Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 5152 ggr
yoanna
2011-03-08 17:08

Första jobbet?

Hej där :)

Jag skulle vilja veta hur ni gjorde för att få ert första jobb och vad för jobb det var?.

Själv har jag jättesvårt att få jobb, jag både går ut till företagen och ringer dom och frågar om jobb men det känns alltid som att dom inte bryr sig om att jag ringer/går dit och frågar, utan dom verkar bara jättestressade och irriterade på att jag är där eller att jag ringer till dom.

Har även vart på en intervju på Burger King men fick inte jobbet pga att dom tyckte jag bodde förkångt bort från arbetsplatsen dvs 30-40min därifrån.

Så vad är det man ska tänka på när man ringer/går till företagen och frågar om jobb. Vad ska man säga när man väl har dom på tråden och så?.. Jag brukar alltid låta glad och framåt men aldrig får man något positivt svar. Så era tips är mer än välkommna :)

Har ni några förslag på företag som söker folk, allt från lager till butik? :)

Annons:
[Morfalum]
2011-03-09 22:01
#1

Jag hade tur, jag hade en fot in på både min pappas och mammas jobb (lager respektive personlig assistent), fick lite meriter därifrån som jag har nytta av idag. Men när jag lämnade hemstaden för Uppsala så stod jag på många sätt på egna ben.

Det var min flickvän som tyckte att jag skulle söka jobb inom academic work eftersom jag pluggade. Jag gjorde det, blev uppringd och fick komma på intervju. Trots att jag inte hittade dit och blev 5 min sen så lyckades jag imponera på intervjuaren. Vi hade bra personkemi och gemensamma intressen, jag tror att det personliga spelar in ganska mycket. Blev sedan uppringd åter med ett glatt besked, (jävligt soft), det var något jag fixat själv utan kontaktpersoner osv. Sen efter det fick jag slita på köttfabriken i ett halvår, inte så skoj men lönen var bra.

Om du pluggar kan jag verkligen tipsa om någon deltidsanställning hos något studentföretag. Student consulting, academic work. Finns säkert många fler. Har jobbat för båda dessa inom lager, har fått alla jag sökt faktiskt (jag skojar inte) och jag skryter inte! haha. Det är ganska lätt att ta sig in i dessa verkar det som om man bara gör ett gott intryck och eventuellt har meriter, men det är nog inget måste.

Men annars om man är ung kan jag nog tipsa om bemanningsföretag överhuvudtaget, det är nästan orealistiskt att hoppas på heltid som ung. Bemanning är en fot in i arbetslivet, jag tror de har lägre krav men jag kan ha fel. För lagerjobb, bra lön och ganska enkelt arbete, kolla proffice, plint, randstad, student consulting, academic work. Tycker du ska satsa på detta till en början.  :)

Halvdansken
2011-03-11 19:08
#2

Jag skrev och ringde och gick runt. Men jag hade 3 år på Systemvetarlinjen på universitetet i bagaget. Mitt första jobb betalades med 4.500 i månaden de tre första månaderna. Det var iofs 84, men det var ingen höjdarlön då heller precis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
2011-03-14 11:45
#3

yoanna; hur gammal är du? Råden skiljer sig ganska brett beroende på vilken ålder man är i anser jag…

Sen har man inte råd att vara kräsen när det gäller första jobbet, utan det handlar mycket om att få något att sätta upp på sitt CV. Jag städade under helgerna i gymnasiet och under våren sista terminen i trean hade jag två extra jobb då jag även var telefonförsäljare…

Sök på flera ställen och var noga med att du utformar ansökan olika till olika typer av arbeten är mina generella råd…

[Norrbysa]
2011-03-14 16:03
#4

Jag fick mitt första jobb genom kontakter. Jag hade nämligen sommarjobbat och praktiserat på företaget och gjorde ett bra intryck på min chef. Jag såg till att visa framfötterna och ta egna intiativ och levera bra resultat. När jag var nyexaminerad så hörde jag av mig till samma chef och denna råkade då ha ett uppdrag som passade mig. Nu stormtrivs jag! Glad

Jag tycker man ska vara kräsen när det gäller sitt första jobb. Om man siktar mot skyarna så når man oftast upp till trädtopparna och har en bra utgångspunkt för högre mål. Om man istället siktar på trädtopparna kommer man bara halvägs upp i granen och kan inte njuta av utsikten för alla grenar är ivägen och vägen till toppen är krångligare.

Det gäller att våga satsa och söka jobben man vill ha istället för de som man tror att man kan få - för när man är ny på arbetsmarknaden är man undervärderar man oftast sitt egenvärde. Man kan oftast mer än vad man tror! :-)

yoanna
2011-03-14 17:50
#5

#1 Är registrerad på flera bemanningsföretag men har inte hört något  från dom på ett halv år :/ .

#3 Jag är 20år.

Är utbildad hästskötare på gymnasiet, men om det är något jobb jag verkligen inte är villig att ta så är det just ett stalljobb och telefonförsäljare, känner inte att telefonfärsäljare passar mig då jag hatar att prata i telefon. Men viket annat jobb som helst är jag villig att ta.

[Moa-]
2011-03-14 17:58
#6

yoanna; det är kanske det som är felet… Har du aldrig haft ett jobb så har du inte råd att vara kräsen med vad du tar för jobb! Varför har du utbildat dig till något du inte vill arbeta med?

Bemanningsföretag fungerar inte så i regel att de kontaktar dig när de har jobb till dig, utan du får själv söka jobb genom deras hemsida. Hittar du något du tror passar för så får du anmäla ditt intresse för det jobbet och skicka med en motivering till varför just du passar.

Det brukar också vara enklare att skaffa ett nytt arbete när du redan har ett, så börja någonstans och du kan söka andra arbeten under tiden.

När tog du studenten? Och vart får du pengar ifrån just nu?

Annons:
yoanna
2011-03-14 18:04
#7

#6 jag trodde att jag ville bli det men sen insåg jag väldigt sent att jag inte ville göra det längre.

Tog studenten 09, och pluggar nu på komvux å därigenom får jag studiebidrag.

Problemet e ju just att få in en fot. Och utan erfarenhet inget jobb, å utan jobb ingen erfarenhet.

[Moa-]
2011-03-14 18:37
#8

yoanna; okej, vad läser du för något nu? Har du komplett gymnasiebehörighet eller läser du upp den just nu?

Det är just det jag menar, även om första jobbet inte är något du vill ha så hjälper all erfarenhet för att senare få ett arbete du faktiskt vill ha! Har du haft någon praktik där du har någon möjlighet att få arbete? Extra, deltid eller vikariat, är alla är sätt att komma in på arbetsmarknaden, även frivilligarbeten är bra sätt att få erfarenhet och referenter som är bra att ha när man söker jobb!

yoanna
2011-03-14 20:28
#9

#8 Just nu håller jag på att läsa upp några ämnen.

Bra förslag med det där med friviligaarbeten, ska ta och titta närmare på det :)

[Moa-]
2011-03-15 07:56
#10

yoanna; ja, du får lycka till i ditt arbetssökande! =) Dock håller jag fast vid min åsikt, ett arbete är bättre än inget arbete, och ett arbete leder allt som oftast till fler och bättre arbeten… =)

yoanna
2011-03-15 19:04
#11

#10 Det är sant, jag har nu sökt några säljjobb iallafall. Man måste ju faktiskt börja någonstans, och har man inte rätt utbildning så får man ta den svåra vägen in i arbetslivet, så är det bara. =)

[Moa-]
2011-03-16 11:23
#12

yoanna; det låter toppenbra! =) Hoppas att du får något av dem och som sagt, det är inte tänkt för evigt. Däremot brukar man kunna ha kul under tiden, ofta är det en rolig arbetsplats med kul arbetskamrater! =)

[Theriss]
2011-06-06 12:02
#13

Jag gick utbildning, hade tre praktiker och på det sista stället skrev jag in mig på Rekryteringsservicen. Efter tjugo minter fick jag ett samtal om intervju. Sedan fick jag vikariat och är sedan förra året fast anställd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: