Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 7860 ggr
TeamVanity
2011-01-07 21:52

Hjälp med det personliga brevet!

Jag har sett mig omkring på nätet efter ett bra personligt brev att använda mig av som inspirationskälla eller guide för hur jag ska skriva mitt eget personliga brev, men jag tycker inte många av de är särskilt bra eller så är det jag som är fantasilös och dålig på att utnyttja dem till min fördel.

Jag har försökt ett tag nu, men kommer ingenstans.
Finns det någon här som kan tänka sig att hjälpa mig skriva ett personligt brev? Det skulle uppskattas oerhört mycket.

Annons:
[ErikSvensson]
2011-01-08 22:25
#1

Skulle kunna tänka mig att läsa det när du har det.

Kom ihåg att framhäva vad du kan göra för företaget och rikta in dig på just det företag du söker (inga generella brev alltså.) Läs på allt du kan, skriv ner dina styrkor och framhäv dem. Ju bättre du framhäver dig desto större chans är det det att du får jobbet. Skrattande

Bergspuman
2011-01-18 13:24
#2

Jag har genom flera år arbetat fram en mall för personligt brev, som ser ut så här:

1 A4-sida.

* Du börjar med att kort nämna ditt namn, att du söker tjänsten xxx och var du har fått nys om den.

* Beskriv skälen till att du är intresserad av tjänsten.

* Beskriv kortfattat dina meriter som passar för tjänsten.

* Beskriv vad du kan tillföra företaget.

* Avsluta med att hänvisa till att du gärna visar upp referenser på begäran och att det vore roligt att höra av företaget.

När du specar varför du passar för jobbet, tänk på att inte vara luddig utan tydlig och ge konkreta exempel. Skriv inte "jag är stresstålig" utan "jag klarar av att driva flera olika uppgifter parallellt". Företagen vill kunna föreställa sig den människa de eventuellt ska anställa, hur h*n fungerar i verkligheten.

Jag märkte under mina jobbsökarperioder, att ju mer komprimerat och kortfattat jag gjorde mitt personliga brev, desto oftare fick jag komma på intervju…

Upp till toppen
Annons: