Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 5824 ggr
halloonsodaa
2/26/10, 2:54 PM

CV+personligt brev

Jag håller på att skriva CV och personligt brev. Jag tyckte att det såg bra ut tills jag började leta efter lite information här. Jag slutar gymnasiet till våren och har bara haft sommarjobb hos min pappa. Har haft lite praktikplatser också men inga som är värda att nämna. Hemma har jag en gård som jag driver med min familj. just nu står det 6 hästar i stallet.

Hur ska jag skriva? Jag har nästan ingen erfarenhet och jag behöver verkligen ett jobb!

 tacksam för svar!:)

Annons:
[SarahOhrn]
2/26/10, 5:33 PM
#1

Skriv det lilla du har, sommarjobben, praktik och utbildningen du går nu. Sen tar du upp det andra i det personliga brevet, där du förklarar om hur du jobbat på gården osv. Det är mitt förslag. :) Lycka till!

halloonsodaa
2/26/10, 6:07 PM
#2

#1Tack så mycket för förslaget:). Jag vill inte använda mina praktikplatser som referens då jag inte har några bra omdömen därifrån och då känns det nästan onödigt att ta upp dem:/ Tänker jag rätt då eller ska jag skriva dit dem ändå?

[SarahOhrn]
2/26/10, 7:09 PM
#3

#2 Du kan skriva praktikplatserna som erfarenheter, du behöver inte ha dem som referens för det! :) Dom ringer inte dit om du inte anger dem som referens. Jag har inte heller bra referenser från mina praktikplatser men dom står med under erfarenheterna ändå.

Jag har inga referenser alls men har man några är det bäst att ge dem när man är där på intervju i så fall. Annars är det bara att fylla i att du praktiserat där men inga referenser :)

Mammzing
2/26/10, 8:34 PM
#4

Jag har varit hemma med barn mellan 1983-1999.
Bara haft nåt ströjobb som städ och sånt.
Innan jag fick barn jobbade jag lite men var ochså egen företagare.
Har knappt nå referenser och känner mej rätt värdelös när jag söker jobb.
Tycker hela tiden jag blir omsprungen av yngre.

halloonsodaa
2/26/10, 11:43 PM
#5

#3Okej. Ja vi får se om jag skriver dit dem… Det skulle vara lite jobbigt om de frågar om de får kontakta dem och så säger man nej. Haha, då tror jag att de börjar fundera^^

#4 Tycker det är dåligt. De ska ju ta personen med mest erfarenhet och bäst utbildning.

[SarahOhrn]
2/26/10, 11:49 PM
#6

#5 Nej, dom brukar inte fråga om dom får kontakta dem utan i så fall bara om du har referenser. Dom har dock aldrig ens frågat mig efter några referenser över huvud taget. Säg bara att du inte har någon kontaktperson dit som vet vad du gjort osv. Det är bra att ta med då det är ännu svårare utan några erfarenheter. Man ger ju inte heller ut referenser utan att ha frågat själva referenspersonen och det kan ju vara möjligt att den personen inte ens vill vara eller tycker sig vara bra ngo som referens. Så det är nog ingen fara att skriva ut det.. Som sagt, jag skulle inte heller ge mina praktiplatser som referenser men har med dem ändå :)

Håller inte riktigt med om att dom bör ta personen med mest erfarenhet o utbildning, för då skulle jag och många andra unga vara utan jobb! :) Men jag tycker den som passar bäst för jobbet, som är bäst lämpad på olika sätt, även personlighet. Men jag tycker man ska ha lika stor chans både som ung och äldre. Dock kan jag inte säga att jag som ung har fått något heller då är jag i stället för oerfaren :) Jag tycker dock att alla andra tar jobben från mig… =P

Annons:
halloonsodaa
2/26/10, 11:54 PM
#7

#6 Okej då vet jag. Var lite orolig över att de skulle fråga. Mina föräldrar sa att de kunde göra det men det var ju ganska länge sedan de sökte jobb^^

Ja det har du ju rätt i, att den som passar bäst ska få jobbet. Men det finns ju inte så många jobb att få nu över huvud taget så man måste ju räkna med det också. Sen är det väl så att det är fler unga ute på jobbmarknaden är äldre? Då kan det ju alltid vara så att det känns som om de yngre kör över en fast det är så att de är flest unga som söker jobbet:)

[SarahOhrn]
2/26/10, 11:59 PM
#8

#7 Risken finns ju alltid men säg då bara att du inte har någon referensperson där. :)

Salladshataren
2/28/10, 10:38 AM
#9

Man kan använda en lärare som referensperson.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Upp till toppen
Annons: