men heller inga allt för privat bilder.

Ett exempel var en kille som sökte ett jobb och beskrev att han gärna fiskade, han skickade en bild när han höll upp en stor Öring och såg lycklig ut. Den perfekta bilden tycker jag!

Möss eller ej. Bara kortet speglar dig på ett ärligt sätt.

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Grodan
2011-10-24 01:06
#3

#2 Möss, ska man ha med möss på fotot så är det inga problem… *fniss*

Sårri… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FrökenFrisk
2011-10-24 09:17
#4

#3 Haha :) Skickade iväg inlägget ovan lite väl fort. Det smög nog in lite fel. Kan man ha en öring på ett kort kan man väl ha möss? Flört

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

citytjejen
2012-09-10 17:12
#5

Tycker heller inte att mössa är lämpligt på fotot, möjligen okej om man söker jobb som modist då Glad

Sen är ju halvnakna bilder, eller bilder där man sitter med t.ex ett glas vin i handen eller ser onykter ut, också väldigt olämpliga.

/Christina

Åsa S
2012-09-10 19:30
#6

Nej har man halvnakna bilder + onyktra bilder så är man nog inte så intresserad av att få jobbet.

Brukar ha en bild av mig själv sittandes bland alla blommor på min balkong men så har jag ju skrivit att jag är mycket trädgårdsintresserad.

Fast det där med bild kan ju slå fel med, var ju en undersökning där man kollade ifall bild hjälpte och det visade sig att var det en kvinna som skötte urvalsprocessen så sållade hon ofta bort de hon ansåg vara för snygga. Så är man "för snygg" kanske man ska sätta in osminkade bilder och liknande.

Annons:
FrökenFrisk
2012-09-11 20:33
#7

#6 jag är helt övertygad om att det stämmer till en viss del. Har också läst och hört just detta om kvinnors urval.

Även om vi prata jämlikhet så har vi kvinnor mycket att jobba med inom vårt egna köns-led.

Glad

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Halvdansken
2012-09-11 21:03
#8

Jag går till en replacement/coaching/headhunting-firma nu och de rekommenderar starkt att man INTE har bild.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

FrökenFrisk
2012-09-12 19:29
#9

#8 Varför inte då? Vad är deras motivering till ingen bild?

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Halvdansken
2012-09-12 21:55
#10

Lite olika. Man kanske påminner om någon de inte gillar, det kan verka distraherande, om bilden inte är helt lik kan det vara förvirrande när man träffas, förutfattade meningar om utseende osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2012-09-13 11:33
#11

Jag håller med om att bild ej är lämpligt att ha med i en ansökan. Det är ej ditt utseende utan din kompetens som de skall anställa. Det finns ett fåtal undantag, det är när ditt utseende och din personliga stil verkligen är viktigt för den aktuella tjänsten.

[Forest]
2012-09-15 09:38
#12

10-11 På många ställen är man ett ansikte utåt bla om du jobbar i klädesbutik osv man kan ha sin egna stil många gånger men inte alltid, så jag anser att man får välja ta med bild efter vad man söker för jobb. Jag tycker en bild förgyller lite, men i vissa fall anser jag att det inte behövs. Kanske blir man mer nyfiken på träffa personen som visat sitt intresse för jobbet :)

Upp till toppen
Annons: