Annons:
Etikett12-jag-har-fått-jobb
Läst 6258 ggr
[Bellie]
2/24/11, 8:17 PM

Fick min första lön

Hej.
Igår fivk jag min första löneutdelning på mitt nya jobb. Jag är 17 och jobabr på Gävle Travsällskap och håller på med stalltjänst.

I mitt arbetskontrakt stod det att jag och en annan tjej som är min sambo som jobbar där skulle får 104kr/tim + semesterersättning, men nu när vi fick hem våra brev där det stod att vi fått lönen utbetalad så ahr vi bara fått 364kr för att ha jobbat två gånger och jobbar 5 timmar om dagen. Enligt mina uträkningar bordedet ha blivit 1040 + semesterersättningen, men nu ahr de även dragit skatt fastän vi inte ska betala det.
När vi pratade med våran arbetsgivare så sa hon att hon delade på våran lön och därför fick vi baa 364 kr.

Har inte hon brytit mot kontraktet om hon delar våran lön gemensamt?

Annons:
Halvdansken
2/25/11, 6:33 PM
#1

Vadå delade på lönen??? Vad står det i kontraktet?

Har ni ansökt om jämkning på skatteverket? Annars ska arbetsgivaren dra skatt, men det får ni tillbaka när ni deklarerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Bellie]
2/25/11, 9:21 PM
#2

"Lönen är 104 kr/timmen ink. semsterersättning. Arbetstagaren för lön för 5 timmar på dag"
är det som står om lönen. Det står ingenting med att vi ska dela på den och hon har inte sat någonting om det.

Vi mejlade skatteverket och de skickade en länk till deras sida till en blankett som vi skall skriva ut, fylla i och lämna in.

Halvdansken
2/26/11, 12:09 AM
#3

Har ni fått varsitt kontrakt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2/27/11, 4:01 PM
#4

För att det ska vara lagligt så ska man ha varsitt kontrakt, det ska stå vilken % man jobbar + om det är tillsvidaretjänst el visstidstjänst (dessa är de enda 2 lagliga anställningsformerna, timanställning och liknande är inte någon laglig anställningsform, vilket kan bli en dyr historia för en arbetsgivare ifall det blir en tvist)

Kontraktet ska vara underskrivet av båda parter och båda parter ska ha varsinn kopia.

Kan rekommendera att ni går med i facket ifall ni inte är det ofta brukar facket ha väldigt förmånliga avgifter för ungdomar + de kan ta striden ifall man får problem med arbetsgivare, de kan strida i arbetsdomstolar och liknande (är man inte med i facket får man sköta det själv med advokater och liknande och det är ju ganska dyrt)

[Bellie]
2/27/11, 7:06 PM
#5

#3: ja, fick fick ett varsitt.

#4: Våran arbetsledare gjorde kopior så att båda fick ett varsitt ink. hennes underskrifter och liknande.
Hur går man med i facket och hur är det när man är med där?

Åsa S
2/27/11, 10:03 PM
#6

Ring till de facken som passar bäst ofta har de typ någon symbolisk summa för unga människor. De kan skicka papper + tala om vad du får för pengarna, typ försäkringar, om vilken hjälp man kan få av dem och liknande det kan skilja lite mellan olika fackförbund och har man några att välja på kan man ju ta det som verkar ge mest för lägsta priset. Man kan alltid byta fack senare ifall man får andra jobb där det är andra fackförbund.

Annons:
[Bellie]
2/27/11, 10:12 PM
#7

#6: okej, tack för tipsen! Ska kolla upp det så fort som möjligt

[Morfalum]
3/2/11, 1:55 PM
#8

Bellie, har du kollat så att arbetsgivaren gjort rätt? Om inte är fallet tycker jag du borde anmäla denna. Jag vet inte hur man går tillväga och var men jag tycker sådana skitstövlar ska sättas dit.

Jag har haft 5 timanställningar och aldrig vart med om något liknande.

[Bellie]
3/2/11, 2:04 PM
#9

#8: eftersom att det är mitt första jobb vill jag inte hålla på en massa i onödan, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra det heller. och samtidigt är min arbetsledare sjukt söt och snäll så kan inte ens tänka mig att hon skulle göra något sånt

[Morfalum]
3/2/11, 2:14 PM
#10

#9 Jag förstår det, beror ju på hur länge du tänkt stanna. Heltidsjobb skulle jag stanna kvar helt klart ändå, det är ju oftast så att man inte har så mycket till val :)

Hon kan ju vara ett själviskt svin som lurar på sig pengar trots att hon är söt och snäll. Jag är ett själviskt svin trots att jag är söt och snäll utåt hahaha.

[Bellie]
3/2/11, 2:20 PM
#11

först var kontraktet uppsatt för hela 2011, men vi valde att korta ner det till ett halvår istället, så efter det slutar jag. då jobbar jag 19 juni sista gången.

haha, jo

Fridaaaa
3/2/11, 2:23 PM
#12

jag är timanställd på förskolor, och där står det i mitt avtal att min lön är 103 kr fast sedan ska det dras skatt på det, det är nog samma för din del :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: