Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 5210 ggr
Anna
2/11/10, 1:34 PM

Starta eget fotoföretag

Jag är fotograf sedan ett par år tillbaka och tänkte starta upp eget företag (enskild firma) nu under 2010. Har läst Företagsekonomi A nu senaste halvåret och läser B-kursen (projekt & företagande) under höst 2010 och vår 2011.

Fyller 17 i sommar och har redan min "affärsidé" färdig eftersom jag sålt bilder sedan 2007. Starta eget vill jag göra för att kunna fakturera enklare när jag säljer exempelvis till tidningar/almanackor.

Vad bör jag tänka på och hur enkelt är det att starta upp firman? Några tips? Glad

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Salladshataren
2/22/10, 6:33 PM
#1

Startaeget.ifokus är kanske bättre ställe att ställa frågan på? Glad

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[SarahOhrn]
2/22/10, 11:10 PM
#2

Du kan lägga upp frågan både här och på starta eget! Jag själv har inga direkt erfarenheter om detta men jag vet att "Enskild firma" är ganska enkelt att starta upp, du får F-skattesedel (använder då ditt personnummer typ) och det är näst intill gratis. Det verkar vara en bra start. Handelsbolag eller Aktibeolag är det lite om att man måste vara fler, ha en viss budget och det kostar en del att starta upp.

Enda nackdelen jag fått fram om enskild firma är att går man i konkurs får man stå för det själv. Men ett foto-företag där man gör produkter och t ex inte köper hem stora lager va saker så verkar enskild firma vara det bästa! :) Men du kan ju kika på Handelsbolag och Enskild firma och se vad du tycker!

Kanske någon mer har bättre erfarenhet och bättre svar! :)

Lycka till!

Mari
2/23/10, 8:01 PM
#3

Ett tips är att gå till skatteverket och prata med dem, de ska kunna hjälpa dig att gå rätt väg.
Det var iaf den informationen jag fick av arbetsförmedlingen Flört
Lycka till!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: