Annons:
Etikett04-yrken
Läst 8876 ggr
Sprung
2010-08-16 02:18

Hur kan man komma på vad man vill jobba med?

Hej!

Jag är 25 år nu och har fortfarande inte kommit på vad jag vill arbeta med. Jag har ett jobb nu och har haft 3 olika jobb innan på olika områden. Men inget av det har fastnat och jag känner ingen tillfredställelse med det jag gjort/gör.Jag har jobbat med det jag utbildade mig till men som sagt det är inget jag vill göra resten av livet.

Finns det något sätt där man kan få hjälp eller utforska själv vad det är man vill göra?Jag har länge varit inne på att starta ett eget företag där man kan styra över sitt eget. Men eftersom jag bor i en mindre stad så är möjligheterna här lite begränsade med vad man kan starta. Eller har jag fel?

Jag har bollat fram och tillbaka med familj och vänner men inte direkt kommit fram till något.

Jag är tacksam för att jag har ett jobb i dessa tider men man vill mer.

Så om någon har hjälpmedlet för detta så är jag tacksam!=)

Annons:
tsset
2010-08-17 18:36
#1

Möjligheterna är det väl egentligen bara du som sätter gränserna för. Att du bor i en liten stad hindrar dig inte - du har många möjligheter!

Vad saknas i din stad nu? Vad tror du att du skulle kunna göra bättre?

Eller starta något som du kan sköta från vartsomhelst - du kan alltid ha e-butik osv. på något ämne, tillverka och sälja till butiker osv osv.

Du kan också starta något helt nytt - har ni någon tom lokal som skulle kunna användas till något? Din fantasi sätter gränserna! Så länge du kan tänka ut hur du ska göra en vinst på något så är allt möjligt

Rent arbetsmässigt - sätt dig ned och skriv en lista över sånt du tycker om att göra, vilka dina starka sidaor är, vad du gör när du trivs som bäst. Fundera på tillfällen då du tänkt -"det där kan jag göra bättre/minst lika bra", "det där skulle jag vilja göra".

Ett hett tips är att inte utgå från de platsannonser som finns - de nämner bara en bråkdel av alla typer av jobb som finns och ibland kan man även få uppfinna en ny jobbtyp då man känner att den saknas i dagens läge… ibland vet ju inte företagsledarna ens att de har behov av en, de bara saknar "något" för att få verksamheten att gå runt smidigare…

Sprung
2010-08-19 02:57
#2

Tack för svaret! Ska knåpa ihop en lista och sen vad jag kan komma fram till. Helst vill jag starta eget eftersom jag gillar att ta egna beslut och även ha en chans att jobba med något jag verkligen gillar.

Får ta och skriva ner saker, man glömmer lätt saker som kan vara bra=)

asvensso
2010-08-23 17:04
#3

Jag har for mig att arbetsformedlingen har nagon sorts frageformular/test man kan gora for att se vad man kan passa till. Kanske en av flera metoder.

Sprung
2010-08-25 19:06
#4

Jo, arbetsförmedlingen har ju ett sådant test men jag har gjort det och det kändes som det blev för brett resultat. Well i don´t know. Känns som den eviga frågan=)

Tangotime
2010-09-09 11:15
#5

Sök på google eller någon annan söksida. Det kan säkert finnas tester på nätet som du kan göra och få lite mer tips och nya idéer! Jag sitter lite i samma sitts som du fast är 30år och har nog provat på allt känns det som! Ridlärare, montör, bil uthyrare, budbil, lastbilschaufför, hemtjänsten, inne säljare osv osv… Jag har inte en aning om vad jag vill göra nu. Men det är bara att ge sig in i nästa "kategori"!

Sprung
2010-09-12 13:15
#6

Jo, jag googlade och det finns lite olika test, resultatet blev lite olika på testerna men nästa alla inom samma område.

Jo jag har provat endel jag med, Innesälj, industri, handel, montör, reklam. Men det känns som man vill hitta ett jobb som man trivs med. Men eftersom man har en liten på väg så kan man kanske inte dra iväg å läsa i 2-3 år just nu.

Men tillslut så kanske det bara ordnar sig på ågot sätt=) Vem vet. Ingen som varit i den här situationen med små barn?

Annons:
Tangotime
2010-09-12 16:29
#7

Jag sitter här med en tös på två år och vet inte alls vad jag vill göra. Men jag ska börja arbetsträna på en rekond firma och det känns hur kul som helst! Jag har kommit på att jag inte KAN sätta mig ner och "bara" bestämma mig för vad jag vill jobba med. Utan jag måste nog prova på fler saker innan jag vet. Eller så kommer jag aldrig att veta Skrattande

Båda mina föräldrar vet fortfarande inte vad dom skulle vilja jobba med :-)

Ketang
2011-03-30 11:41
#8

Om du pratar med någon på arbetsförmedlingen kan du få be om att göra ett test på vilka yrken som kan passa dig. Jag gjorde ett sånt för ett par månader sen och mycket av det som kom fram känner jag skulle passa mig ;-) Det kan vara värt att testa i alla fall!

yoanna
2012-05-03 15:02
#9

För mig känns det som att bästa sättet att komma på vad man vill arbeta med är få chansen att prova på olika arbeten. Det skulle jag vilja göra iallafall, men det känns väldigt svårt när man inte har någon riktig erfarenhet eller är utbildad mer än gymnasiet :P

Upp till toppen
Annons: