Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 6959 ggr
[Hhannah]
2010-11-19 01:15

Socialbidrag?

Vet inte om jag är på rätt "tråd" o skriver nu? Men jag är lite nyfiken om socialbidrag. Hoppas någon kan hjälpa mig. [:

Det är så att jag bor tillsammans med min sambo & han ha jobb & allt. Han har tillräckligt att försörja oss båda med mat. Men han ha jätte mycket & höga räkningar, skulder & lån. O sen är de ju annat som kostar.

Men nu är de så att jag vill också kunna bidra med något. Jag letar jobb, men är hur svårt som helst att få jobb utan utbildning. Det är snart jul, och då vill jag kunna köpa julklappar till honom o min familj.

Men jag vill inte fråga han om pengar. Jag hatar fråga honom om pengar. Han har redan så mycket att betala! Och hur kul är de o få en julklapp av sina egna pengar liksom? Sen vill jag ju även köpa saker till mig själv & vill inte "tigga" pengar av honom hela tiden. De känns fel.

Mår väldigt dåligt av detta och undra om man kan få socialbidrag även fall min sambo ha jobb? Hur snabbt kan man få stöd från dom? Om jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen måste man ju vänta 300 dagar, och vill gärna ha de innan jul. Och vill jätte gärna "fräscha" till mig själv o göra om mig lite för hans skull. Överraska honom liksom [:

Någon som vet vilken på soc man ska prata med o hur snabbt man kan få bidraget OM man nu få bidrag ? [: Tacksam för svar!

Annons:
Halvdansken
2010-11-19 11:36
#1

Jag är ingen expert, men jag tror att det är hushållets inkomst som gäller. Sen är det ju inte skattebetalarnas uppgift att ge dig pengar så att du kan köpa julklappar och piffa upp dig.

Kan du inte utbilda dig vidare?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hhannah]
2010-11-19 13:21
#2

Nej, självklart inte. Men vill ju kunna bidra med något. Som typ mat o dylikt.

Jag har inte den tanken redigt, men nu är jag ju 18, så de kostar väl pengar för mig nu?

Halvdansken
2010-11-19 13:50
#3

Man får ta studielån. Har du gymnasiet klart?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hhannah]
2010-11-19 17:33
#4

Nej, hoppat av skolan helt då jag inte klara av det.. :/ Ja, lån, så måste man betala tillbaka. Men hade tänkt gå folkhögskola om något år eller så. Är så fruktansvärt skoltrött så väntar gärna med det o försöka skaffa ngt jobb (vilket är as svårt). [:

Halvdansken
2010-11-19 18:13
#5

God ide med folkhögskola. Jag har själv inte gått på en, men har kompisar som gjort och de har trivts väldigt bra.

Jag tror på jobbsökarvarianten de kört i lyxfällan, dvs gå in i butiker och fråga om de behöver hjälp. Speciellt mataffärer brukar ha omsättning på personalen. Eller McDonalds o liknande. Eller bensinstationer. Oftast ger de internutbildningar som du kan ha nytta av senare. Allt du lär dig kan du använda senare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hhannah]
2010-11-19 20:45
#6

Jo, ja letar lite överallt just för tillfället. Spelar inte så stor roll vad de  är för jobb, bara de ger lite cash [[:

Och jag tror osså att Folkhögskola är en ganska bra ide ! [: Hoppas jag!

Annons:
Yoda
2010-11-20 14:34
#7

Nej, socialbidrag kommer du inte att kunna få om din sambo har lön.  Det är inkomster som räknas, inte utgifterna. Vilket jag ärligt talat har full förståelse för.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[Hhannah]
2010-11-20 17:05
#8

Jo, men han ha ju inte råd med kläder tillexempel? De äär ju bara mat, hundmat, bensin, räkningar, skulder, lån, o mkt lite nöje som han ha råd med o betalar..

Halvdansken
2010-11-20 19:45
#9

Prata med Sos, men jag tror inte du får nåta pengar. Och de tar inte hänsyn till sånt som hund eller bil (om man ens får ha nån).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hhannah]
2010-11-20 23:34
#10

Jag gör ett försök iaf. [:

Yoda
2010-11-21 14:48
#11

Nej, men om din kille hade tjänat 100 000 kr i månaden och haft skulder för 95 000 kr så hade det inte gjort någon skillnad.

Det är som sagt inte utgifterna som spelar roll, utan inkomsten.

Då kanske det är bättre att ni ansöker om skuldsanering, eventuellt lägger om lån, pratar med bankrådgivare över er ekonomi osv?

Bil får man endast ha i nödfall hos Soc, dvs om det föreligger goda grunder till det.
Soc är ju liksom sista utvägen och så länge ni har en inkomst som täcker levnadstandarden ser jag ingen anledning varför skattebetalarna ska betala era kläder. Jag kanske låter hård, men jag tror ofta det finns en annan utväg.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Ylva_87
2010-11-23 17:20
#12

Föreslår att du går in här och läser om ekonomiskt bistånd så kanske du får mer kunskap om det. http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/

Av det du skrivit låter det inte som att du kommer att beviljas ekonomiskt bistånd. Du har alltid rätt att ansöka. Det görs en enskild bedömning i alla ärenden, men i länken ovan kan du läsa hur lagen ser ut och vilka riktlinjer som finns.

Ylva

becka89
2010-12-03 12:53
#13

Hejsan

Jag går på socialbidrag/utvecklingsersättning via arbetsförmedlingen, men bor hemma hos mina föräldrar, hade jag bott hos min pojkvän hade jag inte fått hjälp från socialen men hjälp från arbetsförmedlingen får jag oavsett.

Hur länge har du varit arbetslös?? Du borde få hoppa in på något program på arbetsförmedlingen när du har varit arbetslös i 3månader då får man oftast hoppa in i ett program som heter UGA det är ett program som hjälper en med att söka jobb och skriva cv:n m.m. då har du rätt att få pengar från arbetsförmedlingen eller ja du får dom från försäkringskassan jag får 2900kr men då har jag inte hoppat av gymnasiet, så du kanske får 1800kr istället men är bättre än inget.

Annons:
Halvdansken
2010-12-03 15:00
#14

" få pengar från arbetsförmedlingen eller ja du får dom från försäkringskassan"

Du får dem faktiskt från skattebetalarna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

becka89
2010-12-03 17:33
#15

#14 Och finns det inga jobb så måste man ju leva på något… Jag är inte helt dum i huvudet, det är som att det är min släkt som betalar eftersom att dom betalar en jävla massa i skatt, Det dom betalar i månaden räcker till säkert en 30 ungdomar så inget att tjafsa om ens

Upp till toppen
Annons: