Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 5121 ggr
[SarahOhrn]
2/19/10, 8:49 AM

Hur söker ni jobb?

Jag själv har innan varit runt och delat ut mitt CV men nu när alla butiker och caféer fått mitt CV så söker jag mest hemifrån på jobbannonser på nätet, skickar in spontanansökningar och så. Jag söker ju även i andra delar av Sverige så där är det svårt att åka och lämna in sitt CV! :)

Några framgångar? Intervjuer? Jag får sällan intervjuer ens av någon anledning och ändå tycker jag att jag har ett bra CV men jag har ju tyvärr väldigt lite erfarenhet. Jag längtar sååå mycket tills jag får börja praktisera i maj ungefär. Då kommer jag i alla fall in i ungdomsgarantin och får en liten inkomst också, just nu är jag ju inte berättigad något allt..

Annons:
David
2/19/10, 2:29 PM
#1

Jag har i princip bara fått arbeten genom kontakter. Till senaste jobbet (innan jag startade eget) blev jag "headhuntad" Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[SarahOhrn]
2/19/10, 2:35 PM
#2

Ja, kontakter är ju allt nästan! Därför är det extremt svårt för oss som inte har några kontakter nästan och i alla fall inga man kan få jobb igenom att få jobb idag :/

David
2/19/10, 2:43 PM
#3

#2. Ja, tyvärr. Att ta sig in på arbetsmarknaden utan kontakter just nu när det ser ut som det gör är svårt, inte omöjligt, men svårt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[kvasthilda1972]
2/23/10, 10:39 AM
#4

Eftersom jag är undersköterska och var arbetslös när jag flyttade till Sundsvall så tog jag telefonkatalogen och ringde runt till chefer på olika boenden och talade om att jag fanns tillgänglig och lite om min erfarenhet. Jag fick på så sätt vikariat på hemtjänsten nära mig, ett annat tips är att ringa 2 ggr så dom förstår att man är intresserad…

Salladshataren
2/23/10, 10:50 AM
#5

Har hört om en tjej som var nere på Malmö centralstation och gick omkring med ett plakat, där det stod att hon ville ha jobb. Så efter en dag så hade hon nog ett 10-tal erbjudanden.

Funderar på göra samma sak Flört

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[SarahOhrn]
2/23/10, 11:17 AM
#6

#4 Det är jättebra, speciellt om man är utbildad inom ett vissa område och ringer arbetsgivare relaterat till detta! :)

#5 Haha, det lät himla bra ju! :D

Annons:
Gullan402
2/23/10, 11:20 AM
#7

Kollar annonser, i dagstidningar och platsbanken.

Kollar telefonkatalogen och ringer runt till möjliga arbetsgivare och presenterar mig och berättar att jag är arbetslös.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

David
2/23/10, 11:22 AM
#8

Man kan kika på tillväxtlistorna (alltså de företag som det går extra bra för) och höra av sig till dem.

Gasell-företagen

Finns en sökfunktion till höger där man kan söka på gasell-företag i sitt län/kommun.

Inte så många som tänker på just den möjligheten, och väldigt många av dessa företag behöver nyanställa.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[SarahOhrn]
2/23/10, 11:24 AM
#9

#8 Tack så jättemycket! Den ska in i länklistan.. Det va ett jättebra tips!

David
2/23/10, 11:27 AM
#10

#9. Det var så lite så…

Det här är ett av de allra bästa sätten om man vill strunta i arbetsförmedlingen och lämna in spontanansökningar.

"Sedan starten år 2000 har vi utsett över 7.200 Gasellföretag, som tillsammans har skapat 167.000 jobb"

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[SarahOhrn]
2/23/10, 11:31 AM
#11

#10 Ja, verkligen! Det är ju lönsammare än att ringa runt överallt nu när företag går sämre, då man i stället kan se vilka som går bättre och ägna sig främst åt dem.

Dock var det ont om företag i Gävleborg men i större städer och så, finns det en hel del såg jag!

Gullan402
2/23/10, 5:24 PM
#12

Ringde till en grannkommun idag (för sjuttioelfte gången) och sökte timanställning, vilket resulterade i en anställningsinterju på torsdag för ett 3 månaders vikariat! :)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[SarahOhrn]
2/23/10, 6:20 PM
#13

#12 Åh, grattis! Lycka till :) Let us know!

Annons:
martdat
2/23/10, 8:51 PM
#14

jag har i oför sig jobb nu, men jag brukar fråga på plats om jag är på ett ställe och känner att jag skulle trivas  och att det skulle passa mig,

läser jag i anonser på platsbanken elr tidningar så ringer jag om det är möjligt, mailat om jag måsste, skickar aldrig CV, de får nog CV n så de drunknar ändå, jag har inget heller,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nitro
2/23/10, 9:09 PM
#15

Oh, min sambo söker nytt jobb i nytt län nu, hittade en hel del nyttigt på den länken! Jobb han jobbar inom finns med där. Ska be honom ringa!

[SarahOhrn]
2/23/10, 10:39 PM
#16

#15 Vad bra att du fick nytta av länken! Den va verkligen jättebra :)

Loucar
2/24/10, 9:56 AM
#17

Sökdatabaser av olika slag, platsannonserna, spontanansökningar. Håller med om att man sällan blir kallad till intervju trots att jag har bred erfarenhet och ett bra CV. Men de jobb jag sökt har det oftast varit över 600 sökande till och man vet ju inte vad man konkurrerar med.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[rolnor]
2/24/10, 7:16 PM
#18

Mitt viktigaste jobb hittils fick jag genom att skicka in mitt CV och en ansökan med en ganska "kaxig" attityd; "Se det här som ett erbjudande och inte som en bön" Det var "rätt" person som läste min ansökan (på f.d. Astra, numera AstraZeneca) och jag fick jobb direkt. En sak som gjorde att jag fick in en fot på arbetsmarknaden var att jag skrev "Ha en trevlig dag" på slutet av min ansökan.

martdat
2/24/10, 7:42 PM
#19

#18 ja man måsste nog sticka ut lite så att de minns när de läst ett par hundra,,, , Kul att du fick jobbet,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: