Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 15956 ggr
Sehvrin
5/31/11, 11:07 AM

Är det lönt att skriva in sig?

Jag har två veckor kvar på min utbildning och sedan är jag färdig biolog (5 års studier). Jag har inte jobbat innan jag startade mina studier, förutom sommarjobb cirka fyra veckor varje sommar.

Min fundering: Är det lönt för mig att skriva in mig på arbetsförmedlingen nu när jag troligen blir arbetslös (men aktivt jobbsökande)?

Om jag fattat det rätt har jag ingen rätt till A-kassa.

Jag har dessutom en plan B för i höst som innebär att jag kommer plugga ganska många poäng (men det är distanskurser/kurser jag kan hoppa av om det dyker upp ett jobb). Får jag skriva in mig på arbetsförmedlingen ändå?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Fridaaaa
6/1/11, 9:25 AM
#1

Ja är du arbetslös ska du vara inskriven på af, annars får du ju inga pengar? Och dem kan inte hjälpa dej att hitta jobb.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sehvrin
6/1/11, 9:46 AM
#2

#1 Eftersom jag inte har jobbat tillräckligt mycket innan (man måste jobbat i minst 6 månader i sträck om jag fattat det rätt) så har jag ju inte rätt till några pengar.

Det jag är lite orolig för är att de ska kräva en massa saker (gå på möten, ta onödiga kurser osv) vilket är energikrävande. Jag höjer gärna min kompetens, men på mina egna vilkor. Fast eftersom jag inte får några pengar ändå kanske jag inte måste följa vad de säger? Fast kan det i så fall slå tillbaka mot mig den dagen jag kanske behöver dem igen och då har rätt till pengar?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fridaaaa
6/1/11, 10:44 AM
#3

#2 Ja det stämmer att man måste ha jobbat minst 6 månade i sträck (heltid då tror jag det är).

Jo visst får du pengar om du är inskriven på af, jag har inte rätt till a-kassa men jag får pengar ifrån jobbgarantin :)

Jag går aldrig på mötet, gick hos jobbcoach 6 månader men mer har jag typ inte gjort, åker dit 1 gång/månad och får en lapp underskriven som ska till försäkringskassan, så att jag får pengar. Men mycket mer gör jag  inte :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

martdat
6/2/11, 8:40 PM
#4

finns du i deras register så kan ju ev arbetsgivare kontakta dig för att de vill anställa  dig, man kan ju lägg aupp sitt cv på arbetsförmedlingen,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[isdrakee]
6/9/11, 8:14 AM
#5

#3 Va stämmer det där verkligen?
Jag är i ungefär i samma situation som trådskaparen och blev färdugutbildad för några månader sedan. Skrev sedan in mig på arbetsförmedlingen men dom säger att jag inte är berättigad några pengar och att jag i så fall ska vända mig till soc.

Har dom ljugit för mig? Hur går man tillväga för att få dessa pengar? Just nu lever jag på min sambo och mina föräldrar, inte så jätte kul.

WinterPrince
6/14/11, 11:21 AM
#6

Jag var i denna situationen förra året. Skriv in dig direkt! När du varit inskriven i 3 mån så har du rätt till arbetslöshetsersättning, gäller för unga (minns inte ålder) som inte har rätt till A-kassa.

Annons:
Sehvrin
6/14/11, 11:47 AM
#7

Jag har bestämt mig för att skriva in mig, det kan ju inte skada även om det kanske inte hjälper heller. Nu har jag dock lyckats gå och bli rejält sjuk, så jag får ta och vänta ett par dagar innan jag kan ta mig dit.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fridaaaa
6/14/11, 11:56 AM
#8

#5 Märkligt, jag har inte jobbat, men har ersättning. Man har rätt till det 3 månader efter inskrivning (som #6 säger).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[isdrakee]
6/14/11, 12:19 PM
#9

#5

I så fall tycker jag det är ytterst märkligt att jag inte har fått någon information om det. Jag tog ju ändå upp detta med ekonomiskt stöd med min handledare på arbetsförmedlingen. Kan det ha att göra med att jag har sambo och att han då är försörjningsskyldig? Jag har en föredetta klasskompis som också skrev in sig samtidigt som mig. Hon får inte heller några pengar. 

Är det via arbetsförmedlingen du fått pengar? Vart ska jag vända mig? För detta skulle jag såklart vilja ta vidare. Har jag rätt till stöd så vill jag ha det. :)

WinterPrince
6/14/11, 12:23 PM
#10

Pengarna får man från försäkringskassan, men det går via arbetsförmedlingen. Jag fick en blankett att fylla i varje månad som arbetsförmedlingen skrev under och sen skickade till FK. Sen tog det ca 10dar så fick jag en check på posten.

Fridaaaa
6/19/11, 5:18 PM
#11

#9 Ja så kan det mycket väl vara-

#10 Ungefär samma som jag fast jag får det efter ca 14 arbetsdagar på mitt konto

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sehvrin
6/20/11, 5:35 PM
#12

Nu har jag skrivit in mig och fått en tid med handläggare om typ fem veckor (bråda dagar på arbetsförmedlingen med alla som tagit studenten, antar jag).

Frågade också om det var möjligt att få nån typ av pengar, men han jag träffade sa att det inte var det. Kan det vara möjligt att ni som fått pengar är med i jobbgarantin för unga, eller nåt?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Siggebus
7/30/11, 11:40 PM
#13

#12

Förhoppningsvis har du redan fått hjälp men detta står på Försäkringskassans hemsida:

"

När du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som du blivit anvisad till av Arbetsförmedlingen har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan.

Aktivitetsstödet beräknas på ersättningen från a-kassan, och du får aktivitetsstödet istället för ersättningen från a-kassan. Men du kan få aktivitetsstöd även om du inte uppfyller villkoren för ersättning från a-kassa.

De dagar du får aktivitetsstöd räknas av från de dagar du skulle ha fått ersättning från a-kassan. Det betyder att du kan bli utförsäkrad under tiden du har aktivitetsstöd. Blir du utförsäkrad sänks nivån på aktivitetsstödet, men du har fortfarande rätt till aktivitetsstöd.

Aktivitetsstödet är skattepliktigt och pensionsgrundande, men inte semester- eller sjukpenninggrundande.

Vem kan få aktivitetsstöd?

Du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i något av följande arbetsmarknadspolitiska program:

  • jobb- och utvecklingsgaranti
  • arbetsmarknadsutbildning
  • arbetslivsinriktad rehabilitering
  • arbetspraktik
  • stöd till start av näringsverksamhet
  • projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning
  • vägledning med mera.

Du kan också ha rätt till aktivitetstöd om du deltar i jobbgaranti för ungdomar. Om du är under 25 år krävs att du uppfyller villkoren för rätt till ersättning från a-kassan.

Hur stort aktivitetsstöd får man?
Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa

Uppfyller du inte villkoren för att få ersättning från a-kassan får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.

Om du uppfyller villkoren för a-kassa

Uppfyller du villkoren för ersättning från a-kassan eller är utförsäkrad beräknas ditt aktivitetsstöd på ersättningen från a-kassan. Du kan få högst 680 kronor och lägst 320 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.

Annons:
[isdrakee]
7/30/11, 11:49 PM
#14

.

Fridaaaa
7/31/11, 10:39 AM
#15

#13 Det stämmer inte med 223 kr/dag i aktivitetsstöd, det får varkens jag, pojkvän eller kompisar, 136 kr/dag.
Och vi är med i programmet heltid

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siggebus
7/31/11, 11:16 AM
#16

#15

Jo det stämmer det jag skrev …. men det du får är antagligen "utvecklingsersättning" för ungdomar 18-24 år. Där får man 136 kr om dagen :)

Är man äldre får man det som heter "aktivitetsstöd" och om man inte är berättigad till vanlig a-kassa får man 223 kr.

Två helt olika ekonomiska stöd.

En annan skillnad är att "utvecklingsersättning för ungdomar" är skattefri medan det är skatt på "aktivitetsstöd".

Fridaaaa
7/31/11, 11:23 AM
#17

#16 Men det heter också aktivitetsstöd, säger dem på både af och försäkringskassan men ja jag är under 24.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siggebus
7/31/11, 12:02 PM
#18

#17

Nja, så här står det på deras egen sida (Försäkringskassan) :

"

Aktivitetsstöd

När du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som du blivit anvisad till av Arbetsförmedlingen har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan.

[Läs mer om aktivitetsstöd.](?NavigationTarget=navext(null|wpcnavigation:///wpccontent/Sites/Privatperson/Site Navigation/navigation.xml/~/0/I06/II060/III0601) "Läs mer om aktivitetsstöd.")

Utvecklingsersättning för dig som är 18-24 år

Du som är 18 till 24 år och deltar i det arbetsmarknadspolitiska programmet "Jobbgaranti för ungdomar" har rätt till antingen utvecklingsersättning eller aktivitetsstöd.

[Läs mer om utvecklingsersättning](?NavigationTarget=navext(null|wpcnavigation:///wpccontent/Sites/Privatperson/Site Navigation/navigation.xml/~/0/I06/II060/III0602) "Läs mer om utvecklingsersättning") "

De skiljer alltså på det beroende på hur gammal du är men kallar det lite slarvigt för "aktivitetsstöd" för båda grupperna.

Dock har jag för mig att det är exakt samma blankett man ska fylla i - min dotter hade utvecklingsersättning innan hon fick jobb och det var i alla fall samma blankett som jag fick fylla i när jag hade aktivitetsstöd :)

Skillnaden på de båda stöden är åldern på dem som får det och skatten.

Fridaaaa
8/3/11, 9:20 PM
#19

#18 Ja det är samma blankett.
Ja det är ju slarvit av af och dem, att kalla det för samma:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Highonbluetomorrows]
9/6/11, 11:17 PM
#20

Jag fick i alla fall inte tillgång till jobbgarantin (med dess ekonomiska ersättning) eftersom jag pluggade deltid på distans. Att jag fortfarande kunde ta både deltid och heltidsjobb verkade inte spela någon roll överhuvudtaget. Jag sa även att det jag behövde för att få jobb var att få en praktik (arbetslivserfarehet) men jag blev inte berättigad till en sådan heller.

Så, jag fick noll kronor. Gick på massa intetsägande möten. Fick fylla i en del lappar. Och blev inte hjälpt överhuvudtaget. Om man skulle skriva in sig igen måste man dessutom gå igenom hela processen IGEN, med exakt samma informationsmöten. Och så tror de att de är effektiva…. Nej herregud, försök fixa eget jobb och skriv enbart in dig på arbetsförmedlingen om du verkligen inte kan försörja dig och behöver söka försörjningsstöd (man måste vara inskriven på afm för socialbidrag). Arbetsförmedlingen är dock bra för de som är nyinflyttade i Sverige och behöver den hjälp de kan erbjuda. Eller för personer som inte kan använda internet och googla den där informationen själv…..

Skitmyndighet. Den är föråldrad, byråkratisk på ett ytterst ineffektivt sätt, och bör läggas ned. Kontrollmyndigheter kan man fixa på andra sätt och spara några miljoner skattekronor på köpet.

Annons:
Misarn
11/5/11, 8:20 PM
#21

Jag kan skriva för mina personliga erfarenheter, Arbetsformedlingen hjälpte mig ingenting med arbetsökandet. Det enda positiva är att jag faktiskt fick betalt men hade annars kunnat göra det själv med tanke på att jag har ordnat alla mina jobb på egen hand och inte tack vare arbetsformedlingen.

Kunde inte säga det bättre själv än vad #20 skrev.

Upp till toppen
Annons: