Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 4759 ggr
MP3
2011-07-19 09:42

Jobba utomlans

Hejsan!

Just nu är jag bara 15 år men det är ju bara 1 år kvar tills jag ska välja Vilken linje? jag ska gå så jag skriver om detta iallafall.

Jo det är ju då såhär att jag är urless på Sverige. Tråkigt,kallt och inte min stil. Vill verkligen flytta till Bankok när jag har studerat klart och hittat "the one" om han nu finns där ute :P.

Men då undrar jag det där med jobb,eftersom jag inte kommer kunna språket direkt när jag kommer ner Tailändska är ju inte så där direkt enkelt.

Så jag skulle kanske kunna tänka mig att jobba därifrån. Men va finns det för jobb som jag kan utbilda mig till som jag sedan kan jobba hemifrån?. Funderar också på att starta någonting eget. Kanske sälja kläder från webshop till Svenskar och Tailändare men jag vet inte.

Något förslag?

Annons:
Halvdansken
2011-07-19 17:47
#1

"Vill verkligen flytta till Bankok när jag har studerat klart och hittat "the one" om han nu finns där ute"
Tänk om han nu inte vill bo i Thailand.

Utbilda dig färdigt och ta beslutet senare. Du är för ung nu. Massor kan hända. Samal ihopa en bunke pengar och res runt och se. Har du varit i Thailand? varför just dit?

Thailändska är inte bara ett annat talspråk, det är också ett annat skriftspråk. Det är också ett politiskt ganska ostabilt land med många motsättningar i befolkningen. Glöm bort vad du sett från turistresor.

Jag hade väntat 10 år med det beslutet…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MP3
2011-07-26 20:42
#2

Men nu säger vi att han vill det, aldså skulle kunna flytta dit ensam också men vill helst inte vara själv :).

Eftersom jag inte vet vad jag vill så behöver jag förslag på vad jag ska göra. Känner inte för att resa faktiskt. Har redan varit i dom länderna jag vill se :D. Har bott i Spanien ett tag :).

Japp jag har varit där :)

Jo för jag ÄLSKAR staden och det varma klimatet och där finns det större möjlighet för mig att klä mig i min personliga stil som inte finns här i sverige t.ex. kan säkert komma på hur många saker som helst :). Oj glömde också att jag härstammar därifrån,aldså min gammelmormor e thailändsk.

Jo jag vet :). Mm det vet jag också men ja…allt kan ju inte vara perfekt. Har aldrig sett någon turistresa dit :P haha. Men eftersom jag har lite familj där som jag bott hos när vi var där för ja,jag vet inte hur länge sedan,så vet jag hur det är att bo där :).

Hmm…25 då är jag rätt gammal :P flyttar helldre vid 19 kanske 20.

Halvdansken
2011-07-26 20:47
#3

Du är fortfarande väldigt ung när du är 25.

Men ta kontakt med Thailändska ambassaden. Googla. Lär dig thailändska.

Jag flyttade själv till Nya Zealand när jag var 25-26 nånting, men då hade jag en utbildning som funkade där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

colleen
2011-07-27 11:58
#4

Det är ju inte bara att flytta dit för att du vill. Du måste ju ha visum för att få vara i Thailand tex.

Du kanske kan jobba som aupair i något varmare land om du vill bort från Sverige.

~Jag tror på ödet~

colleen
2011-07-27 11:59
#5

Om du inte vill bo kvar i Sverige tycker jag att du ska läsa IB på gymnasiet, då är alla ämnen på engelska utan svenskan då. En bra grund att stå på om du vill utomland. Skrattande

~Jag tror på ödet~

MP3
2011-07-27 13:19
#6

#4

Jo? jag flyttar väl dit jag vill för att jag helt enkelt vill det?XD

Mmm det vet jag så då får man väl skaffa det eller flyga mellan gränsen.

Vill till Thailand ingen annan stans :P.

#5

har gått från 5-9:an på english speaking program aldså bara engelska utom på svenskan så mer engelska behöver jag nog inte :P

Annons:
Honestyisdead
2011-07-31 21:58
#7

#6 Det är ganska svårt att få tillstånd för att jobba i Thailand. Det ska gärna främja landet, tex som tex jobb innom hotell.

Det du kan göra nu är som som redan blivit skrivet samla pengar och läsa Thailändska.

Chilli10
2011-08-04 18:55
#8

För att få jobba i thailand behöver man vara gift med en thai (har jag för mig), sen visum också. Man kan köpa visum för 5 år. Tror det kostar ca 120 000 svenska.

Honestyisdead
2011-08-04 19:19
#9

Här är en länk om non- immigrant visa. För folk som vill jobba i Thailand.

http://www.mfa.go.th/web/2482.php?id=2492

Bra länk med mycket information.

#8

Man måste inte vara gift.

Skulle gärna läsa om detta visum som du skriver om, då summan du säger att den ska kosta är så pass stor. Ett treårigt bussiness visa kostar endast 10.000 THB = 2 340,00 SEK. Har aldrig sett någon information om femårigt, så jag vill gärna läsa mer om det :)

Chilli10
2011-08-04 19:41
#10

#9 OKej.  Måste man inte vara thaimedborgare då eller liknande?

Sök på då! Var vad jag hörde när jag var i thailand förra året. Dvs om man ska stanna där längre än 3 månader som det vanliga visumet man får när man reser in i landet.

Honestyisdead
2011-08-04 19:49
#11

Måste vara thaimedbordare för vadå? För att jobba? :)
Som du ser finns det ett speciellt visum för arbete. Och man måste söka arbetstillstånd innan man söker visumet har jag förstått det som.

Jasså det är bara som du hört. Jag har sökt som sagt, har ju en bror som bor där nu, och något sådant visum har vi varken hört talas om från immigrationen eller sett på forum eller visums sidorna. Därför jag undrade om du kunde länka till info om det :)

Chilli10
2011-08-04 20:02
#12

#11 Nae jag vet inte vad jag yrade om, haha.
Ja precis, när jag var i thailand, av en thailändare :P

Honestyisdead
2011-08-04 20:09
#13

#12 Okey. Säg till om du ramlar över någon sida med info om det visumet, så gör jag det samma :) Kunde ju vara av intresse för min bror tänker jag :)

Annons:
Chilli10
2011-08-04 21:57
#14

#13 Javisst :)
Nu är jag hemma och kan tänka klart (var på jobbet förut :P)
Det jag menade med medborgare i thailand eller att vara gift med en som är det var när man ska ha eget företag. Om jag inte är ute o cyklar igen :P Inlägget ligger ju i kategorin "starta eget" måste varit därifrån jag fick det..

Honestyisdead
2011-08-04 22:03
#15

#14 Okey. Fast jag är lite osäker ändå. Har en bekant som varken var thai eller gift med thai och han startade en dykfirma där borta.

Som man kan se så är det inte alldeles lätt att förstå sig på alla regler och lagar när det gäller jobb i Thailand. Jag e glad att jag inte vill jobba där :P

Chilli10
2011-08-04 22:18
#16

#15 Hmm, klurligt det där. Sambon tog dykarcert där, och där verkade det inte heller vara en enda thai inblandad.. Fast det kan ju ändå ha varit skrivet på ngn där nerifrån..

Haha, exakt :D

Honestyisdead
2011-08-04 22:21
#17

#16 Mycket möjligt att det är så. :)

MP3
2011-08-06 02:13
#18

hehe :) men jaja. Är ju som sakt några år kvar. Men vad tycker ni jag ska utbilda mig till om jag vill jobba i en storstad ?

Halvdansken
2011-08-06 11:37
#19

vad som helst utom bonde…

Vad vill du jobba med? Jag är programmerare. Det är kul.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MP3
2011-08-13 18:18
#20

haha ja bonde kanske inte är perfekt :P.

Jag vill jobba men något socialt. Typ helst inte inom datorer för har det heldre som en hobby vill ha ett jobb där man träffar människor. Men vill inte jobba i skola eller något sånt.

Kanske hotellpersonal? typ stå i lobby eller nåt jag vet inte :)

Annons:
Halvdansken
2011-08-13 18:25
#21

Receptionist är säkert kul. Bara att sätta igång att plugga språk nu då!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2011-08-13 19:14
#22

#20 Ja, receptionist är väldigt socialt, men krävande.
Så som HAlvdansken skriver, sätt igång och plugga språk och läs Hotell och Retaurang på gymnasiet.

MP3
2011-08-18 17:15
#23

#21 JA! haha :D. Men tror jag har ganska mycket språkkunskaper för att inte vara så gammal. Kan tyska då pappa kommer därifrån,min styvmamma är finsk så jag förstår lite grann därifrån sen svenskan som är mitt modersmål,jag förstår ju norska på köpet,pluggar spanska och ska kanske välja Japanska på gymnasiet och sen lära mig Thai.

Haha :D. sen är det väl bara franska och arabiska så kan jag kommunicera med vem som hälst xD haha :).

#22 Aah det blir nog det :)

Tack bägge för svar :)

Godsagare
2011-11-22 09:23
#24

Så roligt att du funderar på att arbeta utomlands!

Du ser ju ut att ha en hel del i ryggsäcken redan, så många språk! Lyckans ost.

Jag tror det är många som jobbar i Thailand utan att kunna thailändska, de flesta där kan ju engelska om jag minns rätt från mina resor dit.

Jag föreslår att du googlar efter forum där sk "expats" hänger som redan bor där. Där kan du säkert få mer matnyttiga tips om just Bangkok.

Följd dina drömmar och det är toppen att du har ett utstakat mål, du kommer nå dit!

Vägen må bli lite krokig och det kanske tar lite tid men vet du vad du vill kommer siktet hela tiden vara riktat mot målet och så småningom är du där!

Stort lycka till och jag är nyfiken på hur det går sen.

Fridaybrew
2011-12-06 03:23
#25

Jag tycker du ska utbilda dig till det som du vill pyssla med, så att du har roligt på ditt framtida jobb och stimuleras av det. För Trivs man med sitt jobb då gör man det bra och då kan man oftast utvecklas bäst.

Sen försöker man match in det så gott det går på dina drömmar då när du är färdigutbildad och klar.  Enklaste sättet är väl ändå bli reseledarslav så att säga, det verkar vara ett skoj jobb och man måste verkligen brinna för det för betalningen är usel och arbetstiderna detsamma. Men det behövs väldigt många reseledare runt om i världen, dock tror jag att man behöver vara 20 år på de flesta bolagen.

Jag sökte in på utbildningen men var för ung, jag hade som mål att bli snowboardinstruktör i USA =) Istället åker jag på snowboardsemestrar och gör annat hehe .

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: