12. Jag har fått jobb!

Hjälp mig imponera!

2011-01-26 23:25 #0 av: kareiin

Hejsan, jag har lyckats få ett jobb! Som säljare i en butik för spel!

Jag vill verkligen imponera när jag kommer till arbetet och visa att jag är bra!

Någon som kan ge mig lite tips att tänk på första dagen just i säljaryrket med inriktning spel. Är det något jag borde plugga på innan jag går dit?

Hur ska jag vara emot kunder om jag tex. är osäker på en vara eller ej vet så mkt om den, för att hantera de på bästa sätt.

Jättetacksam för svar!!! :):)

Anmäl
2011-01-27 01:51 #1 av: [ErikSvensson]

Datorspel eller vad för spel? Om du saknar kunskap om det spelet så kan du ju alltid be en annan i personalen om råd, våga fråga och sök aktivt information själv när du har tid. Ju mer du lär dig och ju mer öppen du är för att ta till dig och fråga, ju bättre framstår du.

Lycka till på nya jobbet! Skrattande

Anmäl
2011-01-27 11:23 #2 av: kareiin

Dataspel, Tvspel, hela rubbet! :) tack för tipset!

Anmäl
2011-01-30 11:20 #3 av: Yezz-an

Som kund så gillar jag inte själv när säljare pratar ur luften och hittar på olika svar för att dölja sin okunskap. Om en säljare med ett leende däremot säger "oj... hm... ett ögonblick så ska jag ta reda på det" så känner jag att 'det här är en snäll säljare som anstränger sig lite extra för mig' Glad

Jag har själv varit butiksansvarig och haft anställda. Jag gillar inte när ny personal låtsas veta allt, för då vet jag att det kommer finnas många fel som jag i efterhand måste rätta till. Jag tycker det är MYCKET bättre om man frågar först och sen utför arbetsuppgiften. Och om den nyanställde frågar en gång till trots att jag har förklarat, så känns det också bra för då är jag HELT säker på att den anställde har för avsikt att bli bra på sitt jobb och mån om att saker och ting ska bli rätt Glad

Självklart ska du inte fråga om sådant som du är säker på. Och det är inte heller fel att pröva vissa saker själv. Men agera inte som en besserwisser bara för att dölja din okunskap, för sådana anställda blir oftast kortlivade.

Om det blir någon lugn minut så se till att göra någonting. Stå inte med händerna i byxfickorna och pusta ut. Pusta ut får du göra på bussen hem. "Fronta" istället. Med fronta menar man göra snyggt på butikshyllorna. Ställ i ordning varorna så att det ser snyggt ut och är lätt åtkomligt för kunderna.

Att jobba i butik är inte en semester direkt. Att alltid se fräsch ut och ha ett milt leende är ett måste. Trots att det är ansträngande att jobba i butik så är det kanonkul. Kundkontakt är bra för ens självförtroende och välmående. Man är snyggare än vad man skulle varit om man jobbat på soptippen = bra för självförtroendet. Man lär sig att hantera alla sorters människor = bra för självförtroendet. Man ler hela dagarna (förutom när man springer in på lagret och svär en kort harang för att få utlopp över korkade kunder) = ett leende kan lura sin egen själ att tro att man är lycklig och då mår man bra.

Och glöm inte att det finns massor av snattare. Håll koll på kunderna. Var misstänksam.

Lycka till!!

Glad

Anmäl
2011-01-30 14:15 #4 av: Halvdansken

Tänk på att tjejer ofta will spela andra sorters spel än killar. Så lär dig en del om simulering, adventure, HOG och liknande. Och sälj dem till kvinnona när de är med sin son eller man för att kolla in senaste Doom/WoW/shoot 'em down spelen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2011-01-30 23:49 #5 av: kareiin

# 3 oh va härligt att läsa, ska verkligen tänka på det du har skrivit.. Men jag är lite av en frågare som person. Jag vill veta hur just detta företag gillar att organisera sina grejer osv. Så jag frågar oftast innan jag gör något så jag är säker på att det blir rätt. Men superbra tips!

 

#4 Bra, bra. Bäst jag gör lite efterforskningar! :)

Anmäl
2011-01-31 01:33 #6 av: Yezz-an

#5

Kanonbra att du är en frågvis person av naturen *tummen upp*. Då har du ett moment mindre att tänka på, när frågorna går utav bara farten Flört

Anmäl
2011-01-31 10:17 #7 av: Salladshataren

Det kanske blir lite OT i mitt inlägg ;)

#4 Jo, när jag var en gång i en spelbutik som TS jobbar i. Det var en son och hans mamma, när de pratade så skrek de i hela butiken. Och butiken är ganska liten. De betedde sig riktigt illa... Sonen ifrågasatte försäljaren hela tiden. Tyckte synd om han :P Vad ska försäljarna göra i en sån situation? Där människor är riktigt otrevliga och högljudda? Tror inte de hade alla hästar i hagen för den delen.

Kvinnan stod bredvid mig och skrek rakt i örat på mig när hon skulle prata med sin son, och jag hade riktigt med huvudvärk vid tidpunkten. Var riktigt nära på att skälla ut henne, haha Flört

Anmäl
2011-01-31 21:11 #8 av: kareiin

#7 De ända man kan göra är ju att försöka förklara för pojken/mamman så gott man kan.. Annars får man hämta någon som kanske kan det bättre.

Men jag själv som kund kan visst bli arg men jag skulle aldrig stå i en affär och skrika som en galning.. Tycker det är aningen ohyffsat. Om jag sj hade varit där kunde jag nog ifrågasatt henne varför det var tvunget att vara ett sådant härrans liv ;P

och föresten så har jag börjat mitt jobb nu, första dagen gick jättebra. Och nu ska jag plugga in lite info om alla konsollerna så jag kan ge en bra service imorn. Ska även kolla upp va som är det allra senaste på spelfronten :)

Anmäl
2011-01-31 23:56 #9 av: Yezz-an

Läste att du tagit dig igenom första arbetsdan  Glad

Grattis!!

Anmäl
2011-02-01 09:50 #10 av: Hayley

#7, jag har arbetat de senaste fem åren i en mataffär, något som inte alltid är det enklaste när det gäller kunder och vad dom anser är rätt att kräva av mig som personal. Men i det läget försöker man sätta sig in i kundens frustration ( naturligtvis med ett leende på läpparna, men inte för stort) och sen försöker förklara så gott man kan. Jag gjorde alltid så när jag hade kunder som skrek på mig eller när vissa till och med betedde sig hotfulla (tänk dig en mataffär, julafton och fem min innan stägning, DÅ händer det saker:P )Så ber jag dem att lugna ner sig och förklarar hur jag gjärna vill hjälpa dem men sålänge dom gapar eller skriker på mig så kan jag tyvärr inte hjälpa.

och skulle det gå så långt att kunden vägrar lugna ner sig och börjar kasta saker, då har jag gått och hämtat min chef. tur nog har det hänt kanske två tre gånger =) så det är nog inte så vanligt :P

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.