Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 8495 ggr
[SarahOhrn]
3/19/10, 11:31 PM

Var söka praktik? Svårt att få praktikplats?

Ni som sökt praktik, hur svårt har det varit att hitta praktikplats?

Någon som vet om man praktiserar via ungdomsgarantin på arb.förm. måste praktikplatsen då betala något eller är det gratis för dem att ta emot en praktikant därifrån?

Jag vet inte riktigt var jag ska söka, vill gärna vara på café eller eventuellt kundtjänst eller butik men frågan är var det är lättast att få jobb sen. Vill ju gärna vara på en plats där man har chans att få fortsätta sen åtminstone extra/deltid… :)

Perfekt att praktisera över sommaren förutom att dom redan har sommarjobbare, men "gratis"(?) arbetskraft har dom väl sällan nåt emot. Men det positiva är att jag till hösten då är färdig och behöver jobb, då många kanske börjar plugga, sommarjobbarna slutar osv :)

Annons:
Åsa S
3/20/10, 4:41 PM
#1

Arbetsgivare är inte alltid positiva till praktikanter som kommer från arbetsförmedlingen. Så det kan vara bra att visa sig framåt och ambitiös och visa att man vill lära sig ex. fundera på vad du vill med praktiken ex. blir de mer positiva ifall du söker praktik inom ett område du funderar att söka utbildning inom. (de flesta jobb numera kräver mer än gymnasieutbildning även butiksjobb finns det eftergymnasiala utbildningar för). Skriv ner mål med din praktik och var inte rädd för att prova nya saker och att hugga i. Förbered dig väl innan du söker varför vill du ha praktik just där och varför ska de ta emot just dig, vad har du att ge (mer än gratis arbetskraft)?

Ring runt och fråga arbetsgivare och får du ett nej så är det inte hela världen. Är det någon arbetsplats som säger nej och du känner att detta var ju den typ av yrke jag vill ha i framtiden, fråga arbetsgivaren om vad du skulle behöva för kompetens för att få jobb inom området och om de vet hur arbetsmarknaden för yrket ser ut.

Själv har jag inte haft några problem med att söka praktik men jag går på en KY utbildning där 1/3 är praktik (ca 90% på KY-utbildningar får jobb efter avslutad utbildning). Det är när jag sökt praktik som jag märkt att de inte är så förtjusta i praktikanter från arbetsförmedlingen som tyvärr ofta inte är så intresserade av sin praktikplats men de går dit för att få sin ersättning men visar litet intresse för arbetsuppgifterna. Tyvärr förstår inte en del att ens eget beteende kan få negativa följder för andra.

[SarahOhrn]
3/20/10, 6:01 PM
#2

#1 Jo, det är klart. Jag vill ju verkligen vara inom café, då det är vad jag vill jobba med i framtiden. Vet inte vad jag ska plugga dock inom det… Tror inte et behövs heller om jag får lite erfarenhet! En butiksutbildning har jag, fast från komvux då.

Ahaa, ja det är klart! Jättesynd då jag verkligen inte är ute efter att få pengarna utan jag kommer söka inom det jag verkligen vill jobba med, och jag skulle kunna döda (nästan, hehe) för ett jobb! Så för min del handlar det inte alls om det men tyvärr kan dom väl tro det, jag får helt enkelt förklara hur det ligger till och visa hur intresserad jag är.

TomasLinen
3/12/11, 5:23 PM
#3

We got new Internships in Spain. Deadline 31 march 2011.
http://www.demg-international.com/en/find-internships/taglist/list.html
Envía el curriculum si te interesa alguna oferta para hacer prácticas en empresa. Fecha límite: 31 de Marzo del 2011
Gracias!!

[linnzy]
3/12/11, 9:42 PM
#4

hej!

Jag tycker att det har blivit svårare och svårare att få praktikplats, var i tio butiker i fredags. I de flesta var det blankt nej, i några hade de redan folk fram till hösten…

Himla jobbigt är det.

någon berättade för mig att arb.f. har ett sk praktik-stopp enl. hennes handläggare men det står inget om det på ams.se.

Upp till toppen
Annons: