Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 7870 ggr
Staffan
2010-02-24 10:44

Klyschor i CV:et

Få platser är så välspäckade av klyschor som jobbansökningar. Chanserna till att få jobbet _tror jag_ ökar om du kan undvika dessa och istället välja formuleringar som betyder samma sak men med andra ord.

"Jag gillar att ha många bollar i luften" eller "har många järn i elden" byter du med fördel ut mot något annat. "Jag har en stor social kompetens", är ett annat exempel.

Vilka klyschor kan du komma på?

// Staffan

Annons:
Mari
2010-02-24 10:48
#1

Det jag sett många skriver, som jag inte föredrar att man gör, är till exempel "Jag såg er annons i bla bla och söker härmed platsen"

För mig är det självklart att de själva vet att de har annonserat och att när man lämnar in ett cv söker platsen. Känns faktiskt dumt att påpeka det ännu en gång i cvt - känns mest som utfyllnad när man skriver så.

Eller tänker jag fel? Man kanske måste skriva vart man hittat deras annons och därmed förklara tydligt att man söker platsen? Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SarahOhrn]
2010-02-24 10:55
#2

Tack Staffan, att du startade upp den här tråden! Jättebra :)

Jag tycker också man bör undvika ord som "Jag är stresstålig", "Jag är flexibel" och "Jag är ansvarsfull" osv. Man bör i stället beskriva lite att "Jag klarar av stressiga miljöer bra, då jag jobbat på en lunchrestaurang där det var många gäster och mycket att göra" eller något i den stilen, förklara det och varför man vet att man är det. Då kan man med fördel rikta sig mot något ma har i sitt CV att man gjort tidigare men om inte, så kan man dra ett exempel från något annat man gjort.

Loucar
2010-02-24 15:46
#3

Staffan lite kul de du räknar upp är precis de som jobbcoacherna säger att du ska skriva för att öka dina chanser.Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-02-24 15:54
#4

Vi får inte glömma den gamla godingen "spindeln i nätet" Skrattande

[SarahOhrn]
2010-02-24 20:22
#5

Jag tror inte det ökar chanserna att använda klychorna som t ex Staffan tar där uppe, för då sticker man ju inte ut det minsta… Det känns väldigt negativt, förstår inte att en jobbcoach säger att man bör ha med klychor? Snarare att man skriver liknande saker men omformaterar det lite mer personligt och roligare.

Maria
2010-02-25 19:33
#6

Jag antar att man har ett grund CV (nu är det väääldigt länge sedan jag sökte jobb) men att man sedan kanske får omformulera lite beroende på vad det är för arbete man söker.

Om man är desperat och söker flera olika jobb och då menar jag arbeten som verkligen är olika. Lagerarbete, caféjobb, vården osv. Kanske ska man då tänka på att inte skicka samma formulerade CV till alla ställen.

Bara en fundering..

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[SarahOhrn]
2010-02-25 21:30
#7

#6 Ja, det får man göra. Jag har dock i mitt CV skrivit en kort "profil" som stämmer in på nästan alla jobb jag söker, i något enstaka fall får jag ändra lite sen har jag ju samma meriter och sådant. Men det personliga brevet ska man ALDRIG skicka samma.. Jag skickar en stor del av brevet samma, speciellt till liknande företag men jag ändrar alltid om lite.

halloonsodaa
2010-02-26 14:40
#8

Jag håller på att skriva mitt CV nu. Jag tar studenten i vår och har inte jobbat så mycket förut så jag har liksom inget att jämföra med. Jag har skrivit i mitt CV att jag är en ansvarsfull, trevlig och social person. Är det en sån klycha som jag ska försöka undvika?

Salladshataren
2010-02-28 10:40
#9

#8 Du bör utveckla egenskaperna Glad Alltså typ referera till någon situation där egenskapen är bra.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[SarahOhrn]
2010-02-28 12:40
#10

#8 Jag håller med det #9 skriver :) Det är lite "klychigt" att rada upp att man är ansvarsfull, social och trevlig. Det kan man så klart skriva men man sticker ut lite om man utvecklar det med något exempel och får det till meningar i stället för ord! :)

[Sephrenia]
2010-02-28 13:17
#11

Jag tror det är lätt att klyschorna gör att man höjer upp sig själv lite på en piedestal och där med kommer aldrig kunna leva upp till arbetsgivarens förväntningar, jag är ganska duktig på att underminera mig själv istället pga just detta att jag är rädd för att jag inte kan leva upp till det som står på pappret, sen om jag kan fakturera men inte vill utnämna mig som faktureringsansvarig pga jag inte skött utskick av påminnelser så kanske jag inte kan leva upp till det inom den positionen (dvs reskontra ansvarig). Så jag är livrädd för klyschor i CV:n.

Upp till toppen
Annons: