Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 5231 ggr
[luneri]
5/13/11, 11:09 AM

Hur får man jobb

Hejsan,

Jag är trött på att vara arbetslös. Jag vill komma igång med mitt liv och det känns inte alls bra att vara arbetslös nu när man borde vara ute och jobba och skapa karriär och allt det där.

Men jag upplever det som nästintill omöjligt att få jobb. Jag skickar mest in ansökan på platsannonser, och knappt att jag får svar ens tillbaka.

Nu är jag inskriven på flera bemanningsföretag och jag har lämnat ut mitt cv personligen i butiker (har butikserfarenhet).

Inget hjälper….

Jag har en känsla att jag är alldeles för "snäll"  och tar inte för mig. jag antar att det kanske är vad som krävs? men man vill ju inte vara påträngande heller och upplevas som jobbig.

Hur gör ni i era jobbsökanden? Det måste finnas en väg till arbete tycker jag.

Annons:
Mona22
5/13/11, 11:18 AM
#1

Kan ju berätta att där jag jobbade förut så fick vi så många ansökningar så vi slängde hälften utan att ens läsa dem.

Vill du verkligen ha jobb så går du dit personligen och lämnar ditt cv. Skickar du in är du bara en i mängden och oftast läses bara första raden och man avgör sedan om det är värt att läsa mer.

Gå dit och lämna in och sedan ca en vecka senare ringer du och kollar hur det går. Har du bara skickat in gör du samma sak. Ring och följ upp. Det visar att du är ihärdig. har de slängt bort dig så får du skicka in igen.

Visa att du vill ha jobbet. Ansträng dig, då ska du se att du får ett jobb tillslutGlad

Lycka till.

[luneri]
5/13/11, 11:26 AM
#2

Tack för svaret:)

Jag ska ringa de jobb jag skickat ansökan till nu senast och se vad som sägs. Jag är bara rädd att jag ska staka mig eftersom jag kan bli så nervös när det gäller jobb. Det ger inget bra intryck.

Hur ligger det till med jobb man inte har erfarenhet inom och ändå söker trots att det vill ha någon med cafevana? tex har jag sökt cafejobb, men har ingen cafevana, jag har däremot vana från skolkök och kassavana finns. Men är det helt omöjligt att söka dessa? Det finns förmodligen alltid de som har alla kvalifikationer som krävs av dem och man blir bortsållad.

Niklas
5/13/11, 11:27 AM
#3

Jag vet inte vilken sorts jobb du söker, men illustratör ser ut att vara något du skulle passa som. Du ritar väldigt vackert. På såna jobb är det vad du har gjort som räknas mest och bilderna talar ett tydligt språk.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
5/13/11, 11:29 AM
#4

#2: Tänk på att de flesta som söker jobb vill ha ett jobb de kan utvecklas med. Ett jobb som ger dem något tillbaka. Kan de allt redan när de börjar är utvecklingsmöjligheterna små. Självklart kan du söka jobb som du inte behärskar helt från början.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[luneri]
5/13/11, 11:36 AM
#5

#3 Tack! Det hade jag väldigt gärna velat jobba med, så det var väldigt roligt att få höra. Jag ska hålla mig framme på sådana jobb eftersom det är något jag verkligen vill. Tack för att du gav din åsikt det betyder mycket för mig och att man kanske har en framtid inom detta:)

Då är det bara att söka vidare:) huvudsaken måste ändå vara att man har intresse att lära sig tycker jag.

Niklas
5/13/11, 11:46 AM
#6

Exakt, intresse är allra viktigast.

Du kanske kan göra en hemsida där du visar dina teckningar och marknadsför dig som tecknare? DA är ju mest ett galleri. Du kanske har ritat något som någon har använt i något sammanhang, eller varit med på någon utställning? Lyft fram sånt i så fall.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Mona22
5/13/11, 12:02 PM
#7

#2 ALLA jobb jag haft har jag ej haft erfarenhet av men min personlighet och mitt intresse gjorde att jag fick det endå.

Om man säger såhär, jag är utbildad målare men har haft jobb som säljare, flygplanslastare, flygplansstädare, hemtjänstpersonal, personlig assistent och lite andra jobb man måste ha utbildning för egentligen.

har du intresset få finns möjligheten att du kan få jobbet.Glad

[luneri]
5/15/11, 9:45 AM
#8

#6 Jag har sedan i vintras haft tankar att skapa en hemsida och jag känner nu att det är bra om jag kommer igång med den snart. Min bror ska hjälpa mig med den då han är väldigt duktig på hemsidor så jag hoppas det blir bra.

Det är en helt annan sak att ha en egen hemsida.

Tack för tipsen:)

#7Vad bra! det känns mycket bättre nu att söka jobb jag inte har erfarenhet inom. Har kännts så dumt att söka jobb annars som man inte har erfarenhet inom eftersom de vill ha en viss kompetens.

[luneri]
5/17/11, 5:49 PM
#9

Vill bara säga att jag fick komma på arbetsintervju idag! Jag känner mig jätteglad då jag försökt sålänge utan att få svar:) Jag hoppas jag får detta jobb:)

[BigMama]
5/17/11, 9:37 PM
#10

#9

Grattis Luneri och Lycka till med intervjun!

PS Om du får jobbet så fort med ditt konstnärliga på sidan om. Precis som Niklas tycker, hemsida.. håll dig framme och sök sådana jobb ändå. Keep the dream alive! :)

Niklas
5/18/11, 10:32 AM
#11

Jag håller också tummarna. Men tänk på att det kommer fler chanser om inte just det här passar dig. Det är inte bara du som ska passa jobbet, jobbet ska passa dig också. Jag brukar se intervjuer som en chans att intervjua arbetsgivaren för att få reda på om det är ett ställe jag vill jobba på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[luneri]
5/20/11, 9:10 PM
#12

Tack:)

Det gick bra, det är ett jobb genom bemanning, och dagen efter intervjun fick jag svar att jag var en av de utvalda som skulle presentera sig hos företaget där jobbet är. Jag var hos företaget idag och presenterade mig och jag tror det gick bra:) de var väldigt trevlig personal och det kändes som en väldigt bra arbetsplats.

Jag jobbar då och då i en annan butik, men behovet av personal är inte stort där, och idag jobbade jag. sedan när jag hade slutat såg jag på min mobil att rekryteraren hade sökt mig. Jag tror det kan vara beslutet vem som får jobbet, och jag hoppas inte det påverkar negativt att jag inte kunde svara:/ när jag ringde upp hade de redan stängt.

eftersom det är helg nu får jag vänta tills måndag då jag kan få tag på dem igen.

Det är inget jobb med stora karriärsmöjligheter, men jag är glad om jag får det eftersom det ändå är jobb, och som ni säger så kan jag utveckla det konstnärliga vid sidan om jobbet:) Sedan får vi se hur det går med konsten:)

Jag har sökt jobb länge nu, och nu plötsligt fick jag en chans, det känns väldigt roligt:)

Niklas
5/20/11, 10:38 PM
#13

:-) Det löser sig säkert. Att du inte svarade i telefon påverkar säkert inte beslutet. Man tar ju inte den näst bästa för att den bästa inte svarar i telefon.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[BigMama]
5/21/11, 12:57 AM
#14

#13 Glad

[luneri]
5/21/11, 4:29 PM
#15

nej precis, men vi får se hur det går, jag är beredd på vilket bbeslut det än blir

Upp till toppen
Annons: