Annons:
Etikett11-praktik
Läst 7461 ggr
SimsBrooke
2010-10-21 22:49

Praktikplats genom AF(Snabba svar uppskattas)

Hej jag luskar lite i en sak åt en kompis.. 

Hon ska åka och kolla på en praktikplats i morgon och det är ca 2.5 mil. Tydligen kommer hon inte få någon reseersättning för att det är för kort.

Är det någon som vet om detta stämmer eller har hon rätt till att få reseersättning för att ta sig dit till sin praktik??

Snabba svar uppskattas

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Fridaaaa
2010-11-03 14:43
#1

Kostar resan under 600 kr/månad så måste hon betala själv, men kostar det t.ex 1000 kr på en månad så betalar hon 600 kr och AF 400 kr av dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2010-12-03 21:24
#2

Precis, självkostnaden är på 600kr/månad.

Själv tycker jag det är sjukt. Man arbetar gratis för att komma ut i arbetslivet. Då tycker jag gott och väl att de kan så för resekostnaderna, åtminstonde!

Fridaaaa
2010-12-04 11:40
#3

#2 håller med dej!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mammzing
2010-12-17 17:34
#4

Praktikplatser är bara skit!
Inom ungdomsgarantin så är ju ungen borta från den öppet arbetslösa statistiken.

Mej vill dom oxå ha ut på praktik.
Jag är 50+  å ska ut på prakitk för 225 kr/dag.
Det är jättebra för mej och ger mej bättre chans på arbetsmarknaden.

Men vad ska jag leva på?

Tror inte praktiken leder fram till nåt fast jobb som jag vill ha.
Det är väll som ungdomarnas praktik, man är billig arbetskraft för företaget!

Fridaaaa
2010-12-17 17:42
#5

#4 Håller med, i ungdomsgarantin/jobbgarantin så har man 135 kr/dag bara (om du har ett gymnasiebetyg)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2010-12-17 17:48
#6

#5 Det räcker med 3 årigt gymnasie. För jag gick ut med samlat betygsdokument och inget slutbetyg, men får samma som alla andra.

Men visst är det dåligt. Hela systemet borde göras om, så de med praktik inge går back utav praktiken alls, då man jobbar gratis (tänker på resekostnader osv, som man nu betalar 600 kr för själv innan man får ersättning).

Det borde oxå löna sig att ha praktik, dvs mer pengar för den som har praktik.

Att en 50+ ska ut på praktik som inte leder till jobb tycker jag är lönlöst, får man inte jobb på de meriter och erfarenheter man borde ha vid den ålder så lär man inte få det utav en praktik på en arbetsplats på 3 månader.

Annons:
Fridaaaa
2010-12-17 17:55
#7

#6 Ja det var ju det jag skrev. Men du måste ha fullständigt betyg, har du bara samlat betyg (gått 3årig gymnasieutbildning men har minst 5 ig så har man samlat betyg istället), då får man mindre pengar, och har man hoppat av gymnasiet helt för man med mindre pengar.

Hela system är dåligt JA, riktigt dåligt!

Jag tycker att är man på praktik ska man få ha mer pengar under den tiden. Kostar ju med resa osv plus att oftast jobbar man ju på sätt och vis.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2010-12-17 18:07
#8

#7 Ja, det fick jag oxå förklarat för mig när jag skulle få detta. Men trotts att jag har samlat betygsdokument och dom vet om det så får jag 135 kr om dagen. Sista utbetalninge va på 20 dagar och jag fick 2700 kr. 2700/20=135

Om man däremot däremot hoppas av får man mindre, ja..

Vill även säga innan det blir en ilsken debatt om det jag skrev tidigare, att man ska få mer pengar om man har praktik, va att man givetvis inte skulle få fullständig lön, men att det skulle löna sig att ha praktiken istället för att sitta hemma och vicka på tårna. Vet många som sitter hemma och inte vill ut på praktik då dom anser att dom har det lika bra hemma och dessutom att dom inte får mer pengar ändå, de dom inte fattar är att det kan ge dom en knuff i arbetslivet.

Fridaaaa
2010-12-17 18:42
#9

#8 Märkligt, för jag har fullständigt betyg och jag har med 135kr/månaden.

Jag får ca 2800kr i månaden

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2010-12-17 18:54
#10

#9 Jo, men så är det. Man ska få runt 3000 kronor i månaden, eller strax under beroende på hur lång månaden är och hur många röda dagar den har.

Anledningen till att jag får så lite är för att jag jobbat 1 dag denna månad, så om jag inte hade gjort det hade jag denna månad fått 2835 förhopnningsvis.

Fridaaaa
2010-12-17 20:12
#11

#10 Jo det vet jag att man får :D Jag har med jobbat några dagar vissa månader så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lessway
2011-01-06 22:18
#12

Hej ,

Jag skulle uppskatta om man kan få praktik någon stans, men… ingen vill ha mig, även om jag vill jobba gratis…

Jag har två högskolor utbildning, inom ekonomi och administration.

Någon vet, hur man kan få praktik genom AF? Dom aldrig säger att det finns praktik platser, de säger sök på eget hand, men som sagt, ingen vill ha mig, har sökt massa praktik platser, även massa jobb, men men…

Fridaaaa
2011-01-07 21:52
#13

#12 Samma här:S
Men du ska få hjälp av din handläggare på af att hitta praktik du vill vara på om du inte hittar själv

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mammzing
2011-01-14 08:53
#14

Det har varit endel på TV nu om hur företag får bidrag och utnyttjar arbetslösa. Skit tycker jag!
Själv ska jag få en coach nu.
Får se om hon hittar jobb eller om jag själv hittar.

Fridaaaa
2011-01-14 10:46
#15

#14 En jobbcoach menar du? En sån hjälper dig bara att skriva cv mm, hjälper dej inte på det sättet atthitta jobb

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: