Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 6077 ggr
[SarahOhrn]
2/10/10, 2:20 PM

Jobbcoach idag!

Idag ska jag på mitt första möte med min jobbcoach! Kommer skriva lite i den här tråden vad jag tycker om det och hur det går till och så, ifall någon annan är intresserad av att läsa! :)

Wish me luck!

Annons:
Chestnut
2/16/10, 10:18 PM
#1

Spännande!

Hur gick mötet? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
2/16/10, 10:31 PM
#2

Det gick jättebra! Jag var lite skeptisk innan men min jobbcoach som även jobbar som livscoach/hälsocoach var jättetrevlig och duktig. Dock hade jag redan gjort en del som hon brukar göra med nya klienter, typ skriva CV och berätta hur dom ska söka jobb. Jag har redan sökt jobb så länge så jag söker på alla sätt och vis och har ett CV vilket tydligen ingen brukar ha! :S Så tur att jag gjort en artikel om detta då ;)

Men hon ska kika på mitt CV så småningom.

Det handlar inte bara om jobb utan att få livskvalitet och att må bra psyksikt osv. Så det är skönt att det handlar om allt möjligt. Få upp självkänslan osv. Vilket kan leda till större chans till jobb i längden. Så fick en övning med mig tills vi ska ses om en vecka, där jag ska skriva saker jag är bra på! Det är sånt man behöver tänka på… :)

På det här första mötet pratade vi mest bara och såg lite var jag låg till och gjort en övning där också om hur nöjd man är med saker. Ekonomi, jobb, relationer, familj, mående, osv. Dessutom pratade vi lite om min viktnedgång och sådär, så det är skönt att ha en "Professionell coach" som hon kallas då hon jobbar som just livscoach/hälsocoach och har utbildningar inom detta. Så jag ser fram emot dom här tre månaderna!

Ska fortsätta uppdatera här, mitt nästa möte är i början av nästa vecka.

Stephanie
2/16/10, 10:42 PM
#3

Det brukar vara skönt att få stöd i tunga saker, att kunna prata med någon som förstår hur man känner sig och som kan hjälpa en Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[SarahOhrn]
2/16/10, 11:22 PM
#4

Ja, det är en extra push utöver arbetsförmedlingen med någon man får en personlig relation med och inte bara snackar jobb utan saker runt omkring! :)

BraveandCrazy
2/17/10, 12:48 PM
#5

Hur fick du tag i jobb coachen?
Via arbetsförmedlingen eller?
Är den anställd av arbetsförmedlingen eller utifrån?

Medarbetare på HBT ifokus

[SarahOhrn]
2/17/10, 2:39 PM
#6

Japp, man kan läsa om det längst ner på ams startsida. Dom har avtal med olika coachföretag och då får man ansöka hos arb.förm. om en jobbcoach och dom "köper" då en jobbcoach åt dig i 3 månader.

Har en artikel om detta också! :)

Annons:
velepa1986
2/18/10, 11:14 AM
#7

Jag har också fått en jobbcoach nu, eller har haft i kanske 3 veckor.
För mej är de konstigt att jag inte fick den hjälpen i början, med cv och sånt för då kanske jag hade vart ute på arbetsmarknaden nu..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Halice
3/4/10, 8:11 PM
#8

Jag ska träffa min jobbcoach på måndag. Även jag är lite skeptiskt till dem men jag tror jag har valt ett bra företag. Som håller i massor olika utbildningar och fungerar även som ett bemaningsföretag. Hoppas de har massor av kontakter så man kan få ut sitt namn. Lite jobbigt med kontakter när man är helt ny i en stad.

Vi får se, hoppas vi får en bra personkemi, det gör nog mycket!

velepa1986
3/4/10, 10:15 PM
#9

Är ni nöjda med era?

Jag tycker att min är lite si sådär. Varje gång får min coach in på något vis att jag är gammal, (jag är 23 år). Ganska frustrerande för nu börjar jag ser mej själv som rätt gammal och nu har mitt självförtroende sänkts ganska mycket och jag känner inte alls för att söka jobb längre.  Under grupp övningarna kan hon säja till mej inför alla (jag söker jobb främst på industrier eftersom jag jobbat inom sånt) att jag inte ska komma dit på intervjuer i höga klackar, som om jag va dum i huvudet, jag vet inte vart hon får sånt ifrån för de är sällan jag ens går i sånt. Ah, kärring!

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

[SarahOhrn]
3/4/10, 10:32 PM
#10

#8 Håller med dig! Jag har nog fått från ett bra företag också :) Och det är svårt med kontakter i en ny stad ja, så man kan ju hoppas i alla fall! :)

Personkemin gör vääldigt mycket för att det ska kännas bra. Nästan viktigare än deras utbildning.. Nästan.. Jag har turen att ha fått både en välutbildad, duktig jobbcoach som även jobbar som livscoach och hon är supertrevlig och rolig!

#9 Usch vad trist!! :( Jag har en jättebra coach, hon är väldigt välutbildad inom ämnet och jättetrevlig och rolig. Och får mig att må jättebra! Och kör inte bara på snack om jobb utan livet över huvud taget och allt runt omkring som kan påverka jobbsituationen också. Så jag måste säga att jag är nöjd! :) Det enda problemet är väl att jag ahr CV o sånt som är bra så det blir mycket övningar rent generellt men jag tycker det är bra för mig i alla fall.

Du ska kunna få byta om du inte trivs med henne! Säg till på arbetsöförmedlingen så ordnar dom det.

Halice
3/4/10, 11:09 PM
#11

#9 du måste väll kunna byta om du inte är nöjd! Du är ju inte gammal, jag är själv 23!

Säg antingen som det är till din coach eller till ams som Sarah säger. Det är ju din rättighet som arbetslös. Btw? har du valt en själv eller fick du en tilldelad?

Jag valde ett företag utanför ams och inte en coach ifrån dem… får se hur det blir på måndag.

velepa1986
3/5/10, 10:26 AM
#12

#11 Jag vart tilldelad en coach, ja får nog ta och göra de om hon inte slutar med de hon håller på med. Känns som jag bara blir mot arbetad just nu..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Halice
3/5/10, 11:24 AM
#13

Ja, bara för att du är arbetssökande så betyder inte det att du inte har några rättigheter. Hon är din coach, hon jobbar åt dig och inte tvärtom.

Det kommer bli bättre så småningom…. =/

Annons:
[SarahOhrn]
3/5/10, 12:18 PM
#14

#12 Ja, du ska absolut inte vänta för länge heller, då missar du ju ett bra tag av dina 3 månader när du kan få någon så mycket bättre! :)

Halice
3/8/10, 1:28 PM
#15

Idag var jag på möte med min jobbcoach. Det gick bra och nu har jag lite mer koll på vad de kan göra för mig. Har lite saker som jag ska hinna med att göra till nästa vecka då vi ska ses igen.

Ganska skönt att ha lite att fokusera sig på.

aja, jag skulle iaf kolla upp mina möjligheter till praktik!! Jag vill inget annat än ut på praktik, men eftersom jag är 23 så var det inte säkert att de skulle bevilja det.

Sarah? Du är ute på praktik va? Hur mycket får du i ersättning då?

[SarahOhrn]
3/8/10, 3:29 PM
#16

Jag var också hos min jobbcoach idag för andra gången. Superbra! Det är inte bara inriktat mot jobb utan mycket att få självförtroende, se sina positiva sidor, göra saker för att må psykiskt bra osv men allt detta är ju grundstenar för att få ett jobb och att orka jobba också, speciellt för mig som mår psykiskt dåligt. Rejält psykiskt dåligt! Jag är så glad att jag fått en jobbcoach som även är livscoach, man kan prata av sig lite samtidigt som det följer arbete som en röd linje, men det skulle nog bli långrandigt för mig att bara prata just arbete. Så andra pratar nog också en del sånt här antar jag? :)

Jag gillar min coach jättemycket i alla fall! Förutom att hon är bra på det där är hon supersnäll och lite extra "förmåner", fått en fin bok jag ska skriva mina uppgifter i och andra tankar om jag vill, för mig sjläv. Fick en mapp idag till mina papper bara sådär.. Fått ett bokmärke o en magnet med fina, stärkande ord. Det är sånt där som bara är ett litet plus :)

Fick en övning till den här gången att jag skulle skriva minst 3 positiva saker om mig själv, jag kom bara på egenskaper men skrev 6 st. Hon tyckte dom va jättebra i alla fall! :) Sen ska jag till nästa gång göra 3 saker + att jag fått en övning att läsa igenom som vi ska göra nästa gång, något av Mia Törnblom (håller ju lägligt på att läsa hennes bok också=)). Så jag är supernöjd och har nu ett möte med henne varje vecka i två veckor framöver tror jag… Can't wait! : ) Sen blev ju inte dagen sämre när solen lyser och det är nästan +5 ute :D

#15 Jag är inte ute på praktik ännu, kommer ju in i ungdomsgarantin i maj och får då börja söka praktik. Man ska få 3500 kr tror jag i månaden men sen tror jag man skattar  på det =/ Men varför skulle du inte få komma ut på praktik för att du är 23 år? Jag är 23 år, under 25 hamnar man ju automatiskt i ungdomsgarantin efter 3 månaders arbetslöshet och har rätt till 3 månaders praktik. Dom som är äldre än 25 har rätt till 6 månader, tycker det är lite orättvist jag vill också ut 6 månader då får man bra med erfarenhet…. :/

Salladshataren
3/8/10, 10:41 PM
#17

Vi som är under 25 år får ha 6 månaders praktik… Men inte på samma ställe längre än 6 månader, för de är rädda för att man ska bli utnyttjad.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[SarahOhrn]
3/9/10, 12:19 AM
#18

#17 Va?! Här sa dom att vi under 25 bara får ha 3 månader, min kompis fick bara ha 3 månader. Men att dom över 25 kommer få ha 6 månader… :S Dom kan ju inte ha olika regler…

Halice
3/9/10, 10:28 AM
#19

Frågan är om handläggarna själva vet vad de har för regler att gå efter, jag menar, de är ju ganska stressade och under hög press.

Sarah: Det låter som du verkligen har fått en coach som passar dig! Toppen! Låter som om du redan har fått ut mycket av dina möten med henne!

Hmm, jag har inte "den här gången" bara varit arbetslös i ca 3 veckor så ungdomsgarantin är långt borta för mig. Men min coach tyckte att vi skulle försöka få ut mig på en praktik på ett utav ställena som jag har sökt sommarjobb till.

[SarahOhrn]
3/9/10, 11:09 AM
#20

#19 Ja, det är ju inget sätt att få jobb men det underlättar kanske nästa gång man kommer på intervju o liknande :) Det känns som en bra grej att göra medans man är arbetslös i alla fall.

Ahaa okej! :) Ja, det kanske du får. Jag vill gärna ut på praktik nu också men jag har nästan 2 månader kvar innan ungdomsgarantin också… Eller 1,5 :/

Annons:
Salladshataren
3/9/10, 11:36 AM
#21

#18 Vi har 6 månader här i Skåne, så jag vet inte varför det varierar… Tror det står om praktik på AF's hemsida.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[SarahOhrn]
3/9/10, 2:27 PM
#22

På ams står det "Arbetspraktik får pågå under längst tre månader" i faktablandet om ungdomsgarantin. Så det ska ju gälla i hela Sverige, annars är det rätt "orättvist" om ni får praktisera 6 månader. I den vanliga ungdomsgarantin? I så fall ska jag ta upp detta då borde alla ungdomar få samma förutsättningar, jag praktiserar gärna 6 månader men det får bara dom över 25 år som inte är i ungdomsgarantin göra…

Halice
3/10/10, 2:05 PM
#23

Låter konstigt tycker jag att det inte är samma regler! Säg det till handläggare Sarah!

Jag ska ringa min handläggare idag och diskutera möjlighet till praktik, ska bara lyckas få tag på henne. Får se hur det går.

Ska även skriva personligt brev och CV idag för det är nämligen jobbmässa här i Örebro imorgon. Får se om man får några napp. Jag vet att manpower från Norge kommer dit. Får se om det är något för mig.

[SarahOhrn]
3/10/10, 2:28 PM
#24

#23 Ja, men det står ju t o m på deras hemsida att det ska vara högst 3 månader så i så fall är det väldigt konstigt undantag med 6 månader där nere… Hm! Måste titta på det men generellt är det ju 3 månader så…

Åh vad bra med jobbmässa!! Kan dom inte ha det här också :(

Halice
3/12/10, 9:21 AM
#25

finns det ingen stor stad i närheten som har jobbmässa?

Dock så är inte jobbmässan så mycket att ha. De som är där är kommunerna, de båsen är ju fulla. Och har redan sökt alla jobb som finns ute. Lite utbildningar är ju där, väldigt intressant.

Massa telefonjobb företag är där.

Jag gick dit för att kolla upp hur det skulle vara att jobba utomlands. Får se hur det går med den idéen.

[SarahOhrn]
3/12/10, 10:25 AM
#26

#25 Kanske Göteborg men har inte sett något om det ännu :S

Ja, många är ju där. Så det är väl ungefär som att söka alla andra jobb =P

Mari
3/15/10, 2:29 PM
#27

Det där med praktiken har jag hört lite olika om, det ska vara 3 månader man får men leder praktiken till jobb så finns det chans att få förlängt även om man är under 25år. Så förstod jag det iaf i torsdags när jag pratade med AF :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[SarahOhrn]
3/15/10, 2:31 PM
#28

#27 Jaså?! Till oss sa dom PÅ SIN HÖJD 3 mån. Men det låter ju bra! =)

Mari
3/15/10, 2:34 PM
#29

#28 Jo men då gäller det också att man är garanterad jobb efter sin praktikperiod

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SarahOhrn]
3/15/10, 6:19 PM
#30

#29 Ok ok

Halice
3/15/10, 6:53 PM
#31

Oj, vilket helg det har varit, känner sig lite efter när man inte har suttit vid datorn på ett tag Cool

Har försökt få tag på handläggare - efter mycket om och men så fick jag reda på vem det var. Det är så bra att jag har många papper ifrån ams men ingen utav de namn som står där är min handläggare. Fick ringa deras kundtjänst och fråga om de kunde se det och så fick jag namn och telefon nr. Till en person som jag aldrig träffat. Bra arbetsförmedlingen, bra.

Upp till toppen
Annons: